Fietsen naar het Kruisbergstrand.

BUXl13dCMAASN-m

Fietsen naar het Kruisbergstrand.

Het strand bij Heemskerk had ik nog nooit gezien zonder het paviljoen en vandaag was het zo ver, het strand was helemaal verlaten. Alleen de palen stonden nog in het zand. Een fiets slechts in de rekken en die van mij kwam er knus bij, maar de leegte was enorm. Het was heerlijk warm aan zee, het werd langzaam vloed en op mijn jas zat ik te genieten van de geweldig mooie luchten, met veel kleur er in, van de golven en de schepen in de verte.

Na mijn lekke band van twee weken terug, heb ik wel veel gefietst, maar diep de duinen in deed ik niet meer, de angst was te groot dat ik echt vanaf zee terug moest lopen en dan ben je zeker wel een uur of vier bezig en dat dan na een werkdag en een huishouden dat op je wacht is dat te pittig.

Maar vandaag kon ik het niet laten, ik had mezelf beloofd, als je op tijd klaar bent dan mag je nog naar zee…….. heb echt alles gedaan zelfs dat wat ik weken heb uitgesteld en in de middag vertrok ik. Vandaag koos ik er voor om eerst naar Castricum te fietsen en achter het spoor bij het Standvondersmuseum de duinen in te rijden.

Omdat het in de nacht en ochtend had geregend was de geur in het bos nog lekkerder dan anders. Weinig mensen in het bos, maar de wind was pittig, maar de temperatuur was zomers. Je zag aan de lucht dat het herfst was, maar ik fietste gewoon in mijn jurk.

Turend over de zee dacht ik aan al die stakkers die de dood vonden in de zee bij weer een ramp bij Lampedusa. Wat een gruwelijke en trieste aanblik moet dat geweest zijn. De bevolking op het eiland moet denk ik al behoorlijk getraumatiseerd zijn. Wat doet Nederland om te helpen vroeg ik me af. Ik heb wel eens ergens gelezen, dat als mensen die via Lampedusa in Nederland kwamen, ze ijskoud werden teruggestuurd naar dat eiland.

Stel je eens voor dat het hier op het strand gebeurde, dan hadden we ook hulp nodig, dan zouden we ook vragen aan de wereld help ons.

De heilige man in jurk heeft zich wel uitgesproken, dat vond ik wel goed van hem, het begint er nu toch echt op te lijken dat hij echt een betere wereld wil realiseren.

Van de week een enorme drol onder mijn raam en ik was net te laat, hij was al helemaal uitgesmeerd. Ik heb gedaan wat ik kon om hem als nog te verwijderen, want echt dat wil je niet binnen gelopen krijgen. Ik baal echt zo van die mensen die hun hond maar laten poepen op je stoep, die hun kauwgom op je tegeltjes plattrappen, en die peuken in de luchtgaatjes van het huis gooien. Die keihard door de straat rijden met een vrachtwagen.

Fiets maar, fiets maar, zeg ik tegen me zelf, er is overal ellende, er zijn overal zorgen en mensen die een ander werk bezorgen of een streek leveren. Trap het maar van de af, de natuur heelt, de natuur geeft rust. Maar die beelden van Lampedusa raak ik niet kwijt, die hangen nog voor mijn netvlies bij de mensen die vermoord werden met gifgas in Syrië.

Zilvertje.

Foto: Blancie en Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Fietsen naar het Kruisbergstrand.

  1. Dirk zegt:

    Hoi Zilvertje,
    Dus vandaag weer lekker in training geweest naar die mooi kust.
    Was zeker wel een mooie branding met die wind?
    E n wat een leuke foto Blanc begin wel een dametje te worden ik hoop dat het goed blijft gaan.

  2. Zilvertje zegt:

    De golven waren helemaal niet hoog, ik had het anders verwacht en het was erg leeg, niemand te zien.

    Ben verslaafd geraakt aan de zee en de bossen. Ik doe het nu al erg rap, wordt zo sterk als een beer. Woensdag had ik terug erg veel wind, maar ik begin het gewoon leuk te vinden dat geknok aan de kust.

  3. De natuur geeft rust, daarom allen al moet er natuur blijven. En voor de natuur zelf natuurlijk:-)

  4. EJW zegt:

    Ik ben daar ook zeer bekend. Veel wandelen en fietsen in de duinen van Castricum en Heemskerk. Heb je wel eens een patatje gegeten bij de Patatoloog? Te vinden in Heemskerk aan de rand van de duinen.

    • Zilvertje zegt:

      EJW, wat is dat leuk dat je het daar kent. De Patatoloog ken ik van het verdwaald zijn, op een winterdag in januari was ik van Johanna’s hof wandelend vertrokken en ik nam de kleine paden, ik ben verdwaald geraakt en hoorde vlak voor het donker werd auto’s rijden, terwijl ik dacht dat ik weer terug was in Castricum, stond ik aan de overkant bij, ja, bij wie? DE PATATOLOOG. Was zo blij dat ik voor het donker uit de duinen was. Ik heb daar op de bus gewacht en me toen naar Castricum laten brengen, ik heb toen zo een uur of vijf ruim de weg gezocht en omdat het winter was, kwam ik niemand tegen, op een na, vlak bij de weg.

      Wat een geweldige naam he?

  5. EJW zegt:

    Ik kan me indenken hoe je gelopen bent. Johanna’s hof daar heb ik ook veel gezeten tegenover ”de Hoep” Patatoloog, hoe verzinnen ze het maar leuk bedacht.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, zalig daar in de tuin, leuk hoor dat je het ook kent.

      Ja, die winterdag was het bos zo mooi, het vroor, maar het was niet echt koud omdat ik me goed had aangekleed, ik heb eerst heel lang via de weg, kleine paden richting Kruisberg gelopen en toen was ik de weg kwijt, ik kende het gebied toen nog niet, veel dubbel gelopen, maar deze zomer heb ik het zo goed leren kennen, ik ga bijna elke dag, het heeft me weer gezond en sterk gemaakt, ik ben nu verslaafd geraakt aan de natuur, de zee, de geur, heerlijk. Woonde je dan ook in Noord-Holland?

  6. Hans zegt:

    Kan me voorstellen dat je geen lekke band meer wilt hebben.
    De zee is streng tegen mensen die onnodige risico’s nemen.
    De baas moet gewoon de rommel opruimen en peuken in de bak, fiets het maar weg.
    toen ik als kind op het strand kwam was er niets en weinig mensen. Hans

  7. terrebel zegt:

    Nederlanders zijn een raar volk. Wij weigeren bijvoorbeeld om Griekenland te helpen maar als wij zelf hulp nodig hebben…

  8. Pas op, Zilvertje,
    rust, ruimte en dan toch reuring
    dat hoort niet thuis in een zaal van verlangen🙂
    ok, die zee doet onvermijdelijk aan die ramp denken
    maar zelf zwelt en krimpt deze massanatuur alsof er niets is gebeurd
    dat troost mij altijd in de natuur: de afwezigheid van ‘de menselijke staat’….

  9. Hans zegt:

    ot, heb geprobeerd je een mail te sturen, dat lukt niet, zelfde als op je log.
    Ging over de show, misschien kun je via mijn contact formulier een werkend e-mailadres sturen. Hans

  10. Hans zegt:

    ot, denk dat ik het probleem van de laatste opname gevonden heb.
    bij het opslaan van de aflevering is iets niet goed gegaan.
    De grote klopte wel, maar de speeltijd werd verkeerd weer gegeven.
    hopelijk werkt de opname nu wel goed, graag hoor ik een reactie. Hans

  11. Blewbird zegt:

    Johanna’s Hof, met de tergend langzame bediening. Of het is ik die altijd haast heb. Om weer de natuur in te gaan. Als je weet dat in Nederland, in 1938, honderden joden werden teruggestuurd naar Duitsland, omdat ze niet genoeg geld hadden. Niks veranderd. Mevrouw Europa laat zich in Lampedusa niet van haar beste kant zien.

Geef een reactie

