Broos.

20140913_172637 (2) 3 weblog

Broos.

Hoe breekbaar vond ik haar terug in de grote lederen orenstoel, dicht bij het raam, de zon fel op haar schijnend. Snel schoof ik de gordijnen dicht, deze zon was te veel voor haar perkamenten huid.  Ze zat in haar kamertje als in een oven. Het plantje naast haar had het al opgegeven………..verdroogd hing het in het witte potje.

Snel pakte ik een bekertje water voor haar, ze dronk het gulzig leeg en met wat vaseline maakte ik haar lippen weer vet. Langzaam kwam haar krakende, broze lichaam weer tot leven……”kind, jij hier?”

De w.c. was vervuild, de was hing als een plank aan het wasrekje. Hoe lang heeft ze hier al gezeten? Ze stond op, maar dat ging niet zo gemakkelijk, de geur die loskwam was netjes uitgedrukt niet prettig. Arm in arm liepen we naar de badkamer. Was ze langzaam leeggelopen? Een rimpelige vergeten ballon, met een uitgerekt vel.

Na een sopje rook ze weer naar bloemen en terwijl zij zich langzaam aankleedde maakte ik voor ons saampjes een heerlijk bakje DE koffie en knipte voorzichtig het bonnetje uit en borg het op in het verweerde blikje met het portret van koningin Wilhelmina, de koningin met de kralenkroon op het hoofd. “ Kind van wie ben jij er eentje?!” Vroeg ze heel zachtjes terwijl ze me indringend aankeek.

God, dacht ik, ze heeft me niet herkend……..

 

Trudy den Herder. Op het moment dat ik dit verhaal bedacht had ik wel een vermoeden dat mijn moeder dingen aan het vergeten was, maar ze woonde nog op zichzelf, het verhaal berust niet op waarheid. Maar helaas ik mijn moeder nu wel aan het vergeten en woont ze niet meer thuis.

De foto is van een feest waar we samen waren. Wat je niet ziet, we houden elkaar stevig vast bij de hand.

 

 

 

 

 

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Broos.

  1. Jaixy zegt:

    Mooi maar heel verdrietig verhaal…
    Dit is zo pijnlijk… Als je moeder je niet meer herkent…
    Je verliest haar beetje bij beetje… Terwijl ze eigenlijk nog niet is overleden

  2. Zilvertje zegt:

    Ja, heel apart, maar toch geniet ik van elk moment, ze is zo lief en ze is zo blij als ik kom, we delen verhalen, als ik het ophaal, dan zegt ze dat ze blij is dat we het er over hadden, omdat ze weer dingen herkent. Bij mijn moeder was haar normale leven abrupt over na een val buiten. Ze werd naar de eerste hulp gebracht en was nog enkele dag thuis en daarna heeft ze, nou je gelooft het nooit, een jaar in het ziekenhuis gelegen, een jaar! Daarna na revalidatie en daar verleerde ze het lopen, omdat er voor het personeel weinig tijd was om haar te laten lopen, ze lag bijna altijd in bed. Nu woont ze met ongeveer 6 mensen op een fijn plekje, ze zegt elke dag dat ze er heel gelukkig is.

  3. jeetjemina zegt:

    Zo als jij het schetst zou wel eens de waarheid kunnen worden met de huidige gezondheidszorg!!

    • Zilvertje zegt:

      Zo werd het ook, niet lang na de fictie verhalen bleek dat mijn moeder een hele dag en nacht op de grond had gelegen, ze werd elke dag gebeld door haar kinderen, maar ze wilde niemand ongerust maken en verzweeg dat ze op de grond lag, we vertrouwden het niet en gingen heen en ze lag op de grond, ze was bijna uitgedroogd, ze was al stervende, maar we hebben haar naar het ziekenhuis gebracht, omdat ze aangaf dat ze niet dood wilde. Die nacht heb ik haar zien vechten en ze heeft het overleefd, al duurde het een jaar. Ze is nu dement, maar op een prettige manier, ze is heel tevreden en ze zegt dat ze heel gelukkig is. Ze woonde toen in een aanleunwoning en had een alarmketting om, maar dat was geen garantie. Zelfs niet het familie bellen en de telefoonkring van het huis waar ze in zat.

  4. logbankje zegt:

    Ja, het begint met vergeten en dan ook de paniek erbij, maar op laatst weten ze het niet meer.
    Maar blijft pijnlijk als je moeder zegt “wie ben je” Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

Geef een reactie

