Krommenie uit mijn jeugd, het zwembad deel 5

download (1)

Het zwembad in Krommenie, de Crommenije.

IMG_1787kuno-1024x756

download

Het badhuis van Krommenie in de Badhuislaan.

resolve

Verbifa een blikfabriek.

 

Het was het gesprek van het jaar, er kwam een zwembad in Krommenie. De inhoud kon ik niet zo goed volgen, want het begrip zwembad deed geen bel in mijn hoofd rinkelen. Met al die gesprekken begon het beeld wel te groeien, waterglijbaan, speelweide, lekkers halen zwemmen, pffffffffffffff  zwemmen?

Voor water hadden we het badhuis in Krommenie, in de Badhuislaan, daar kon je onder de douche, want alleen in de nieuwe huizen had je een douche, of bad. Mijn opa en oma in Edam, hadden het niet en mijn opa en oma in Heiloo ook niet, wij hadden een nieuw huis, ik denk omdat mijn vader bij de of weeffabriek, of bij de Verbliefa werkte in de tijd van na zijn huwelijk, dan kreeg je een nieuwe woning. In die nieuwe huizen zat een douche, niet dat ik me kan herinneren dat ik er ooit eens onder was geweest, ik ging in en teil en mijn broertje ook. Eenmaal zag ik op een warme dag dat mijn broer onder de douche werd gezet, mijn vader er bij in een soort van zwembroek, sopte mijn broer in, ik had nog nooit de witte benen van mijn vader gezien, echt als room zo wit, met allemaal gouden sproetjes er op, ik vond het wonderbenen, maar keek ook snel een andere kant op, bloot was taboe, ja, en dan hebben we het over benen met een zwembroek er aan, tot op de knie.

Kun je nagaan wat een verhalen er kwamen bij de komst van het zwembad! Mijn ouders gingen niet! Maar de ouders van een vriendin gingen wel toen het zwembad eenmaal open was en wat denk je? Ik mocht mee. Ik kreeg een keurig blauw zwempakje dat er uitzag als een lap, tot onder de kin en alleen mijn benen bloot liet. Ik dacht dat ik ook een badmuts op moest, maar dat weet ik niet meer zeker.

Eenmaal in het water voelde ik me zo fijn, heel anders dan in mijn teiltje en het rook er zo heerlijk schoon en de geluiden van buiten waren muziek in mijn oren. Het was een zalige dag, waarbij ik alleen maar in het water lag en thuiskwam met een geweekte ribbelige huid. Ik heb nog weken het gevoel gehad van het water bij mijn enkels, bij mijn knieën en dan voelde ik weer dat heerlijke gevoel, ja, dat zwembad vond ik zalig.

Ook mocht ik eenmaal mee naar het strand met een andere vriendin, haar vader had al een auto, een prachtige auto, een Mercedes, het was de enige auto in de straat. Nooit vergeet ik meer die prachtige hoge duin die we over moesten, de auto maakte een hijgend geluid en ik was bang dat we weer achteruit zouden schieten, maar wat ik achter die duin zag, was een wonder, zo veel water, nog meer dan in het zwembad en dat was al zo veel water geweest.

Het was mudje vol op het strand en heet en er was zoveel te zien, mijn vriendin haar vader ging ijsjes halen voor ons en wij moesten netjes wachten op de handdoek. Hij liep richting zee, en daar verloor ik hem uit het oog, ik dacht dat hij weer uit de zee zou komen met ijsjes en dat deed hij ook een half uur later, alleen wist ik niet dat hij om het zware zand te vermijden, langs de vloedlijn was heen gelopen en weer terug en alleen het laatste stukje door het zand kwam en de zee, want we zaten handdoek aan handdoek en ik heb heel lang gedacht dat je ijs uit de zee haalde, ik vond dat geweldig, ik mijn bedje in de avond zong ik er liedjes over, ik vond het ook helemaal niet raar, want ondanks de hitte was de zee ijskoud geweest.

Trudy Den Herder/ Zilvertje.

Foto’s van Internet.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op Krommenie uit mijn jeugd, het zwembad deel 5

  1. logbankje zegt:

    Wij zwomen tot dat de Crommenije in het natuurbad in het Zwet, Wormer.
    Was een hele verbetering de Crommenije, niet zo ver meer fietsen.
    Het badhuis heb ik ook nog wel bezocht, hoe was de naam ook al weer in de zomer was hij ook badmeester.
    In de tobe op zaterdag, mijn vader was ook zo wit, als we op het strand in Heemskerk waren verbrande hij altijd.
    IJsje uit zee, als kind denk je dat. Hans

  2. Jaixy zegt:

    Ow super dat verhaal van t strand… Die vader die met ijsjes uit de zee kwam… Echt geweldig…..

  3. logbankje zegt:

    Het was een fijn jaar om je schrijfsels te lezen, hoop het komende jaar het te blijven doen.
    Wens je een prima jaarwisseling toe. Hans

  4. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, dat is lief!

  5. burroholanda zegt:

    Een fijne jaarwisseling en een goed 2016, Zilvertje!

  6. Blewbird zegt:

    De zee fijner dan het zwembad. Toch heb ik zwemmen geleerd in het Alkmaardermeer. Heb een mooi en goed 2016, Zilver!

  7. Zilvertje zegt:

    Ja, de zee gaat boven alles! Dankjewel, ook voor jou een gezellige avond en een mooi en gezond 2016

  8. logbankje zegt:

    Snurk en slaap lekker Trudy.🙂 Hans

  9. logbankje zegt:

    Ot. heb een song voor je gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”. Hans

  10. beaunino zegt:

    Wat leuk Silvertje, ik ben van origine een Gladoor, maar woon al jaren in Krommenie. Zie hier boven nog meer Noord-Hollanders uit de buurt. Wat leuk!

    • Zilvertje zegt:

      Ach, wat is de wereld toch klein, ik ben geboren in Krommenie, maar woonde heel lang ergens anders, maar ben nu weer terug.

      • beaunino zegt:

        Wat leuk, ik fiets vaak zo’n rondje Vaartdijk, Stierop (scouting) Havenrijk en door Krommeniedijk weer terug. Zag dat jij ook wel fietste. Wie weet zijn we elkaar wel eens tegen gekomen.

      • Zilvertje zegt:

        Ja, wie weet, de omgeving is prachtig. Ik fiets meestal of naar Purmerend door de polder, of naar de Noord-Hollandse stranden.

      • beaunino zegt:

        Dat is te ver voor me. Helaas:(
        Maar ben al blij met wat ik wel kan hoor! Hoe gaat je knie dan?

      • Zilvertje zegt:

        Nou dat geloof je nooit, ik heb een tumor in mijn knie en ik wordt 17 november geopereerd.Ik kan nu ook niet zo veel meer, heel gek, ineens valt het doek.

      • beaunino zegt:

        Ach nee!! Wat erg voor je. Dat ze dat nu pas ontdekken. Sterkte Zilvertje. Wat een narigheid allemaal voor je.

      • Zilvertje zegt:

        Maar ik ben al ouder, ik word al 58 volgende maand, dan is het toch minder erg, ik heb al echt mogen leven en die lieve meid niet, zo oneerlijk. Ja, ze hebben me een jaar van het kastje naar de muur gestuurd, nu ik het weet van die tumor, ben ik twee weken geleden even gestopt met werken, eerst maar eens zien wat het brengt, maar in tegenstelling wat vele doen, ik ga niet knokken, ik sudder het uit, ik hoop dat ze kunnen uitstellen met verwijderen, maar verder laat ik niks doen ( denk ik nu ) dank. Maar verder schrijf ik er niet meer over. Ik ga genieten en dankbaar zijn en koesteren dat ik meer tijd kreeg als die lieve Jaixy.

      • beaunino zegt:

        Minder erg voor wie? Ik begin te begrijpen waarom Jaixy ook zo gesteld was op jou. Toch kan schrijven en delen ook opluchten hoor.

Geef een reactie

