De Vethaakjes deel 9 De onderbroek van tante Jans.

naamloos

De Vethaakjes, deel 9 ( de onderbroek van tante Jans )

Zoals het wolkendek na een regenachtige dag, plots op de avond nog kan openbreken en men de zon gul ziet stralen op het land en de overgebleven wolken gouden randjes krijgen als beloning, zo verliep de herfst van Greetje. Plotseling had ze op al haar vragen een antwoord gekregen en werkte ze hard aan haar studie. Nooit vergeet ze de dag dat ze haar studentenpas kreeg, haar boeken kon bestellen en haar eerste introductiedag. Op weg naar de universiteit had ze wel tegen alle reizigers willen zeggen: u ziet het niet aan mij, maar ik ben op weg naar mijn nieuwe school, de UNIVERSITEIT!

Leo, ontrok zich zoals gewoonlijks aan dit alles, hij zat dan aan de waterkant en probeerde te achterhalen wanneer het nou was begonnen met Greetje….. ze maakte niet eens meer zijn visboterhammen klaar. Ze had dikke boeken in haar tas en in de avond zat ze op haar lievelingsstoel onder de schemerlamp uren te lezen en dingen op te schrijven in een grote map met heel veel ringen. En dat was nog niet alles, ze had naast de bakker een klein winkeltje gehuurd en dat was elke dag open en daar verkocht ze dingen die in het tehuis van Francien werden gemaakt en tot overmaat van ramp, kon je er ook in een deel van het zaakje, wat drinken en gebakjes eten en kleine belegde broodjes. De bakker van ernaast, had een doorgeefluikje gemaakt, er werd alleen betaald wat werd afgenomen en ook al was dat flink, zo had het winkeltje van Greetje geen koeling nodig, geen voorraad of wat dan ook en toch was er altijd kakelverse handel, en dat bespaarde enorm. En om het nog gekker te maken, had een lezer van deze serie een geweldig idee en hoopte hij dat Francien een leuk baan zou vinden, vooral ook, omdat mensen zoals Francien zo hartelijk zijn, geweldig trouw en zonnetjes en zeer ijverige werkers. Dus Francien, werkte als verkoopster in de zaak van haar moeder en als moeder Greetje er zelf niet bij kon zijn omdat ze college moest volgen, dan was er iemand van het tehuis om een oogje in het zeil te houden. Want niet alleen Francien vond hier een baan, maar heel veel mensen uit het tehuis. En omdat het allemaal van die lieve initiatieven waren en ieder er beter van werd, had Greetje haast geen kosten, maar wel winst en dat investeerde ze weer in het winkeltje en in de mensen van het tehuis die er zo heerlijk hun dagbesteding hadden gevonden.

Leo, kwam er niet meer uit, net zo hard als de wereld veranderd was, gebeurde dit ook in zijn gezin. Maar een ding was niet veranderd, zijn garnaal brandde nog dagelijks in zijn onderbroek en omdat zijn kaptafeltjesbuik het zicht op zijn garnaal verhinderde, voelde hij er vaak aan, op ogenblikken dat hij zich onbespied waande. Dan kwam zijn hand weer uit de onderbroek, met pus, bloed, korstjes en een vieze geur, een geur die zich laat vertalen als een groene biobak met vlees die dagen in de brandende zon heeft gestaan compleet met sappige witte maden die snel in de bak kruipen bij het openen van het deksel en de onderbroek van tante Jans die we vonden nadat ze drie weken dood in de keuken lag na de laatste hittegolf.

Zilvertje.
Wordt vervolgd

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op De Vethaakjes deel 9 De onderbroek van tante Jans.

  1. Met Greetje is ‘we can change’ vlees geworden.
    Bliksemsnel, hoe ze baantjes weet te scheppen.
    In het UWV-godenrijk kan men niet eens een website voor werkzoekenden beheren.
    En ook voor Kamp een lesje in meedenken met de samenleving voor echte alternatieven.
    Die onderbroek! Het symbool voor de alsmaar zwellende mens, die alle narigheid wegeten.

    Ik hoor Leo stiekem tegen de vissen pochen dat een echte man goed gereedschap een passend afdakje geeft🙂 (copyright grapje Diederik van Vleuten)

    • Zilvertje zegt:

      Hahahahahah, ik moet zo lachen om je. Het afdakje, hoorde ik al tijdens mijn opleiding in de psychiatrie, een lesgevende arts die zijn geweldige levensstijl wilde goedpraten maakte al deze opmerking, 91. De echte bron heb ik niet kunnen achterhalen, maar de eer is voor Vleuten te veel. Ik moet nu snel naar mijn moeder, tis dat ik Francien aan een baan moest helpen, anders was er vandaag geen deel verschenen, maar zo heb ik toch weer erg moeten lachen om jou.

      Nou over snel en ideeën , ik heb gister een plan ingediend om het eenzaamheidsprobleem mede helpen op te lossen. dat vond ik echt heel leuk!

      • Zilvertje zegt:

        Het is een plan dat je kan indienen en dat beoordeeld gaat worden, dus ik kan er niet te veel over zeggen, ik heb een plan ingediend om met psychiatrische zorgvragers samen een verhalen kunstboek te maken, ik moest de randvoorwaarden enz verantwoorden en ik heb mezelf een dagdeel per week gratis ter beschikking gesteld en het mocht haast geen geld kosten dus dat heb ik ook uitgedacht en over een poosje hoor ik of ze het gaan oppakken en of een ander of ik het ga doen.

      • Lijkt me een goed plan zo op het eerste gehoor, Zilvertje
        Je moet eens kijken naar deze site: http://www.mythologievandeschepping.nl/
        Misschien dat dat kunstboek zo vorm kan worden gegeven.
        Niet meteen, maar als jullie dummy klaar is.

      • Zilvertje zegt:

        Wat is dit mooi, ik heb het nu een keer bekeken, maar ik ga dat vaker doen, er is zoveel te zien, echt prachtig.

        Samen iets doen haalt mensen uit de eenzaamheid, er zijn geweldige talenten onder deze groep mensen, vooral ook omdat ze dingen zien, die veel mensen niet zien. Normaal gesproken hebben ze hun familie niet veel te melden, maar als je kan vertellen waar je aan werkt en later ook het product kan tonen en je mag op de presentatie komen en men betrekt je weer bij een nieuw project, dan komt er beweging in de eenzaamheid, groeien en kansen, kennis doorgeven en knusheid, dat lijkt me prachtig.. Nou ja, het is heel veel omvattend en nu ga ik afwassen en naar de radio luisteren met mijn breiwerk, dag allemaal.

  2. Dirk zegt:

    Het wordt als maar mooier voor Greetje en Francientje sorry Francien want zij is inmiddels al een dame.
    En weer een klein rood draadje.

  3. Zilvertje zegt:

    Alleen maar, alleen maar, ik moet nu snel weg, ik heb haring in mijn tas voor mijn moeder!

  4. Mieke Nuis zegt:

    Achterlijk! Liever niet meer!

  5. Zilvertje zegt:

    Dirk, het was knus en ze was zo blij me weer te zien, had allemaal lekkere en gezonde en nuttige dingen mee en ik ben zo blij dat ik nog wat kan doen voor haar.

  6. Nou Zilvertje, je weet prachtige vertellingen te schrijven.

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ik kan hier maar Ă©Ă©n ding op zeggen: waaaaaaahhhhhhhhhh!!!!! Die onderbroek en die biobak!!!!!!!

    • Zilvertje zegt:

      Rebelse, wij begrijpen elkaar, ik viel ook bijna tussen de letters van het toetsenbord van het lachen, ik zag ze in gedachte kruipen en ik dacht die moet ik hebben in het verhaal. En grote onderbroeken doen het altijd goed.

  8. Hans zegt:

    De onderbroek van tante Jans!
    Zeg maar rustig tent.
    Een verstandige keuze van Greetje, ze heeft de zaken slim opgezet.
    Vies mannetje die Leo. Hans

    • Zilvertje zegt:

      Ach, Leo heeft gewoon phimosis en dat zit hem al zijn leven lang dwars, en omdat hij verkeerd is geadviseerd, is het dichtgegroeid, met zweren en littekenvorming, dat is heel lastig. Als een stempel drukt dat op zijn dag, altijd ontstekingspijn, bloed, pus, br en hij reageert het af op andere mensen, hij is daar niet de enige in. En wie zit er nou niet met de hand in de broek? Meestal een van de weinig hobby’s van de man, kon hij haast niet uitvoeren door dat dichtgroeien en het was zijn troostgarnaal als zijn ouders ruzie hadden, als je het met die ogen bekijkt, dan heb ik ook wel weer met hem te doen. Ik ken zoveel mannen die een troostgarnaal hebben.

Geef een reactie

