Vluchtelingen.

39c7c4e89e4ab33d4fee56300217963e-1433842342

Dat dit onderwerp me enorm raakt is een ieder die me langer leest bekend. Het zorgen voor mensen zit me in het bloed, als kind al. Mijn empathisch vermogen is groot, dat hebben veel verpleegkundige, mogelijk, alle mensen in de zorg. Vroeger was ik verpleegkundige en zoals dat gaat in een lang leven, je leert en leert en pakt regelmatig een nieuwe studie op, maar dat zorgen en nadenken over mensen blijft.

Mensen in nood raken me tot diep in mijn hart, of het nu een dakloze is, een verslaafde of iemand in geestelijke nood, of met een ontstoken blinde darm, er is zorg nodig en werk aan de winkel. Het gekke in Nederland is, is het  vaak zo, dat als je iets aan je hart hebt, je bloemen thuis krijgt en veel aandacht, maar als het gaat om iets in je hoofd, dan vermijdt men je liever. Zo is het ook met de vluchtelingen. Het zijn mensen in uiterste nood, ze hebben hulp en zorg nodig, maar door vele worden ze geweerd of met de nek aangekeken.

Langzaam dringt het in de politieke wereld door dat er meer hulp geboden moet worden, dat we de vluchtelingen  niet met gammele bootjes moeten laten dobberen met grote kans op de dood, maar dat we ze moeten halen. Nou dat werd tijd. Mijn opa en oma leven al heel lang niet meer, maar die hebben als volwassen mensen de tweede wereld oorlog meegemaakt, ze zouden gruwelen over het gegeven hoe we tot nu toe het enorme probleem hebben gebagatelliseerd. Je vlucht niet zomaar, zeker een kind niet, een vrouw, een vrouw die zwanger is,  een ouder ( ziek ) iemand.

Door mijn drukke leven kom ik alleen maar in de vakantie toe aan uitgebreid dingen bekijken en tv kijken, maar deze week, zag ik een stukje tv met een wat oudere man die gevlucht was en nog heel lang moest lopen, ik dacht wel van 70 kilometer, hij was al uitgeput. Ik heb er zo om gehuild en nu ik het opschrijf huil ik weer, spontaan voel ik weer het kippenvel en de tranen in mijn ogen. Hoe kan een ander dit nou niet hebben? Hoe kan een ander nou denken dat ze hier komen voor de leuk?

Ook zonder die beelden kan ik me alles voorstellen bij wat er gebeurt  in landen waar oorlog is of grote onrust, persoonlijk mensen zien versterkt wel het beeld, maar om de ernst in te zien is het voor mij niet noodzakelijk, dat kom alweer door mijn inlevingsvermogen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die bang zijn voor hun eigen boterham, of die zeggen dat het ten kosten gaat van het geld aan de ouderen.

Vrouwen en kinderen worden verkracht, vergiftigd, gebombardeerd, gemarteld, mannen proberen te verdedigen of nog geld bij elkaar te scharrelen. Het zijn  vaak de beter opgeleide of slimmere mensen die nog een kans zien om te ontsnappen, grote medelijden heb ik met hen die het geld of de capaciteiten niet hebben om weg te komen.

Hoeveel lieve mensen, kinderen en hoeveel kennis en kunde is niet verdronken of gestikt? Ik voel nu intense boosheid opkomen, boosheid op een wereld, die zo lang toekeek, een wereld die eerst is gaan roeren in wespennesten, zaken kwalijk maakte en dat alles om er zelf beter te worden.

Jaren geleden schreef ik al, dat als we zo door zouden gaan, de mensen zouden komen halen waar ze recht op hebben, dat burgers uit landen waar oorlog is, hier beschutting en veiligheid zouden komen zoeken. Waarom ziet een eenvoudig kind als ik dit wel? En al die hoge pieten in de wereld niet? Is dat het geldteken in hun ogen? Is dat hun hebzucht? Hun positie, die ze hebben gekregen door te draaikonten en zich in te laten met zaken die stinken?  

Moedertje aarde is wonderschoon, maar de hebzuchtige mens heeft er een puinhoop van gemaakt. Ik zie steeds die oude man voor me ogen, maar zo zijn er vele beelden, de gezichten van mensen in nood, zwangere vrouwen, kinderen die zagen hoe ze werden onthaald met traangas, schande, schande.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Vluchtelingen.

  1. waterleeuw zegt:

    Helemaal eens!! Goed gezegd.

  2. Myriam zegt:

    Ik ben het zo met je eens, Zilvertje. Het is zo erg dat we niet gewoon kunnen openstaan en kunnen zorgen voor elkaar… Ik voel me er zo schuldig bij dat ik niets meer kan doen dan nu en dan eens een blogpost schrijven over dit onderwerp.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, dat is mooi, dat we het er over eens zijn en dat schuldgevoel herken ik. Ik kan ook niet meer doen dan mijn mening in de wereld slingeren, ik heb nog veel zorgtaken thuis en moet hard werken elke dag om mijn hoofd boven water te houden, maar was ik jong en vrij dan ging ik helpen, al was het alleen maar dat ik ergens stond om de mensen op te vangen en hen welkom te heten. Een arm om hen heen.

      • Myriam zegt:

        Soms denk ik, ik ga er naar toe, idd om hen te tonen dat er nog meer mensen zijn die het hart op de juiste plaats hebben. Toch doe ik het niet. Bang om mijn comfortzone te verlaten ?

      • Zilvertje zegt:

        Ik denk dat jij ook genoeg taken hebt, mogelijk later als we ouder zijn en we hebben de tijd aan onszelf dat we iets kunnen doen, maar reken maar dat het helpt als we er over schrijven, het gaat als een olievlek, ik zie ook aan mijn teller dat veel mensen het lezen, ik plaats ook op een andere site, soms heftige mails, maar soms kan ik mensen overtuigen. een boterham kan ook gedeeld worden en dan smaakt hij veel lekkerder!

        Heb helaas geen tijd meer om veel bij andere te komen, weekend nodig huis op orde en zorgtaken, elke dag werken, vroeg weg, laat thuis, die luie vakantie is al weken om en ik voel nu al dat ik nodig even rust nodig heb. Ga zo naar Nico mijn oudste, we gaan zijn verjaardag vieren, daaaaag, dikke kus, ooit zullen die mensen weten dat we niet allemaal van die monsters zijn.

      • Myriam zegt:

        Een dikke proficiat met de verjaardag van je oudste!!! Geniet ervan, en op tijd gas terug nemen hé🙂

  3. Dirk zegt:

    In en in triest dat (mensen) je kan dit haast geen mensen meer noemen er geld aan verdienen.

  4. Rob Alberts zegt:

    Moedertje aarde is wonderschoon, maar de hebzuchtige mens heeft er een puinhoop van gemaakt.

    Simpel en kracht beschreven!

    Instemmende groet,

  5. Blewbird zegt:

    We kunnen er in Europa niet omheen dat we iets van onze rijkdom moeten opgeven, delen met anderen die het minder hebben. Zolang we dat niet inzien, verandert er niets. Mooi, Zilver!

Geef een reactie

