Leeghwaterweg  Zaandam 4 mei

fotoboot

Korte blote beentjes en een bosje bloemen

Tussen papa en mama in naar die grote bruine namensteen

In de verte de eerste molens die op de Schans opdoemen

Ik vond Duitsers gemeen

 

Later leerde ik over het verzet

Witte Ko en Hanny Schaft

Het verhaal van mijn opa en mijn vaders jongste broer

De Jodenvervolging en ik sliep geen nacht

 

Maar op een dag begreep ik

Dat het niet een volk is

maar meestal een man of een idee

 

Zelfs mijn moeder kon vergeven

Ze gooide de zo zuinig bewaarde bonnenvellen weg

Daar begon mijn leven

Mijn generatie is getekend door de verhalen

 

Door het leed dat ik las in haar ogen

Door de verhalen en het verdriet

Kan ik hulp aan vluchtelingen niet weigeren

Nee, dat kan ik echt niet

 

Zilvertje.

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Leeghwaterweg  Zaandam 4 mei

  1. Myriam zegt:

    Mooi!! Mochten meer mensen het zo zien, het leven zou fijner zijn voor velen

    • Zilvertje zegt:

      Ja, Myriam, we hebben toen de joden bijna zonder protest laten wegvoeren en laten afslachten, met hen veel minderheden en zieken, de psychiatrische patiënt werd uitgehongerd en overgeplaatst, ze leefden als beesten, te krap op elkaar en werden snel ziek en gingen dood. Als we na zouden denken en hulp boden aan alle mensen in nood, dan pas zou er vrede komen. Dank!

  2. logbankje zegt:

    We mogen het niet vergeten en hebben de plicht om het door te geven hoe duur de vrijheid is. Hans

Geef een reactie

