Het columbarium en het asprobleem Deel 2 van Gregor Knekel.

image-3417367

Deel 2

Het columbarium en het asprobleem Deel 2 van Gregor Knekel.

Graag loop ik in de avond mijn rondje bij de urnenmuur. De stilte is aanraakbaar en de muur is een feest voor het oog. Elk overgebleven asje heeft zijn eigen theatertje, zo is er een overleden schoolmeester waarvan men zijn hele klas heeft nagebouwd in keramiek, een feest voor het oog, voor het schoolbord staat de urn en op de urn staat in sierlijke letters: kennisoverdracht was zijn levensdoel.  Ik wil toch die aardige heer lijken, die net als de overgebleven familieleden alles wil doen om de laatste rustplaats zo mooi mogelijk te maken. Maar mijn motto is: pakken wat je pakken kan!

Mijn bijdrage aan het columbarium is een tuinman die de perkjes scheert, het gras epileert en de modder zeeft, de man is obsessief en zo secuur als een chirurg. Je gelooft me nooit, maar hij heet Aron Aarde. Alleen al op zijn naam had ik hem in dienst willen nemen.

Het columbarium levert veel geld op, een piepklein stukje in de muur is al goud waard en ik stimuleer die muur als een marktkoopman die op zaterdagmiddag van zijn “verse” vis af moet. Het is net als de bank die rente vraagt, het geld komt gewoon binnen en de voorzieningen zijn er al.

De ochtenden zijn bijna altijd hetzelfde, met een lange zwarte auto gaan we onze nieuwe klanten ophalen en ik kan je vertellen dat het deze zomer erg druk was. Vooral in de verpleeghuizen was het overweldigend, we hadden de ene nog niet opgehaald, of men hing al aan de lijn voor nummer twee en drie. Soms wist ik niet waar ik de dames vandaan moest halen om mijn klanten te knippen en scheren. Nee, deze hete zomer was een goudmijn.

Het is daarom ook dat ik besloten heb een tweede oven aan te schaffen, de oude brand minder en soms komt mijn kip er nog rauw uit.

Nou hoor ik je denken, ja, die andere oven in de kelder van het rouwcentrum kan ook wel vervanging gebruiken, eigenlijk wil ik er ook eentje bij. Nu is het vaak een enorme puzzel wie wie was. Zoals je natuurlijk wel zult begrijpen halen we de lijken uit de kisten als ze uit het oog van de familie zijn en wachten we met het cremeren tot we een aardig aantal lijken hebben, want vergeet niet, we zijn een duurzaam bedrijf…… de kisten gebruiken we keer op keer, doekje er door en hoppa weer aanbieden  en de oven stook je niet voor een lijk. Maar de puzzel erna, wie was nou wie?

Trudy Den Herder wordt vervolgd.

Deel 1

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

26 reacties op Het columbarium en het asprobleem Deel 2 van Gregor Knekel.

  1. burroholanda zegt:

    Je gaat wel lekker los, Zilvertje. 😉

  2. Zilvertje zegt:

    Ja, hoe ouder hoe gekker. :^)

  3. Jaixy zegt:

    Wow… Doekje door de kist??? Hihi ik moet wel lachen om je verzindels hoor.
    Maar het is zo wel een duurzaam bedruif

  4. logbankje zegt:

    Met de naam Aron Aarde heb je altijd wel een kans op een passende baan, maar niet in een crematorium.
    Daar heeft men niets met aarde, meer met een lopend vuurtje. Hans

    ot, heb je verzoekje genoteerd, ja ken de drukte van je baan maar al te goed.
    Beterschap, dat je weer snel mobiel mag zijn.

  5. Hillechien zegt:

    wat een levendige fantasie heb jij toch

  6. Pingback: Gregor Knekel deel 3 Smetten onder de borsten en zo! | Het straatje van Zilvertje.

  7. Rob Alberts zegt:

    Ooit werkte ik op een begraafplaats.
    Bij het wieden tussen de kindergraven lag ooit grind.
    In werkelijkheid waren het vooral kleine botjes ….

    Ja, wat je meemaakt in deze wereld is soms onvoorstelbaar.

    Maar ik lees snel verder.
    Dit is weer een prachtig en ongelofelijk verhaal aan het worden.

    Zondaggroet,

  8. Rob Alberts zegt:

    Klopt, bij kindergraven wordt er te snel en te veel op elkaar begraven.

    Fijne avond!

  9. Pingback: Gregor Knekel, deel 4 de meisjes. | Het straatje van Zilvertje.

  10. Pingback: Gregor Knekel deel 5 Tina het meisje met de kleine billen. | Het straatje van Zilvertje.

  11. Pingback: Gregor Knekel deel 6 De neus en de urnen. | Het straatje van Zilvertje.

  12. Pingback: Gregor Knekel deel 7  Het dooie feest. | Het straatje van Zilvertje.

  13. Pingback: Gregor Knekel deel 8 Aron Aarde de tuinman. | Het straatje van Zilvertje.

  14. Pingback: Gregor Knekel deel 9 De dood op het nachtkastje. | Het straatje van Zilvertje.

  15. Pingback: Gregor Knekel deel 10 Het personeelsfeestje. | Het straatje van Zilvertje.

  16. Pingback: Gregor Knekel deel 11 De voorhuid van De Neus. | Het straatje van Zilvertje.

  17. Pingback: Gregor Knekel deel 12 De neef uit Canada. | Het straatje van Zilvertje.

  18. Pingback: Gregor Knekel deel 13 De gebittenbakje. | Het straatje van Zilvertje.

  19. Pingback: Gregor Knekel deel 14 De Hoofdluis! | Het straatje van Zilvertje.

  20. Pingback: Gregor Knekel deel 16 Janny. | Het straatje van Zilvertje.

Geef een reactie

