Rutte op de Dam op 4 mei.

20160504_101803

Onlangs zag ik bij een blogger foto’s uit Alkmaar, Alkmaar nu, maar dan met een foto erin verweven van de oorlog. Heel griezelig zag dat er uit. Grote Moffenwagens, zou mijn moeder ze noemen, Moffenwagens en enge mannen in pakken met een lang geweer.

Nederland leeft al ruim zeventig jaar in vrede, nou het is vrede in ons land, maar we mengen ons overal wel in oorlogen en schieten en bombarderen, wat ik een grote schande vind. Nederland zou tijd en geld moeten steken in onderhandelen, want waar mensen oorlog hebben, is of onrecht geschied en zijn er meningsverschillen, of is er crisis en door middel van andere landen in te pikken hoopt men het volk rustig te houden en weer rijker te worden.

Olie op het vuur is nog meer bewapening en inmenging. Onderhandelen en vragen hoe kunnen we de situatie verbeteren, lijkt mij beter. Waarom dit niet lukt, lijkt me nog al duidelijk, al die mensen aan de macht zijn vreselijke ego’s en sluiten deals, zijn corrupt, of dom. Spekken de oorlogsindustrie, een grote macht in de wereld. Het geld zou beter gestoken kunnen worden in VREDE!

Als je, je toch indenkt hoe erg het moet zijn de oorlog in je land, dorp of stad te hebben, dan wil je toch geen oorlog meer? Als het in je straat is, lijkt het me helemaal gruwelijk en daar moest ik vandaag aan denken, tegenover mijn huis is een smalle straat, eigenlijk meer een steeg,  op 4 en 5 mei, komen er altijd wagens uit rijden uit de oorlog, legergroene jeeps, eentje met een rood kruis en een ander zonder kruis.

Ik beeldde me in, zo een stad als Aleppo, waar geen steen op de ander blijft, waar het bloed op straat ligt, geen ziekenhuis gespaard blijft, hoe angstig en verdrietig moeten de mensen daar niet zijn? Als hier na ruim 70 jaar nog bommen gevonden worden uit een oorlog, hoe lang ettert het straks daar nog door? Mijn oude moeder van bijna 90 jaar, is haar leven lang angstig geweest door die oorlog van haar, hoe lang werkt het door daar, ver bij ons vandaan? Want kinderen van ouders uit een oorlog, voelen als ik dit schrijf, de zwaarte op hun schouders.

4 mei, we herdenken de mensen die eigenlijk niet dood mochten gaan, het kwam door die stomme oorlog. Wordt het nu niet eens tijd, dat we naast het herdenken ook eens bij ons zelf te raden gaan, hoe we oorlog kunnen voorkomen in de wereld en in je naaste omgeving? Ik zou onze regering en al die regeringen die meedoen aan het oorlogvoeren en het subtiel tegenhouden van vluchtelingen willen aanklagen……… en dan staat hij straks om 20.00 uur schijnheilig op de Dam. RUTTE, VREDE DOE ER WAT AAN!

Trudy Den Herder.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Rutte op de Dam op 4 mei.

  1. logbankje zegt:

    De vrede is in deze wereld ver te zoeken, ook in je eigen omgeving merk je vaak dat mensen vijandig zijn naar van alles en nog wat. Hans

  2. Vrede zal er nooit zijn, want de mens is niet gemaakt voor vrede, altijd zijn er teveel mensen die meer willen als hun toekomt, bv de grote wapenindustrie, waar zo veel geld mee verdient wordt, die stopt zomaar niet. en de opmerking van Hans is ook heel juist.

  3. Zilvertje zegt:

    Antoinette, ze zouden die van de wapenindustrie eens met mensen moeten laten praten die verlies hebben geleden door oorlog…… xxxxxxxxxxxxxxxx Wens je een mooie dag, fijn dat je nog altijd komt lezen.

  4. Jaixy zegt:

    Inderdaad doe er wat aan!! Praat ipv schiet.
    Maar dat vind ik ook binnen onze landsgrenzen!
    Praat ipv scheld, schiet of steek.
    Respecteer elkaar
    Vrijheid van meningsuiting is prima. Maar dat kan respectvol en hoeft niet beledigend.
    Accepteer dat mensen anders denken of anders zijn. Leer van andere culturen… Ipv meteen een oordeel klaar te hebben..
    Ook dat is iets wat wij geleerd zouden moeten hebben van alle oorlogen in deze wereld.

  5. Rob Alberts zegt:

    Ik deel je woede!

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

