Brand in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.

Het is de laatste tijd schering en inslag, brand bij ons in de haven. Het NL-alert ging af, ramen en deuren moesten dicht. Enorme zwarte rookwolken waren boven Amsterdam en de Zaanstreek te zien, zelf een boer in de Beemster maakte een foto van de brand op zijn weiland.

AT5 was snel ter plaatsen met live beelden en je zag paniek, knallen en veel rook. Verkeer werd stilgelegd en het pond mocht niet meer varen, bij de NS die in de buurt van de haven rijdt zag je al snel verstoringen. Vanaf het water en het land werd geblust. De beelden van dichtbij waren heftig, pikzwarte rook en veel vuur, overal brandweer. Maar als je het al vanaf de Hema in Zaandam kunt zien, moet het ook wel heftig zijn. De foto’s zijn gemaakt toen de brand net uitbrak, de rook heeft zich later over een groot deel van Noord Holland verspreid, een grote zwarte deken.

Als je al die chemie vanuit de trein bekijkt die daar is gevestigd, zijn we volgens mij weer aan een ramp ontsnapt. De brandweer deed metingen.

Duizenden mensen gaan per dag per trein en per auto langs deze plek, enorm veel mensen wonen rond de haven. Hoe lang gaat het nog goed?

Mijn dochter Annemieke zag vanuit Zaandam de enorme rookontwikkeling en het scheen enorm te stinken.

Voor zover schijnen er geen gewonde en dode te zijn, een wonder.

Zilvertje. Foto’s van Annemieke en een gevonden op de site van het NHD

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Brand in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.

  1. gemma1952 zegt:

    Brand lijkt mij iets vreselijks. Alle herinneringen zijn dan weg.

  2. Rob Alberts zegt:

    De wind staat voor mij gunstig.

    Maar wat daar aan de hand is blijft beangstigend.

    Meelevende groet,

    • Zilvertje zegt:

      Wees blij al kregen veel plaatsen een melding want de wind veranderde veel vandaag van richting. Ze zijn nu aan het nablussen, maar het was weer heftig.

      Jij ligt er ver onder toch, meer richting Hilversum, of beeld ik me dat in? Ik heb altijd het gevoel dat de Bijlmer een groene long is, die boven Hilversum hangt.

  3. Rob Alberts zegt:

    Hilversum ligt meer naar het Oosten.
    De vervuiling in de Bijlmermeer komt vooral van het vliegverkeer.

    Gezonde groet,

  4. Zilvertje zegt:

    Ja, die vliegen enorm laag in de Bijlmer net als bij ons, maar toch is het in de Bijlmer frisser en schoner. ( mijn richtingsgevoel doet wel vaker vreemd :^)

  5. logbankje zegt:

    Dan us het westelijk havengebied toch wel heel dicht bij. Hans

    • Zilvertje zegt:

      Ja, het zit aan Zaandam en als het daar fikt merken we dat altijd hier, maar het was ook weer enorm. in de jaren dat ik nog hoog woonde, zag je in het donker zelfs de branden in Krommenie, deze werd nu in Wormerveer gezien, enorme rookwolken, inktzwart, ze zijn nu aan het nablussen.In de trein ben ik altijd blij als we de tunnel induiken, dan ben ik er langs.

  6. Dirk zegt:

    Ik hoorde het van een oude dienstmaat die woont in Zaandijk.

Geef een reactie

