Luchtkwaliteit.

IMG_0636

Een zorg van elke mens, vroeger en nu. Vroeger had je natuurlijk niet die vervuiling van fabrieken, maar men kookte op een open vuur in huis of dicht bij het huis. De verwarming was een rokend vuurplaatsje.

Nu hebben we de fijnstof van auto’s en de vervuiling van fabrieken en het rondzwervende asbest. Om nu te weten hoe het zit met de luchtkwaliteit van jouw stad of dorp, klik dan hier.

kleine meeuwen

Aan de kust en in de kop van Noord Holland is het veel beter gesteld met de luchtkwaliteit dan hier in het dorp net boven Amsterdam. Hier is de lucht bijna altijd matig of erger.

Als ik richting kop van Noord Holland ga dan ruikt ik al de zuivere lucht, bij Heiloo/Alkmaar, heerlijk.

Het is een aanrader, zeker voor mensen met hooikoorts, die nu dubbel belast zijn, om heerlijk te genieten in een hotel of huisje aan zee. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf verkiest.

IMG_0585

20161226_105656

Foto’s: Van Zilvertje, genieten in Castricum aan zee en Egmond en het Kruisbergstrand.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op Luchtkwaliteit.

  1. Rob Alberts zegt:

    Het meetpunt zit bij om de hoek. De kwaliteit op de kaart geeft matig aan.
    Maar er wordt niet voor alles gemeten.

    Vriendelijke groet,

    • Zilvertje zegt:

      In de Bijlmer vind ik het beter dan bij ons, maar als je net bij een weg zit is dat weer anders. Mijn werk is naast een grote doorgaande weg, dat is niet prettig. Ik woon ook tussen de auto’s in van mij mogen ze die kregen verbieden.

      • Rob Alberts zegt:

        Het meetpunt bij mij staat redelijk in het groen.
        Maar ik kan mij voorstellen dat je het hier schoner vind dan langs de snelweg bij jou thuis.

        Vriendelijke groet,

      • Zilvertje zegt:

        Zo een meetpunt, is dat net als een stoel op een sokkel? Bij ons dichtbij de Trias staat zo een ding, ik vraag me altijd af of dit voor de luchtkwaliteit meten is.

      • Rob Alberts zegt:

        Nee, volgens mij ziet het er anders uit.
        Ik zal van de week nog eens gaan kijken.

        Vriendelijke groet,

    • Zilvertje zegt:

      Dus jij weet het ook niet, ik denk wel eens bij sommige dingen zouden ze een bordje moeten zetten wat en waarvoor het is. Of ik zou het aan de nachtzuster moeten vragen, elke donderdagnacht op radio 1

      • Rob Alberts zegt:

        Is de nachtzuster er nog steeds?

        Ik genoot vroeger van de radio ’s nachts en in de vroege ochtend.

        Wakkere groet,

      • Zilvertje zegt:

        Ja, het is er al heel lang, die man er ooit mee begon zover ik het weet, stierf jaren geleden en het is een aantal malen overgenomen, nu is het van Max en het begint elke donderdag op vrijdag om 2 uur, ik probeer altijd te luisteren, maar val wel veel in slaap, ik ben dol op radio.

  2. terrebel zegt:

    De problemen van de moderne tijd…zelf woon ik in hartje Amsterdam. Als ik dan naar Gelderland of zo ga, voel ik dat mijn longen en ogen even moeten wennen aan de schonere lucht. Ik hou daar vaak zelfs een lichte hoofdpijn aan over! Vermoedelijk omdat mijn lichaam het niet gewend is om zoveel lekkere zuurstof te moeten verwerken. Raar eigenlijk, niet?

    • Zilvertje zegt:

      Amsterdam in de binnenstad vind ik ook verstikkend, maar in de Bijlmer vind ik het weer heerlijk. Erg eigenlijk he, dat we het zo verprutsen met zijn alle. Ik vlieg al 20 jaar niet meer en ik rijd al vanaf mijn 29ste geen auto meer en weiger het ook, het verpest alles, die vliegtuigen ook.

  3. Dirk zegt:

    Ik denk dat jij nog redelijk zit ondanks de auto’s om je heen je zit nog redelijk dicht bij de kust, hier met al die industrie is het niet zo best.

  4. logbankje zegt:

    Vroeger had ook wel vervuiling van de fabrieken, de Lum kon aardig stinken en werd er ook meer in de sloot gegooid.
    De chemische industrie was wel veel minder.
    Nu is het een goede lucht kwaliteit, maar als de filles ontstaan ook?
    Heerlijk de zeelucht, die mis ik wel. hans

    • Zilvertje zegt:

      Oh, die Lum stinkt nog zo, maar ze zeggen dat het niet schadelijk is. Ik woon helemaal ingebouwd door de Lum, ze zitten nu ook achter me, het groeit als kool.

      Ja, ik heb de Zaan vroeger in alle kleuren gezien als kind, Picasso was er niks bij.
      Die auto’s zijn vreselijk en al die dingen op twee wielen, als je er achter staat val je bijna dood neer. Ja, die zeelucht dat is lekker, ook in de avond na een warme dag, dat brengt veel goeds, en op fietsafstand, zalig.

  5. Hillechien zegt:

    Ik denk dat het wel goed zit met de luchtkwaliteit in onze regio. Wat me wel opvalt is dat er maar weinig meetpunten zijn in Nederland

Geef een reactie

