Wintertijd, met de koning, met Demmink en appelgebak op De Kruisberg.

IMG-20151023-WA0062

IMG-20151023-WA0000

IMG-20151023-WA0055

IMG-20151023-WA0061

IMG-20151023-WA0028

IMG-20151023-WA0018

Wintertijd.

De klok gaat vannacht om drie uur naar twee uur als ik het nog goed heb opgeslagen in mijn hersenpan. Heerlijk, mijn uurtje weer terug. Al dat gedoe, voor een uur, al die klokken die dan weken lang verkeerd staan, al die mensen die zich vergissen, al die mensen in ploegendienst, die nu extra werk hebben om bv. uit te rekenen hoe het nu zit met machines vullen, met medicatie die secuur op tijd gegeven moet worden.

Het nieuws is het nieuws over die enorme voetballer van ons, die longkanker kreeg, die man die ik eigenlijk altijd maar een slappe broeier vond, tot ik hem bij Hanneke Groenteman zag, bij Sterren op het doek. Nou ik was toen helemaal om, wat een lieverd, wat een humor en wat een mooi doorleeft gezicht. Hanneke die in de laatste uitzending zelf de ster was en mijn hart liet smelten met haar eerlijkheid en de link die ze heeft gelegd met de vluchtelingen van nu en de onderduikers toen in de tweede wereld oorlog. Zo jammer dat ze moet stoppen, zo een dame met inhoud, met eerlijkheid, met humor en een prachtig gezicht, dat nog lang niet is versleten en al was dat zo? Wat geeft dat? De mens is toch niet zijn buitenkant? Het gaat om wat er in zit!

Het gezeur over de Grieken is naar de achtergrond verdwenen, alsof ze nu niet meer worstelen met rondkomen. De vluchtelingen staan nu vaak centraal en terecht. Zelf vind ik het zo pijnlijk om te zien, hoe die arme stakkers trekken van land na lang, denken ze eindelijk een nare overtocht overleefd te hebben, moeten ze nog een  pokkeneind lopen, vaak te schaars gekleed. Ik schaam me als burger van Nederland, als Europeaan! Eenheid? Aan me hoela, we zijn nog nooit zo verdeeld geweest. Oorlogen voorkomen door eenheid? Nou we zijn aardig op weg naar een nieuwe oorlog, met onze hebberigheid, met onze vooroordelen,  met ons niet empatisch gedrag. Alsof elke vluchteling een kind wil verkrachten. Mensen die dat doen, zijn gewoon gemeen, maar die zitten overal tussen, kijk maar eens naar onze eigen Demmink, die man wordt al meer dan twintig jaar verdacht van jongens verkrachten, en hij neemt niet eens de moeite dit te weerleggen, nou is waar rook is, niet altijd vuur, maar als iets al meer dan twintig jaar rookt, kan je, je wel achter de oren krabben.

Het zijn in onze samenleving altijd de zwakkeren die verdacht worden van alles, lekker makkelijk om je eigen angsten en ongenoegen uit te strooien over kwetsbare mensen, zoals de vluchtelingen. Het is trouwens van de gekke, dat Nederland er zo lang over deed om wat steviger te helpen, de stroom vluchtelingen zagen we jaren geleden al aankomen. Politiek Den Haag heeft poep in de ogen!

Als het waar is, dat de rijke, politieke lui in Den Haag geen vluchtelingenkamp in hun buurt willen, dan is dat de schaamte voorbij. Ik lees er weinig over. Wat me ook enorm dwars zit is, dat we kapitalen aan oorlogstuig in zetten voor nog meer doden in het Midden Oosten ( zo noem ik het maar even ) Maar niet met grote boten mensen gaat ophalen en ze zo een nare overtocht of de dood bespaart.

Wat er gebeurt is tragisch, traumatisch en gewetenloos.

Mijn dorp heeft ruim tien jaar geleden veel vluchtelingen opgenomen, de mensen deden geen mug kwaad, waren lief en behulpzaam en natuurlijk, er zal vast een rotzak tussen hebben gezeten, maar die zijn overal. We moeten het met menselijke ogen bekijken, al die probleem in de wereld, niet denken in wapens, niet denken in geld, maar denken van hart naar hart.

Onze regering vind ik pijnlijk afwezig in deze kwestie, onze koning ook wordt het niet eens tijd voor een toespraak, die de nieuwkomers welkom heet, die ze wijst op rechten en plichten, die ze een troostend woord geeft en de burgers gerust stelt? Wat een gebaar, als paleis  Soestdijk een huis werd voor de vluchtelingen. Nou lieve mensen ik heb vakantie en begin aardig uit te rusten, ik was gister in de bossen en terwijl ik dan geniet van de natuur, overdenk ik de wereld en voel me een machteloze mug in een oververhitte wereld, een wereld die het leed van de ander koel berekent in euro’s.

Trudy  Den Herder. Zilvertje.

Foto’s Kruisberg, bos en duinen tussen Castricum en Heemskerk.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Wintertijd, met de koning, met Demmink en appelgebak op De Kruisberg.

  1. Dirk zegt:

    Lekker een uurtje langer uitslapen zo aan het eind van de vakantie of is je vakantie pas begonnen?

  2. Zilvertje zegt:

    De vakantie is geheel geconsumeerd en het was weldadig! Was er zo aan toe.

  3. Hear! Hear! Hear!
    (Ik roffel mijn knokkels stuk voor je hartekreet, dat een raak schotschrift is en alle gelijk van de wereld verdient!)

    ps
    Europa is eigenlijk altijd al gericht geweest op het eigen ego. Als bakermat van het kapitalisme, kolonialisme en racisme is het historisch geneigd de ander uit te sluiten van al haar bronnen en die van hem/hen te roven.

  4. Zilvertje zegt:

    Dankjewel voor je mooie antwoord, daar schrijft een mens voor. Ik heb wel een nieuw woord van je geleerd, schotschrift , geweldig, zo blij met dit woord en dat je het toekent aan mijn hartekreet!

  5. Myriam zegt:

    Mooi gezegd Zilvertje

  6. Jaixy zegt:

    Heel mooi beschreven! Zo voel ik het ook!

  7. Blewbird zegt:

    Mooi! Fijne vakantie!

  8. logbankje zegt:

    Een prachtige omgeving om te ontspannen van alles wat over je heen komt.
    Geniet van geur en kleur.
    Gelukkig ben je weer hersteld van je lelijke aanrijding. Hans

Geef een reactie

