Of ik bang ben? ( over de terreur van de laatste weken )

IMG_1286

Foto: van Trudy. We waren het gemoord zat en zaten op de straat uit protest. Zomer 2014

Of ik bang ben?

Laatst vroeg iemand mij of ik bang ben na al dat geweld van de afgelopen weken en daar moest ik even over nadenken.

Ik voel me op de weg voor mijn huis vaak onveilig, auto’s mogen er 30 kilometer per uur rijden, wat eigenlijk al te snel is voor zo een klein smal straatje met winkelende mensen en vrachtwagens die de weg blokkeren en zo de doorgang en het zicht belemmeren. Auto’s houden geen rekening met dat de weg aan de zijkanten oploopt en andere bestrating heeft, als je flink naar de kant moet voor zo een auto of snel de stoep om moet vluchten, dan voel ik me onveilig. Dat valt niet mee als je niet meer zo jong bent en een fiets vol boodschappen bij je hebt, ik val dan bijna. De automobilist zit warm en stabiel in zijn moordkar en heeft geen weet van hoe onveilig ik me voel. ( op een enkeling na dan die afremt en me wel de ruimte geeft )

Heb ik me in Amsterdam wel eens onveilig gevoeld? Nee, ik heb gewerkt tussen de daklozen, de verslaafden en prostituees en mensen uit zoveel landen en nooit voelde ik me onveilig, ik heb juist onwijs genoten van al die mensen en we hebben veel gelachen en gehuild met elkaar.

Nee, sufkont zegt dan de vraagsteller, je ontloopt de vraag, het gaat over al die andere culturen in onze samenleving. De Turken en de Marokkanen, de Surinamers en de Polen en de vluchtelingen.

Ik wist dat ook wel, maar ik vind de vraag ook zo dom! Natuurlijk ben ik niet bang. Want het gaat niet om culturen, maar het gaat over goede en slechte mensen en van slechte mensen kan ik best wel eens bang zijn, maar die kom ik haast niet tegen. ( op die twee Hollandse jongens na dan, die me in mijn derde zwangerschap in de trein in mijn buik schopten op weg naar mijn werk op Duin en Bosch, jongens die me uitlachten om mijn vouwfiets en mijn dikke buik ) Mijn mede dorpelingen die uit een andere cultuur komen zijn allemaal schatten, leuker vaak dan de kleurloze drankneuzen  die me regelmatig bijna van mijn fiets af rijden.

En die kwade mensen, die ons iets willen aandoen, hebben we wel eens afgevraagd waar al die boosheid vandaan komt? Ik weet ik begeef me op glad ijs, want gemene daden keur ik niet goed en verkrachten niet en bevolkingsgroepen opjagen en verjagen. Maar als je nu eens kijkt naar de geschiedenis van de afgelopen honderden jaren, hebben wij ( die ons zo superieur voelen ) niet al eeuwen aan landjepik gedaan, volken van wapens voorzien om ze later weer te bestrijden met wapens? Olie gepikt, en andere grondstoffen, geloof gebracht, met de Pik in de vagina en kont van jonge kinderen ( de katholieken kerk ) Verdeeldheid gezaaid. Anderen hun grond ontnomen om een ander zwaar getroffen volk ( Joden ) te helpen.

Doen we onze ogen dicht als deze zomer (2014 ) ruim 2000 mensen zijn vermoord in een land, kinderen ouderen, in elk geval burgers, terwijl de tegenpartij die eigenlijk te gast is en land steelt minder dan 66 doden te betreuren had.

Het zet allemaal kwaad bloed. We lopen aan de leiband van de wapenindustrie, die graag zout in de wonden strooit, verwarring zaait en de rijken zo rijker maakt en de armen armer.

We moeten praten met elkaar, eerlijk delen, schuld bekennen en opnieuw beginnen. En wie dan nog dood en steelt moet voor de rechter komen.

De macht van het geld ( wapenindustrie & CO ) maakt ons gek, draait ons een rad voor ogen. Laten we opnieuw beginnen, ik ben niet bang, want er zijn alleen goede en slechte mensen. Slechte mensen hebben vaak een laag IQ, die moet je beschermen tegen zichzelf en tegen de maatschappij. Slechte mensen worden soms vals gemaakt, zijn ze geboren als bv beïnvloedbare mensen. Ook voor deze mensen moet de juiste zorg komen. De kansloosheid bestrijden. Op tijd ingrijpen.

Ik denk aan die vader, die nu zijn zoon kwijt is, hij had gevraagd pak zijn paspoort af. Men heeft niet naar hem geluisterd. Die arme vader, hij heeft geprobeerd zijn zoon te beschermen. Laten we dat toch beter doen, luisteren, beschermen, zorgen voor en eerlijk delen. De wereld is zo mooi, laten we dat nou eens proberen.

Trudy Den Herder.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Of ik bang ben? ( over de terreur van de laatste weken )

  1. Harrij Smit zegt:

    Wat een prachtig doordacht stuk bewustwording geef je me hier te lezen. Kan er geen zinnig woord tegenin brengen. Fijn om te zien dat we (toch) dezelfde taal spreken. !

  2. Zilvertje zegt:

    Dankjewel. Nou gelukkig maar, want dat “” potlood””, was wel even scherp geweest. :^)

    Ik loop er al dagen mee en dacht ik schrijf het toch. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen waarheid, deze is van mij, zo voel ik het tot in mijn tenen.

    • Harrij Smit zegt:

      Ja, soms wordt mijn potlood scherper ervaren dan mijn bedoeling is. Maar wat ik toen bedoelde – kijken naar de óórzaken van terreur en ellende – is precies wat je vandaag verwoord hebt. En daarom dus mijn reactie: doordacht stuk bewustwording. En ik had, gezien jouw eerdere uitingen niet anders verwacht. Fijn dat jouw eigen waarheid mij ook aanspreekt.

      • Zilvertje zegt:

        Die dag dag ik de mars van het potlood schreef was ik zo getroffen door de eenheid en had ik niet verwacht zoveel wereldleiders zo gebroederlijk te zien, al zal het heel wat voeten in de aarde hebben gehad. Ik dacht toen alleen maar: kon het maar altijd zo zijn, doe er iets mee, praat, maak vrede los op, geef een goed voorbeeld, maar de achterliggende oorzaken verlies ik nooit uit het oog, ik ben een wereldburger en probeer eerlijk te kijken.

  3. helemaal met je eens. Ook punt een, rot chauffeurs, die zich niet aan de regels houden.

    • Zilvertje zegt:

      He lieve Antoinette, dankjewel. Ja, het verkeer is vaak levensgevaarlijk, mensen die niet meer fietsen beseffen niet hoe kwetsbaar een fietser is. Ook bij jou zo koud, wel onwijs mooi weer. xxxx

  4. logbankje zegt:

    Ja, Trudy het gaat niet om alles wat er on heen zit of aan vast hangt, waar het vandaan komt of heen gaat.
    Er zijn gewoon mensen die niet deugen, maar er zijn er ook heel veel meer die wel goed en behulpzaam zijn.
    Op de laatste moet je je hoop vestigen en mee omgaan. Hans

  5. Dirk zegt:

    Vooral niet bang worden, anders heb je geen leven meer.

  6. Richard Groen zegt:

    Trudy, goed signaal. Er is al veel gewonnen als we met elkaar omgaan zoals vrienden onder elkaar. De angst die wordt gezaaid is voor mij ook niet zo mijn belevingswereld.
    Banger wordt ik van zoveel goed opgeleide mensen, alle op de rit, rijk, voor vakanties de hele wereld al overgevlogen – en dan toch zo massaal op commando achter de massa aanlopen.

    De agressie in hun ogen, in hun woorden, brullen – haast als voetbal hooligans. Lopen we massaal te demonstreren voor vrijheid (van meningsuiting, persvrijheid) – denken we – en wat is de ‘Oplossing’ die we als dank krijgen?
    De noodtoestand, hoge terroristendreiging, checkpoints, paramilitairen op iedere hoek, internetcensuur (TTIP), gedachtenpolitie, als je niet net zo hard wilt optreden – tegen wat dan ook – wordt je gebrandmerkt als terrorist. Of je kruipt voor ons, of je bent voor de terroristen’ (“sprak de opperterrorist tot de wereld’).

    We zitten allemaal in het zelfde schuitje. Dat moeten we niet vergeten. Wij, het volk. Gewoon (meer) op ons mooie land letten. Laat de handelaren in angst (politici) het land (van o.a. Spinoza, Erasmus, Thorbecke, Tinbergen) niet van binnenuit slopen.

  7. Zilvertje zegt:

    Richard, hartelijk dank voor je lange reactie, ik laat het op me inwerken, als ik weer thuis ben lees ik het nogmaals.

  8. Mooi verwoord.

    Bekijk mijn video en dan zie je wat er nog meer mis in deze wereld. De echte terreur:

    Waar we naar toe moeten is een happy planet. Dit zou nummer 1 op de agenda van onze overheid moeten staan:
    http://www.happyplanetindex.org

  9. Zilvertje zegt:

    Heb nu een deel zitten kijken, dankjewel. Voor de link.

Geef een reactie

