Pleegzuster Bloedwijn. Humor als medicijn.

Pleegzuster-bloedwijn1

Ze was wat stilletjes en witjes de laatste tijd en we zijn beland in de knusse jaren zestig. Het interieur veranderde geweldig en elektronische apparaten deden hun intrede in het Nederlandse huishouden, nu leek het wel of een ieder ook een schoon huis moest hebben, zo was er de stof die je nu op het einde van de dag goed zag liggen bij het licht van de vele lampen, het zorgde er voor dat menig huisvrouw nog na het piepers opzetten lustig met de stofdoek langs tutjes en frutjes trok tot alles weer blonk.

En Mien werd er dood loof van en bij het wekelijkse kaartavondje was het Griet die haar voorstelde om de fles Pleegzuster Bloedwijn te lenen en de fles werd uit de kast gehaald. Griet vertelde dat het haar leven had veranderd, haar wereld stond nu prettig op zijn kop, ze gingen even in de keuken afwassen en lieten de mannen in de voorkamer en daar kwam Griet met haar verhalen.

De Pleegzuster Bloedwijn was als een toverdrank en omdat ze zich er zo goed bij voelde, nam ze meer dan eigenlijk voorgeschreven was en de werking was geweldig, slapen als een roos, nooit meer de zenuwen en de seks was er ook alleen maar beter op geworden. Piet was een lief beest geworden en alles voelde zo fijn en prettig en Griet vroeg zich af, of Piet soms ook stiekem mee kuurde, want de fles ging meestal maar een dag mee.

Mien was dus binnen de kortste keren ook aan de Pleegzuster Bloedwijn en dronk het de eerste maanden met dichtgeknepen neus, gatsie wat vies, maar ze moest toegeven, ze voelde zich er geweldig bij en spoedig zat ze ook op een fles per dag.

Het was ergens in mei dat ze in de vroege ochtend te biecht ging en Mien had een erg drukke dag, werk op het land en te schoonmaken op de boerderij van Bolstra, maar ze wilde zich goed fit voelen om de dag goed door te komen en dronk al in de vroege morgen in zeven teugen de hele fles Bloedwijn leeg, zo dan had ze haar medicijn al binnen en kon er de hele dag tegen aan.

Het was de jonge kapelaan die haar de biecht afnam en zijn ogen niet van de vrouw kon afhouden, wat deed ze apart, haar mond stond wat schuin en ze was slordig aangekleed. Kapelaan….. zei Mien, ik heb ernstig gezondigd, sinds ik een nieuw medicijn gebruik hik, heb ik erg veel energie, maar mijn huis is een troep, ik eet mijn man haast op als hij thuiskomt, zo graag wil ik, hik, met hem, nou u weet wel….soms kan ik niet wachten tot hij thuiskomt en dan ga ik aan de gang met de oogst van het jaar, vooral de winterwortel en de komkommer lijken veel op mijn man, maar nu komt het ergste, ik heb ze daarna gewoon versneden voor de avondmaaltijd, denkt u dat de Heer mij het kan vergeven? Hik! De kapelaan verschoot van kleur……… hij kwam regelmatig eten bij Mien en haar man…….

Zilvertje.

Foto: Van Internet.

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

40 reacties op Pleegzuster Bloedwijn. Humor als medicijn.

  1. Beus zegt:

    Kwam de kapelaan ook aan zijn trekken?
    Leuk verhaal.

  2. Zilvertje zegt:

    Beus, dat weet ik niet, maar hij heeft wel de gebruikte groenten gegeten als hij daar een vorkje mee prikte, gatsie!

  3. annet zegt:

    De poot van de zuurkar
    zeiden ze na de oorlog
    een wortel of komkommer
    was nog te duur zeker
    laan we maar een liedje
    zingen van de pastinaak
    tumtiedumtiedumdumtiedum
    x voor je zangkaart! x

  4. demio zegt:

    Haha, Zilvertje, leuk verhaal. Ik ga het ook eens proberen :-)))

  5. Coby zegt:

    Zilver!!!!
    (hihi)
    Lieve groet, CobyReactie is geredigeerd

  6. tempelman zegt:

    Werd het ook niet goed gevonden tegen/voor ‘bloedarmoede’?

  7. Linde zegt:

    Dag Zilvertje, grapjas.
    Ik ken de fles nog wel van vroeger van mijn moeder, maar de werking ervan is me nooit opgevallen bij haar;-))
    Dat dat nog bestaat!
    groet Linde

  8. Maria-Dolores zegt:

    hihi, toen ik de titel zag, moest ik al lachen, maar dat het zò erg zou worden…

  9. Zilvertje zegt:

    Annet :^) was net in het Hunzebos, goed plan!
    Demio, ik vat het op dat je een glaasje neemt! ;^) met dank aan jou dat ik dit verhaal kon schrijven.
    Coby, je merkt het wel, ik begin weer op te knappen en zonder arts, moet ik wel opbiechten, dat ik een beste pijnstiller heb genomen vandaag, ik had de hele nacht geleden en dacht, nu is het over, de kerstvakantie is te mooi om ziek te zijn en dit is het resultaat, ik kom langzaam op gang, doe alleen de hartjes vertroetelen en bloggen, liefs, Zilvertje.
    Tempelman, ja, er zit bijna een hele brugleuning in per fles, lijkt me. Daar staat mij ook wat van bij. De dames werden dadelijk jolig en de mannen vonden het prachtig!
    Linde, grappig dat je het nog van vroeger kent, ja, ik ook, mijn tantes werden zeer vrolijk als ze het dronken.
    Maria, nee, dat had ik ook nooit gedacht :^)Reactie is geredigeerd

  10. Zwollywood zegt:

    Dit wordt een bestseller Zilver.

  11. Zilvertje zegt:

    Zwollywood, ik heb wel even moeten slikken of ik het wel zou plaatsen, ik denk en schrijf in beelden en oef, het was een raar gezicht!

  12. Henk zegt:

    🙂
    Groeten, Henk.

  13. Zusenzo zegt:

    Ik eet voorlopig alleen maar zuurkool : )

  14. Heer Lot zegt:

    Pleegzuster Bloedwijn, ik zag de titel staan en moet meteen aan mijn ma denken grinn, zij vindt het ook een toverdrank om op krachten te komen, leuk verhaal Zilver :-))

  15. Zilvertje zegt:

    Henk…. :^)
    Zusenzo, gezien de afmetingen van de zuurkooldraadjes, lijkt me dit een wijs besluit, hahahahahaahahahahahah, gekkie! :^)
    Heer-Lot, ja, mijn oma en moeder hadden dit ook staan en ik vond het altijd verdacht spul! :^)

  16. K zegt:

    Hahahaha!! Hoe kom je dur op! Arme kapelaan. Dat wordt heel wat weesgegroetjes bidden om dat weer goed te krijgen. ;-))
    Eigenlijk is het dus Pleegzuster Gloedwijn?Reactie is geredigeerd

  17. Zilvertje zegt:

    Ja, vies he, ik heb nog zitten denken, heb ik er ooit gegeten? :^( Gloedwijn?

  18. K zegt:

    Ja gloedwijn; je gaat er van gloeien en dan moet je persé die hitte weer kwijt!

  19. Zilvertje zegt:

    K, oei, gloeien en dan… en dan nog meer gloeien, ja, ja,,,, hhahahahah!

  20. Daniëlle zegt:

    Haaaaaaha, winterwortel en komkommers
    Arme kapelaan.

  21. Gala zegt:

    Zilver… hahaha, zou die kapelaan ook gekleurd hebben wanneer het om kaarsen zou zijn gegaan?

  22. Zilvertje zegt:

    Danielle, tis allemaal wat! :^)
    Gala, gekkie, maar die stonden niet op het menu! :^)

  23. MOODSWINGER zegt:

    Leuk verhaal Zilvertje!

  24. Luke zegt:

    Echt gelachen Zilver.
    Ken het wel van vroeger. Mijn meder dronk het ook, maar vrolijker werd ze er niet van.
    groet Luuk

  25. Zilvertje zegt:

    Zoe, :^)
    Moodswinger, dank je wel!
    Luke, mijn oma wel hoor, maar ze heeft denk ik nooit geweten dat er alcohol inzat, want daar had ze het niet op, doeggggggggggggggg.

  26. Burro Holanda zegt:

    Schitterend verhaal. Die wortels en zo werden toch eerst gekookt en daarna pas gegeten?

  27. Zilvertje zegt:

    Burro, dank je! Nou dat hoop ik maar wel voor de kapelaan….:^)

  28. opa Barney zegt:

    @zilvertje, proost!

  29. Zilvertje zegt:

    Opa Barney, proost! ;^)

  30. Gus Bolden zegt:

    Hilarisch verhaal.
    Ik vind het trouwens geen onaardig spul.
    Maar probeer ook eens roze Champagne.

  31. Zilvertje zegt:

    Gus ik vond het vroeger vies, maar nu lust ik het met veel, erg veel slagroom.
    Is dat lekker?

  32. TheoB zegt:

    Ik lig in een deuk. Perfect verhaal.
    Proost!!

  33. Zilvertje zegt:

    He Theo, dank je wel! Proost!!

  34. Dianne zegt:

    0 zilver, ik moet zo lachen dat de hond verwonderd opspringt )
    groetje

  35. Zilvertje zegt:

    Dianne, had best wel schroom om het te plaatsen, soms kan ik zulke malle dingen schrijven.

  36. cor3306 zegt:

    Grappig, maar ik drink al een jaar geen wijn meer, leuk om je weer eens te lezen, pleegzuster bloedwijn weer wat geleerd

  37. Zilvertje zegt:

    Cor, dankjewel! Het is een oud verhaaltje uit 2007 dat ik op Twitter had gezet, nog uit die goede oude tijd bij de Volkskrant. hartelijke groet.

  38. gemma1952 zegt:

    Heel herkenbaar verhaal. Ik ben geboren in de jaren 50. Pleegzuster Bloedwijn is bekend. Leuk verhaal overigens.

  39. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, is al weer lang geleden dat ik het schreef.

Geef een reactie

