4 mei herdenken en vredelievend stemmen in 2017

39c7c4e89e4ab33d4fee56300217963e-1433842342

 

Ja, we hebben veel honger geleden, maar onze ouders deden er van alles aan om het gezin toch warm en knus te houden. Dat was niet makkelijk, want we hadden geen licht, soms was er water en het was erg koud. Mijn moeder stookte de woonkamer warm op een zelf gemaakt kacheltje dat op de kolenkachel stond. De hele dag stonden daar onbekende dingen op  te pruttelen en die maakte ze gaar voor ons.

Op straat zag ik een dode, het bleek een verrader, hij had voor weinig geld een joods gezin verraden, die mensen zijn nooit meer teruggekomen en anderen zijn in dat huis gaan wonen…….

Het was altijd donker voor mijn gevoel, overdag om alle ellende die er was en in de avond, omdat er en thuis geen licht was en buiten waren geen straatlantaarns aan. We waren bang en toch gluurden we door de ruiten naar buiten, vliegtuigen kijken.

Onder de grond had vader de fietsen verstopt, helemaal uit elkaar geschroefd en ook onze radio stond daar. Als je dat niet had gedaan, kwamen  de Duitsers het stelen. Elke avond luisterde hij naar radio Oranje. Mijn oudste broer zat ook vaak onder het huis, het voelde alsof we hem begroeven, maar het moest, anders werd hij meegenomen om in Duitsland te werken.

( Dit verhaal hoorde ik vannacht op de radio, de EO riep mensen op om te vertellen over de oorlog. Deze vrouw was negen jaar oud toen de oorlog begon)

Ze vertelde dat er natuurlijk heel wat spannende verhalen waren over die tijd, maar zij wilde het gewone leven bij de mensen thuis benadrukken, de angst die er was, de angst die nooit meer uit haar leven is gegaan.

( Veel van wat ze vertelde was zo herkenbaar voor mij, want ik ben geboren in 1958 en mijn ouders hebben mijn ook verteld over de oorlog, mijn moeder nu bijna negentig jaar, was ouder  dan deze dame toen de oorlog uitbrak en zag haar hele tienertijd in angst opgaan, angst die haar ook nooit meer verliet. Hele generaties vrouwen na de oorlog moesten aan de angstdempende middelen )

Nu na ruim zeventig jaar na de oorlog vinden we nog de bommen, die vaak met spoed onklaar gemaakt moeten worden, denk je eens in, na zoveel jaren en in de jaren veertig van de vorige eeuw was de technologie nog niet eens zo ver als nu. Wat een ellende staat de mensen in de oorlogslanden van nu nog te wachten?  Ja, 4 mei, ik denk ook aan al die landen waar nu oorlog is, of dreiging, of honger, waar mensen vluchten….

Waar wij nu de grenzen gesloten houden en onze ogen dichtdoen. Later zeggen we: dat het zo erg was hebben we niet geweten. Net zo goed als in 40/45, mensen zonder dat we in opstand kwamen werden weggevoerd naar vernietigingskampen, lopen nu lange slierten ontheemde, met zieke ouders, met zwanger vrouwen, met verkrachte kinderen, met baby’s en wat doen wij? Te kort, veel te kort. Later als ik heel oud ben, komen er films en roepen we: dit mag nooit meer gebeuren! Maar nu zouden we iets moeten doen, NU! Dan bedoel ik niet bombarderen, gelukkig kunnen onze vliegtuigen nu bijna niks in Syrië, want van bombarderen krijg je geen vrede in mijn ogen, je moet onderhandelen en scheve zaken proberen recht te zetten. Vliegtuigen in oorlog zijn alleen maar goed om zieke mensen naar ziekenhuizen te brengen en voedsel aan te voeren. De oorlogsvliegtuigen maken alleen maar meer doden en gewonden

4 mei we herdenken, maar we moeten wel onze handen uit de mouwen steken en in 2017 stemmen op een partij die tegen oorlog is en er van houdt mensen te helpen en niet weg te jagen. 4 mei, wilt u mij dat beloven?

Trudy den Herder. ( het verhaal van de mevrouw op de radio heb ik zo goed mogelijk proberen na te vertellen, mogelijk zitten er kleine foutjes in, ik sliep half, maar het is terug te luisteren op NPO1  3 mei, na middernacht, dacht na 2 uur ) 

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op 4 mei herdenken en vredelievend stemmen in 2017

  1. logbankje zegt:

    We gedenken de gevallenen niet alleen van de WO II, maar ook van later.
    Bent het niet met je eens dat de grenzen gesloten zijn voor vluchtelingen.
    Vluchtelingen worden opgevangen en er komen ook woningen voor. Hans

  2. Jaixy zegt:

    Ik stem voor….
    Want ik snap oorlog en honger niet…
    Ik snap het gewoon niet dat mensen elkaar zoveel pijn willen doen.
    Dat mensen elkaar willen vernietigen…
    Ik snap het niet. En wil het ook nooit begrijpen.
    Waarom er nog steeds zoveel leed in de wereld is…

    • Zilvertje zegt:

      Mooi gezegd, ben het helemaal met je eens, gruwelijk, we moeten meer verhalen met elkaar delen voor het begrip. Als het leed een gezicht krijgt willen we geen oorlog meer!

      • Jaixy zegt:

        Ik hoop ook zo dat er ooit een wereld komt waar geen honger en geweld zal zijn.
        En elkaars cultuur en gebruiken worden gerespecteerd.. Ik blijf hierop hopen.
        Noem mij maar naief.

  3. terrebel zegt:

    Goed verhaal, Trudy! En precies de reden waarom ik blijf discussiëren met racisten en andere idioten. Ik merk daarbij dat velen de gordijnen zouden sluiten wanneer zij zouden zien dat hun Joodse/Marokkaanse buren worden afgevoerd. Zodat zij later kunnen zeggen: ‘Ich habe es nicht gewusst!’ Hun probleem is tegenwoordig dat het onmogelijk is te ontkennen wat er momenteel met hele bevolkingsgroepen gebeurt. De gordijnen sluiten is niet de beste oplossing.

  4. Zilvertje zegt:

    Terrebel dank, als we elkanders leed kennen, kunnen we elkaar begrijpen en helpen, elk verdriet een gezicht, vandaag staan ze op de Dam voor Aleppo, hoorde het helaas te laat, anders was ik er ook gaan staan, was in een dag georganiseerd

Geef een reactie

