Uitkijk aan zee. Deel 1

IMG_0664

Uitkijk aan zee deel 1

Het was warm, maar daar genoot het hele dorp van, de zeewind was er bijna altijd en zorgde voor een fris gevoel. De winkels bleven die dagen leeg, de klanten zaten met een stoeltje op de vloedlijn. Er waren wel wat toeristen, maar niet het soort dat het dorp zo nodig had, dit waren de buiten de vakantie om mensen, met een krap budget, ze sliepen in de tot huisjes omgebouwde schuurtjes en garages bij de bewoners in de tuin.

In de plaatselijke kroeg Het Ankertje zaten de oude zeebonken, met een klein glaasje te mijmeren over verre reizen en mooie vrouwen en hoe ouder ze werden, hoe verder waren hun reizen gegaan en de vrouwen werden onwerkelijk mooi. Op de stoep stond een man met een lederen schort vaten uit een auto te tillen, de vaten waren heerlijk koel, hij zou er liever in willen springen.

De bakker ( Karel Koekjes ) kookte die dag niet, hij was blijven zitten met vijftig moorkoppen en hij nam de helft mee naar zijn slaapkamer en in zijn onderbroek onder een wit laken met de tv aan, at hij en at hij, zijn handen werden bruin, zijn hoofd was bezweet en werd ook bruin en zijn laken leek besmeerd met  natte winden, maar hij genoot. Met nog een hap in zijn mond viel hij in slaap en zette de wekker op twee uur.

De volgende ochtend stonden veel mensen te wachten voor de nog gesloten bakkerswinkel van Karel Koekjes en de ondernemers die broodjes en gebak geleverd kregen van hem, belden en belden, maar van de bakker geen teken van leven…….

De kroeg werd schoongemaakt en de deuren stonden wijd open, het stonk naar oude verweerde mannen, naar verschraald bier en ongewassen onderbroeken een geur die vroeger werd afgedekt door de rook van sigaren en sigaretten.

Zilvertje. ( wordt vervolgd )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op Uitkijk aan zee. Deel 1

  1. Rob Alberts zegt:

    Leuk een nieuw verhaal

    Ik lees graag bij jou.

    Zonnige groet,

    • Zilvertje zegt:

      Dankjewel! Heb een tijdje niet geschreven, sukkel erg, maar ik probeer weer. En als ik dan een poosje weg was, merk ik dat ik nog allemaal niet afgemaakte verhalen heb, maar die zitten dan zo diep in het weblog en dan begin ik maar weer aan een nieuwe. Fijne dag!

      • Rob Alberts zegt:

        Jammer dat je blijft sukkelen.
        Over de onafgemaakte verhalen ben ik maar niet begonnen.

        Sterkte met je gezondheid!!!

        Bemoedigende groet,

  2. Zilvertje zegt:

    Dank! Nou die niet afgemaakte liepen bijna allemaal goed af. :^)

  3. logbankje zegt:

    Ik zie het voor me, beeldend geschreven.
    De Moorkoppen hebben koekjes de kop gekost. Hans

  4. Dirk zegt:

    Hopelijk gaat het allemaal weer goed komen met dat gesukkel.

    • Zilvertje zegt:

      Denk het niet, maar het is niet anders. Hoe is het met jou?

      • Dirk zegt:

        Jammer om dit te lezen maar zoals je zegt het is niet anders, met mij gaat het redelijk ben af en toe ook een beetje aan het sukkelen mijn linker been is niet 100 % meer maar ja het is niet anders gelukkig gaat het op de fiets goed.

      • Zilvertje zegt:

        We worden ouder en ouder en hopelijk heel oud en nog bij de wekker!

      • Dirk zegt:

        We worden zeker ouder maar we proberen wel helder van geest te blijven

  5. terrebel zegt:

    Een gezellige situatie schets je hier fraai…Van harte beterschap nog!

    • Zilvertje zegt:

      Dankjewel, het laatste ongeluk is me bijna fataal geworden, maar ik moet maar zo denken, ik ben er nog. Oh, ik had eigenlijk gedacht dat het niet gezellig mocht worden, maar dan is het het toch, ik ga er aan werken.

  6. Blewbird zegt:

    Ik zie Egmond in de sixties. Benieuwd hoe het verder gaat!

    • Zilvertje zegt:

      Knap van je, want ik haal me wel Egmond in gedachten, ik mix het een beetje, maar het is wel een groot deel Egmond. Ben zo dol op Egmond, ik droom er zelfs in de nacht van.

  7. Pingback: Uitkijk aan zee deel 2 | Het straatje van Zilvertje.

  8. Pingback: Deel 3 Uitkijk aan zee. | Het straatje van Zilvertje.

  9. Pingback: Uitkijk aan zee deel 4 | Het straatje van Zilvertje.

Geef een reactie

