Pannenkoeken met spek en naturel.

bakken 2

bakken

In de tijd dat de jongste kinderen nog klein waren, aten we in de avond pannenkoeken, zeker een maal in de week, ze vonden het heerlijk. Nu vragen ze er nog maar zelden om en dan niet als avondmaaltijd, maar voor de lunch. Ook mochten ze vroeger zo dik zijn als een pad, nu willen ze dunne pannenkoeken.

Nou dat kan allemaal! Wat me ook opviel, ze zijn sneller vol. Ik het verleden had ik aan hoge torens niet genoeg en bleef ik tijdens de maaltijd bij bakken als bleek dat de stapels te snel slonken.

Hoe is alles veranderd in ongeveer 20 jaar, de jongste kinderen zijn boomlang en hebben mij jaren geleden met groeien ingehaald. Ze zijn slimmer, handiger en mooier en ik krimp als een oude appel. De oudste kinderen lopen in de richting van 40 jaar worden, waar blijft de tijd.

Maar dat krimpen en oud worden geeft niks, al is het wel steeds aanpassen, waar ik vroeger tegen de wand liep van werkwoede, ben ik nu blij als ik me in mijn huisje kan behelpen, veel rusten, weinig slapen, veel hulp. Dan is het bakken van pannenkoeken al een hele prestatie.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Pannenkoeken met spek en naturel.

  1. Rob Alberts zegt:

    In supermarkten verbaas ik mij nu om de kant en klare pannenkoeken.
    Lang geleden dat ik zelf een pannenkoek bakte.
    Wel herinner ik me dat het altijd een feest was.

    Krimp niet teveel anders kun je niet meer bij je eigen fornuis.

    Bemoedigende groet,

    • Zilvertje zegt:

      Ja, vind ik ook, het geeft een feestelijk gevoel en het gaat heerlijk ruiken in huis.
      Ja, die kant en klare zijn vies vind ik en duur, ook die kant en klare beslag is vies.

      Maar ik begrijp het wel, de moeders/vaders van nu ( vaak alleenstaand ) komen moe van het werk, er moet gekookt worden voor het gezin, en dan valt het niet altijd mee, dan zoek je naar dingen die te kookduur korter maken. En lang niet iedereen kan nog koken, veel mensen koken uit zakjes, pakjes en potjes, duur, vies en ongezond.
      Vroeger gingen veel meisjes naar de huishoudschool, die is er niet meer.

      Ik heb leren koken toen ik in de verpleging zat vroeger, ik woonde al heel jong op mezelf en schafte het Wannee ( weet niet of ik het goed schrijf ) kookboek aan, nou geweldig, dan leer je koken met basisingrediënten en lekker.

      Mijn moeder kookte veel uit blik vroeger, dus daar kon ik niet veel van afkijken.

  2. logbankje zegt:

    Oud worden is niet zo erg, zeker niet als je met vreugde terug kunt kijken in je kinderen zoals ze nu zijn.
    Zo, was het wel met pannenkoeken, daar kwamen ze graag voor binnen.

  3. Dirk zegt:

    Ik vindt ze nu nog lekker.
    Alleen in je uppie heb al snel teveel gemaakt alhoewel de andere dag en dan koud is ook wel best lekker.
    En ja het krimpen gaat vanzelf daar hoef je niets aan te doen.

Geef een reactie

