Vroeger……. jaren 50 en 60

20161022_155532

Waar blijft de tijd?

Op de foto hierboven, een van mijn vier kinderen, Annemieke 1981 en mijn moeder 1926 en in het midden ik zelf, 1958. Deze foto is van afgelopen oktober, we vierden dat mijn moeder 90 jaar werd.

Mijn moeder kwam van Edam en trouwde met mijn vader uit Heiloo en ze vonden een huisje in Krommenie. In die tijd werd je gewoon thuis geboren.

Heel lang wist ik alles nog secuur, maar ik merk dat ik dingen ga vergeten en dat merk ik vaak pas, bij het horen van een liedje van vroeger, dan komen dingen weer terug. Maandag vroeg ik mijn plaatje aan bij Logbankje en ook daar schoot me iets weer te binnen en ik schreef hem het volgende: Ik realiseer me eigenlijk steeds meer hoe de Beatles mijn jeugd hebben beïnvloed, of laat ik het zo zeggen, ik kan weer dingen terugzien als ik het hoor, dan zit ik weer op mijn knieën bij de radio het zie de huiskamer voor me en weet ineens weer dat ik liever met autootjes speelde en ook dat was ik vergeten. We hadden een zwarte hoge kolenkachel en als de kachel koud was mocht ik ook niet aan de raampjes komen, die waren van Mica, ik weer niet of je het zo schrijft, als het mica koud was, was het heel kwetsbaar en volgens mijn vader duur. We waren niet rijk.

Het was de tijd dat er schoonmaakmiddelen in een fles werden gestopt, eerst maakten onze moeders het zelf met soda en azijn, nu zat het in een fles, kanten klaar, dan zag je reclame op de tv dat ze een beetje op een doek deden en dan verdween het vuil.

Dat speelde ik na, met mijn natte schoenen ging ik in het kolenhok staan en liep dan naar de keuken en klom op het aanrecht en maakte daar allemaal vieze stappen en dan met een doekje in een veeg al dat vuil er af, wat werd ik daar gelukkig van… mijn moeder dus niet.

2571341

Hier woonde ik, ik hoop dat het de juiste foto is, ik woonde op Poplierenlaan 42 in Krommenie, naast Pietertje, mijn eerste liefde ( 3 jaar)

Tot zover,

Zilvertje.

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Vroeger……. jaren 50 en 60

  1. logbankje zegt:

    Waardevolle herinneringen Zilvertje, dat zijn momenten om te koesteren.
    Een prachtige foto, drie generaties naast elkaar, 90 jaar is niet niks je moeder is een sterke vrouw.
    En die vieze voeten zijn je allang vergeven. Hans

    • Zilvertje zegt:

      Ja, dat uit een echtpaar zoveel familie komt. Ja, door bij jou te lezen en te horen schiet me weer veel te binnen. Had je nog wat aan de link, ik heb er vreselijk genoten, herkende zoveel.

      Nou ik was hardnekkig, ik vond het zo een leuk spel, me moeder heeft me wat van het aanricht af geplukt.

Geef een reactie

