Mijn vader en zijn eerste auto.

Hij was van 1922 en wist nog van het eerste vliegtuig en de dokter die de eerste auto kreeg in het dorp, met een slinger er aan, ja, dat waren nog eens noviteiten, de hondenkar verloor terrein en de trekschuit had zijn langste tijd ook gehad.

Dat hij ooit zelf een auto zou hebben dat had hij nooit kunnen dromen, een auto was voor de rijken, maar toch kwam het er van. Het moet aan het eind van de jaren zestig geweest zijn, de auto werd zijn vierde kind. Ik zie zo zijn glimmende ogen weer voor me en die gulle lach, wat was hij blij en dankbaar! Vaak was hij bezig met zijn nieuwe aanwinst, hij was geen techneut, dus het bleef bij het poetsen, matten op de vloer, banden voelen en staren naar zijn aanwinst en er vooral veel over praten.

Maar de eerste nachtvorst kwam al spoedig en de schuur was te klein voor de auto en een garage hadden we niet, nee, papa had echt een groot probleem. Ik zag de denkrimpels in zijn voorhoofd en zijn medelijden met zijn auto was bijna hoorbaar.

Papa zocht en vond een schattig babydekentje van ons, met zacht dons gevuld en op zijn pantoffels liep hij naar zijn auto en deed de motorkap open, die nacht sliep de motor lekker warm onder het dons.

De volgende dag scheen de zon en het witte van het opvriezen was al spoedig verdwenen en na het ontbijt gingen we allemaal onze weg, alleen papa had problemen met het starten van zijn auto, het stonk en het rookte geweldigen ooooooooooooooooh, we deden het bijna in onze broek van het lachen, die lieverd was vergeten zijn troetelkind van het dekentje te ontdoen.

Zilvertje  Uit mijn archief( verhalen over mijn lieve vader ) 
 
 
Tot juli heb ik het zo druk. Aan bloggen kom ik niet toe. De situatie in huize Zilver is niet goed, daar gaat heel wat energie inzitten. Dank aan de mensen die mij niet zijn vergeten. Het is een leerzame periode aan alle kanten, maar leuk is het niet, maar ik wilde jullie allemaal even snel de groeten doen. xxxxxx

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-02 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Mijn vader en zijn eerste auto.

  1. Valentijn zegt:

    Zilvertje, Zilvertje,
    Je geeft ons mee
    dat het niet zo goed gaat in het Zilverstraatje ojee
    dus we vertrouwen er op dat
    je ons toch regelmatig bijspijkert, schat
    Wellicht kunnen de stuurlui aan wal nog
    een nuttig advies geven, toch

  2. zilver zegt:

    Valentijn die zo goed kan rijmen dank voor de lieve woorden.

  3. cor3306 zegt:

    ja die eerste auto, vertel me wat, sterkte Zilver

  4. zilver zegt:

    Dank je Cor!

  5. assyke zegt:

    Ontroerend stuk. Een babydeken voor een motor, alleen al dat beeld is literair.
    Die hondenkar is dat wat we tegenwoordig een bolderkar noemen?
    Nou die zijn nog niet uitgestorven, want wij hebben tot voor kort ons daar ook mee beholpen;-)

  6. Aad Verbaast zegt:

    Zij babie die hij vertroetelde😉
    Mooi verhaal weer van je!
    Sterkte Zilvertje, hou je haaks!

  7. antoinette duijsters zegt:

    Herkenbaar verhaal:-)
    Maar hou je goed Zilver.

  8. zilver zegt:

    Dank voor jullie reacties, de tijd ontbreek me, om er diep op in te gaan, maar het doet me goed.
    Assyke, vroeger werd een kar getrokken door een flinke hond, als je te arm was om een paard te kopen.

  9. Burro-Holanda zegt:

    @zilver; Mooi verhaal! Niet gaan tobben hoor! Sterkte!

  10. zilver zegt:

    Burro, nee, dat doe ik niet hoor, de situatie is gewoon zeer ernstig en eigenlijk niet vol te houden, maar we hebben geen keuze. Dank je.

  11. K zegt:

    Sterkte lieverd!
    dat de zon binnenkort weer mag gaan schijnen in het Zilverhuisje!http://www.youtube.com/watch?v=VWBSFeB7WIk&feature=related

  12. actuality zegt:

    Ik zag je net al bij Hanneke Hannoi..
    Nu zie ik je eigen blog en het Verhaal
    Ik begrijp het en wat kunnen wij doen? Niets
    Wat kunnen wij voor jou betekenen??
    Weet je waarom ik dat Schrijf!!
    Omdat Ik weet dat J Í J voor veel Bloggers
    erg veel betekent!!
    Dus in de Verstildheid V E R G E T E N !!
    Wij jou niet!!!!!!!!!!!!
    U sprak met………………………..Hartjes ………..
    En nog eens Hartjes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. coby zegt:

    Even aanbevolen, en een lieve groet, van Coby

  14. ramirezi zegt:

    Ja, d’r zijn mannen die hun wagentje graag vertroetelen. Ik kan er hier in de straat ook altijd met verbazing naar kijken, maar zij zullen mij wel een viezerik vinden…😀

  15. joost tibosch sr zegt:

    Even vlug nog..ik wens je alle kracht toe, die je nodig mocht hebben,,en een beetje meer!

  16. rene louman zegt:

    de groeten terug, en een leuk verhaaltje!
    En sterkte in de strijd.

  17. ceesincambodja zegt:

    Lief verhaal, Zilver.
    Je hebt er genoeg van om de moeilijke tijd door te komen, vast en zeker.
    Tot dan.
    Ceesgegroetje

  18. Ate zegt:

    Zet ‘m op Zilvertje !!

  19. rob zegt:

    sterkte zilvertje , je gaat het redden , en ik zal je nooit vergeten , komt goed , lieve groetjes

  20. Rubio zegt:

    Zilver; Ik wens je veel sterkte èn een zilveren Peugeotje, Polootje, Opeltje, Fordje of een Pandaatje…

  21. Ineke zegt:

    Lieve Zilver, wat een ontzettend mooi verhaal. Ik zie het voor me gebeuren.
    Ik wens jou veel sterkte met al je zorgen.
    Misschien tot in juli, groetjes Ineke

  22. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Teon waren de straten nog leeg en had men tijd voorelkaar.
    heel veel sterkte voor de komende periode. oma

  23. lisettexoverxnld zegt:

    Heb het een beetje druk gehad om bij veel anderen te zoeken en lezen, maar heel veel sterkte gewenst….

Geef een reactie

