Tsjernobyl 1986

tjernobyl

 

Er zijn van die gebeurtenissen die je nooit vergeet. Die ramp van de kernreactor van Tsjernobyl is daar zeker een van voor mij. Het was lente en ik woonde in Purmerend met mijn jonge gezin, de kinderen gingen al naar school en we waren net verhuisd naar een voormalig grachtenpand met grote tuin. Dit was heerlijk voor de kinderen, lekker buiten, lekker genieten en ravotten.

Als kind van het platteland had ik na mijn uit huis gaan om te leren, nooit meer een tuin gehad, dus ik was in de zevende hemel. De ramp met de kernreactor bracht daar een einde aan. De berichten werden steeds enger. Eerst was er in een deel van Europa een verhoogde straling gemeten en een kernreactor in Zweden sloot, men was bang dat deze reactor lekte, maar nee, dit was niet de boosdoener. Uiteindelijk, ik denk na enkele dagen, kwam er bericht uit een deel van toen nog Rusland, de Oekraïne, dat er iets mis was met de kerncentrale. De berichten werden vanuit Rusland luchtig gebracht, maar ik als felle tegenstander van kernenergie hield me hart vast, die straling die vrijkomt is zo gevaarlijk!

Uiteindelijk, na dagen werd een groot gebied rond de centrale ontruimd en gooide men lood per helikopter op de centrale en men probeerde met man en macht de straling te beperken, mensen die dit moesten doen werden blootgesteld aan veel te hoge straling.

Onze nieuwe huis had zijn glans verloren op de dag dat ik hoorde dat door de verandering van wind, ook Nederland last kreeg van die ramp, want de spinazie mocht men niet meer eten en ik dacht dat de koeien van het land moesten, want het schadelijke van de centrale zat ook in het gras en zou anders in de melk komen. Daar ging mijn gezonde tuin, die was nu ook besmet als het ook in de spinazie zat, hoor ik me nog denken. Weg geluk van buitenspelende Kinderen.

Je zag het niet, maar het was er wel, men sprak op het nieuws over vreemde stoffen en namen en ik dacht dat mijn kinderen nu nooit meer buiten konden spelen en ik besprak het met mijn ouders. Mijn moeder probeerde me gerust te stellen door te zeggen dat vlak voor of rond mijn geboorte in de jaren vijftig, zich al eerder zoiets had voorgedaan, ook toen mocht men niets uit de koude grond eten en melk was verboden. Ik voelde me heel naar worden en dacht: ik ben gewoon al eerder in aanraking gekomen met die troep.

Vandaag herdenk ik met een kaarsje al die arme mensen die lijden en geleden hebben, om iets stoms, een uitvinding die al heel wat levens heeft gekost en nog zal gaan kosten,  als je nog jong bent, zoek al die rampen maar op, het zijn er veel. In Duitsland is onlangs ontdekt dat met een kerncentrale geknoeid is, men vond iets wat informatie zocht en mogelijk dingen kon doen/veranderen, opdrachten kan geven binnen de centrale, ik begrijp dat nog niet helemaal, maar ik vind het eng klinken. Nederland heeft ook van die giftige wapens bij Volkel liggen en de rampen met die troep in Hiroshima en Nagasaki  ( 1945 ) mag niemand vergeten. Vlak voor de ramp in Fukusima  ( 2012 ) wilde het CDA een nieuwe kernreactor laten bouwen, gelukkig werd dit plan even in de wacht gezet. In België legt men om de haverklap een centrale stil, dit doet men niet uit luxe. Wanneer stoppen  we nu eens met die troep, we hebben toch alternatieve bronnen genoeg!

Die troep moet de wereld uit en wel nu!

tjernobyl 20 jaar later

Schade die de mensheid oploopt zelfs jaren na een ramp.

Trudy. Foto’s internet.

Over Trudy

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op Tsjernobyl 1986

  1. Dirk zegt:

    Het is erg Trudy, maar men denk alleen maar aan geld geld en geld.

  2. Zilvertje zegt:

    Ja, een enkeling wordt rijk en de normale man zit met de troep.

  3. Villasappho zegt:

    Oef die foto maakt alles wel heel duidelijk. Wat een verschrikking.

  4. terrebel zegt:

    Met mijn schoolklas zouden wij naar Praag gaan. Dat werd afgeraden en de verzekering betaalde niet uit ‘want er was sprake van een nucleair ongeval.’ Vooraf lachten wij om die voorwaarde maar toen niet meer. Waarom weigert de overheid te investeren n alternatieve vormen van energie? Simpel: de bewindslieden verdienen aan deals met NUON en dergelijke.

  5. Zilvertje zegt:

    Terrebel, gelukkig dat je er niet al was. ja, verzekeringsmaatschappijen dekken zich lekker in. Ja, ik denk ook dat er veel smeergeld bij komt kijken, erg he, spelen met de gezondheid van anderen.

  6. logbankje zegt:

    Weet nog als de dag van gisteren dat deze ramp gebeurde, nou ja dat we het kregen te horen.
    De mensheid was zo goed bezig om wind energie te gebruiken, molens, schepen.
    Maar helaas heeft men de verkeerde weg gekozen, anders was dit nooit gebeurd. Hans

  7. Zilvertje zegt:

    Hans, ja, wat een schok was het, we waren toen ook op de leeftijd om goed te beseffen wat de gevolgen waren. Ik weet nu pas, dat die reactor nog erg nieuw was en dat er fout op fout was gemaakt. Hartelijke groet, hier komt de koningsnacht door het slechte weer heel moeizaam op gang, zo koud en nat.

  8. Hillechien zegt:

    Tja en dan word er hier in België geluld over jodiumpilletjes hou gewoon op met die troep

    • Zilvertje zegt:

      Ja, weg met die rommel. Jodium zorgt er voor dat in geval van een ramp de schildklier niet te veel radioactiviteit opslaat, ik val al buiten te categorie, mijn leeftijdsgroep is al afgeschreven, ook zo raar. Het is echt enorme troep, het dodenaantal in Tsjernobyl en omgeving wordt nog steeds verzwegen, met moet het gissen, maar gaat om honderdenduizenden vermoed men en dan de nasleep, de kinderen die ziek werden geboren, echt gruwelijk.

      Wens je en fijne dag!

      • Hillechien zegt:

        ja zag laatst een reportage er over. Maar naar het schijnt beginnen de dieren weer in grote getalen terug te keren en het erg goed te doen zelfs

  9. Rob Alberts zegt:

    De natuur heeft weer bezit genomen van dit gebied.
    De gevolgen voor ons mensen blijven onduidelijk.

    Vreemd dat Frankrijk gewoon verder investeert in nieuwe kernenergie …..

    Bezorgde groet,

  10. Zilvertje zegt:

    Nou de gevolgen zijn toch de mutaties, de kinderen die verminkt worden geboren en na de ramp zijn veel mensen overleden.

    De lobby lijkt me enorm.

  11. Rob Alberts zegt:

    Klarenbeek achter het AMC is klein en overzichtelijk.
    Er is een kleine mooie kruidentuin waar je even kunt rusten.
    Kijk maar eens op een plattegrond.
    Er is een bushalte weltevreden van lijn 120 en 126 vlakbij Klarenbeek.

    Vriendelijke groet,

  12. renelouman1950 zegt:

    Brr die foto!

Plaats een reactie