Tommy.

 
"Papa, de kinderen willen een hond!" Ik hoor het me nog zeggen en de tranen biggelden over mijn wangen, want ik was bang voor honden en ik vond het vieze kwijlapparaten met poepbillen en stinkadem. Maar papa zei dat het voor kinderen erg belangrijk is om een diertje te hebben, een onafhankelijk gezinslid, waar ze al hun verdrietjes bij kwijt kunnen, waar ze voor leren zorgen en waar ze oprechte vriendschap van krijgen. Dat ik nog maar eens op moest letten, dat ik dingen in mezelf zou herkennen en kon leren van de hond en dat de hond en ik erg veel om elkaar zouden gaan geven, omdat een hond feilloos weet wat voor vlees hij in de kuip heeft en ik ging over stag, maar ik van een hond houden, nee, dat dacht ik dus niet, ik deed het louter voor de kinderen zei ik hem nog.

In de Beemster vond ik een fokker van erg kleine hondjes, met een gladde vacht, ik dacht dat is minder poep, minder kwijl en minder hond in huis. Weken werd op Tommy gewacht en de ik ga dit en dat met het hondje doen waren niet van de lucht in ons gezin, maar op de dag dat Tommy kwam, was niemand thuis, niemand had tijd en daar zat ik dan, met een bolletje wol, dat in mijn hand paste, zo groot als een klein kindervoetje en oogjes die heel pienter en lief de wereld inkeken, ik was dadelijk verliefd op dat kleine hoopje.

In die jaren was ik nog in goede doen, woonde in een villa aan een bocht in het water, grenzend aan die mooie Beemster met megatuin, we hadden veel bedrijven, veel grond en goed, maar ik was zo ongelukkig als je, je maar kunt bedenken, mijn man was een harde werker, maar zijn hart begreep ik niet, ook niet op de dag dat piepkleine Tommy een plasje deed op het peperdure witte marmer, met gouden adertje. Hij werd witheet en pakte die lieve kleine Tommy woest beet en haalde het zachte gevoelige neusje van Tommy over de ruwe voegen van het marmer, ik zag die kleine lieverd ineen krimpen. Vanaf die dag heeft Tommy alleen heel woest gegromd en haar tandjes laten zien als "de baas" weer in huis kwam.

Je weet hoe dat met kinderen gaat, ze vinden dieren prachtig, maar de zorg slaan ze vaak over, dus ik verzorgde Tommy en ik, die nooit van honden had gehouden, was vol van Tommy en het werd op dat moment mijn derde kind.

Na mijn scheiding kwam ik Tommy af en toe nog eens tegen en van verre zag of rook ze me al, ze sprong dan mega hoog voor zo een klein hondje en draaide snel rondjes waar Sjoukje Dijkstra niks bij is. Dat moest ik haar wel knuffen, want eerder gaf ze al die toeren niet op. Nu bijna twintig jaar later kan ik alleen maar denken, mijn vader had gelijk.

Zilver. ( herhaling omdat ik zo moest denken aan die kleine lieverd )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

14 reacties op Tommy.

  1. Summer zegt:

    …..Zucht, invoelbaar en lief en heel mooi geschreven Zilver!
    Staat volslagen haaks op de "dierenliefe" van "het baasje"….

  2. Zilvertje zegt:

    Dank je Summer, ik had vandaag zo een vreselijke dag en ik dacht plots aan Tommy, als een troost uit de hemel, vandaar dat ik haar herdenk, ze maakte mijn dag.

  3. Geroma zegt:

    Kon je haar destijds niet meenemen, Zilvertje, na je scheiding? Dieren zijn zo trouw en onvoorwaardelijk in hun liefde aan de mens, daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.
    Heel mooi geschreven, recht vanuit je hart.
    Dikke kus.

  4. Zilvertje zegt:

    Nee, helaas.

  5. antoinette duijsters zegt:

    Zilver, zo herkenbaar, ik kan ook zo vallen voor een dier en als je eenmaal hun liefde hebt is die onvoorwaarlijk.

  6. Catharina Anna Maria zegt:

    Herkenbaar!! Ex en ik hadden ook een hond, een prachtige grote zwarte Belgische herder, Max.
    Hij was van ex, ik zorgde voor hem. Bij de scheiding heb ik ex hem mee laten nemen. Nog voor we een weekend konden ‘ruilen’ (hij de kinders ik de hond) was Max op de dijk tussen Wageningen en Rhenen aangereden en afgemaakt, ik heb hem nooit meer terug gezien.
    Nog weet ik hoe hij aanvoelde.

  7. Sir Paul McCartney zegt:

    Ja, zo herkenbaar, Zilver, ik herinner me je verhaal nog wel…die onvoorwaardelijke trouw en liefde van een dier is zo ontroerend en vertederend…
    Groetjes, Bart

  8. Bart zegt:

    O hellep, ik stond nog met mijn vorige reactienaam, had net Ton ‘Lebonton’ gefeliciteerd namens Hare Majesteit… ;~))
    Maar…toch niet gek hè, Zilvertje, mail hoogst persoonlijk van Paul McCartney, zo’n aardig jong toch… ;~)))Reactie is geredigeerd

  9. hippo zegt:

    van mij mag je jezelf nog vaak herhalen,
    deze had ik nog niet gelezen,
    fijn verhaal met een moment van verbijstering bij het plasje op het marmer
    gr. hippo

  10. Coby zegt:

    Het blijft een verhaal om met ontroering en verbijstering ook te lezen. Hondjes hebben wel door die goed voor ze is en wie niet. Die Tommy, voor jou erg belangrijk dus….
    Lieve groet, Coby

  11. Zilvertje zegt:

    Antoinette, die liefde, ja, de hebt gelijk.
    Catharina, wat erg!
    Sir Paul, ja, het is bijzonder.
    Bart, ik mag die gozer wel!
    Hippo, als ik er aan terudenk krijg ik nog kippenvel, erg he?
    Tommy was zo trouw Coby, had ik nooit verwacht van een hond, maar nu weet ik het en vergeet het nooit.

  12. Summer zegt:

    @Zilvertje, Zo ongeveer stel ik me kleine Tommy voor:

    Deze Tommy kan fluiten!!

  13. petrus zegt:

    Beste Zilvertje,
    Heel gevoelig geschreven. Ik hou van honden maar niet in huis. Ik lees dat Sjoukje heel snel kan rond draaien. Weer wat geleerd.
    Ik wil je ook even persoonlijk vertellen dat je met 1129 blogs de tiende plaats hebt. Een eervolle plaats want je schrijft ook altijd beste flinke stukjes. Excuus dat je over het hoofd heb gezien.
    lievehondgroeten

  14. Zilvertje zegt:

    Summer, wat een lieverd.
    Petrus, het is een wonder, dank je wel!

Geef een reactie

