Zijn dood zal mogelijk de wereld de ogen laten openen.

Syrische+peuter+Bodrum

Kleine lieve kleuter

Op het Turkse strand

Wat zal je nog gegrepen

Hebben naar je vaders hand

Gekeken hebben

Naar die grote boze wereld

Die jouw leed niet zag

Jouw leed niet wilde begrijpen

Je vader zijn hart

Moet gebroken zijn

Je moeder zal nu altijd

over vader waken

Jouw dood

Had nooit mogen gebeuren

Zal de wereld wakker maken

Zilvertje. Rust zacht kleine man

De foto van die kleine man krijg ik niet uit mijn hoofd.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Zijn dood zal mogelijk de wereld de ogen laten openen.

  1. Laten we het hopen, maar aan de reacties van de mensen te zien ……

  2. Dirk zegt:

    Het is in en in triest Trudy, ik zou nu wel een groot huis willen hebben en een paar van die mensen willen helpen.

  3. logbankje zegt:

    Het is eigenlijk heel verdrietig dat pas deze foto de mensen tot inkeer brengt.
    Zo is het kind niet voor niet gestorven. Hans

    • Zilvertje zegt:

      Ja, het is in en in triest, dat leed eerst een naam moet krijgen en een aangrijpende foto, dat mensen niet in kunnen denken hoe erg het is, in oorlog te leven, gemarteld te worden, of honger te hebben, wij hebben genoeg, een beetje minder kan makkelijk

  4. Ridzerd zegt:

    Ik ben ook verschrikkelijk ontdaan van deze foto. Mijn kleinzoon van 2 jaar ligt ook zo als hij slaapt.

  5. Zilvertje zegt:

    Ridzerd, dat is het ook, de mensen die zich eerst niet konden inleven in het leed van deze mensen, zien nu iets van hun eigen gezin, of nabije omgeving in deze lieve schat. Jij had volgens mij wel dadelijk oog voor al het leed, maar veel mensen hadden het niet en door deze kleine lieverd zijn ogen en harten open gegaan.

    ik kan er ook niet naar kijken zonder droge ogen en ik kan er slecht over praten, ik heb dadelijk een brok in mijn keel.

    Al mijn kinderen zie ik daar liggen en dat is de pijn, wij mensen zijn een, maar zelden in geval van nood. Nu hebben ze ons zo hard nodig en we hebben ze laten verdrinken/stikken, we zijn niet de straat op gegaan en gewoon doorgegaan met leven. Ik voel me ook schuldig, ik had harder moeten roepen.

  6. waterleeuw zegt:

    Helemaal eens. Goed gezegd!
    Ook al schijnt dit jongetje en zijn familie geen rechtstreeks verband te hebben met de vluchtelingencrisis.

  7. jos van Veen zegt:

    laat ik dan de compleet ongevoelige zijn…
    het jongetje is het resultaat van en vader die de zee vanuit veilig Tukije op moest om een gratis nieuw gebit te kunnen krijgen..en heeft noch vrouw noch kind/eren/geen zwemvest gegeven maar was wel rijk genoeg een boot te kopen met buitenboordmotor en is met onbestendige zee toch maar het water opgegaan in al zijn onkunde en behoefte.<
    Neemt niet weg dat in m.n. armoedeculturen duizenden underfives sterven door verdrinking, ziekte,honger, geweld etc. waar we helemaal geen acht op slaan
    De kinderlijken in de laatste Isarelische genocide waren al weer vlot vergeten

    Het is de tijd en hype van het moment dat dit jongetje misbruikt wordt om de gevoelens week te aken en rijp voor elke idioot beleid wat er maar te denken is.De burgers van NL moeten gaan betalen en die sieligheidsindustrie moet weer een boost krijgen..dat zijn WEL de feiten!
    Feit is dat de toestroom van Syriers en alles wat daarmee samenhangt GEEN opvang is voor mensen die het vege lijf moeten redden maar mensen net een beredeneerd eigen businessplan, selectief en komend uit veilig Turkije..!

    Merkel-keizerin van de EU/ moest vnuit repurtatiemanangement toezeggen doen als zgn. goed voorbeeld.
    Nu wordt ze overal op de vingers getikt..de gevolgen zijn onbeheersbaar geworden, de ksoetn faan de pan uit lopen en hoe verantwoord je in en seculiere maatschappij straks de eisen rond duizenden moskeeen?

    Zoals voorspeld gaat de politiek EN bevolking een andere taal spreken als de kosten te hoog oplopen en de binnenkomers gekke dingen gaan doen/niet integreren.
    Ik vraag me af wat de bewoners van NL gaan zggen als ze straks 400 euro per jaar meer belasting moeten gaan bepalen om de kosten van vreemdelingenwerk te dekken..

    Afrikanen? Die komen g hir uit gelijkheidsstreven. Motto`we komen ook van de aarde en jullie leefstijl en leefomstandigheden zijn veel beter dan de onze.
    Als `vluchtelingen`hebben we rechten/status , dus kom op met die rechten..! NU.!!
    Risico´s? Ja, maar ook de de jazz..

  8. Zilvertje zegt:

    Het is jouw mening en ik neem daar afstand van. Waarvan akte!

  9. Gemini zegt:

    Ik ga de ene gedachte in en de andere uit
    Ik ben door stomheid geslagen

  10. Myriam zegt:

    Ik ook niet zilvertje, ik ook niet

  11. ezelgedachten zegt:

    Een prachtig gedicht Zilver. Zo’n foto is blijkbaar nodig om mensen wakker te schudden. Kijkend naar beelden uit Syrië is toch wel te begrijpen, dat daar momenteel niet meer te leven valt. Logisch, dat men daar weg wil. Ook de angst van mensen, die huiverig zijn om duizenden vluchtelingen in eigen land op te vangen is te begrijpen. Het heeft een enorme invloed op de zekerheden van jouw eigen leven. Dat ervaart men vaak als bedreiging. En de verschillen tussen de culturen zijn ook zo groot, dat er van integratie geen sprake zal zijn. Europa verandert, verkleurt en verhardt.

Geef een reactie

