Liefde voor de mensen die zo anders zijn.

IMG_0836

Kerkje Duin en Bosch, nu Dijk en Duin.Psychiatrie, liefde, Duin en Bosch, Dijk en Duin.



Langs die lange laan met bomen

Schoven heel wat familieleden voorbij

De een als bezoeker

De ander als patiënt

 

Het witte kerkje als een anker

De Clinghe ooit als eet- en praatcafé

Ik zocht de afdelingen

De portier

De broederhuisjes

 

Er wonen nu welgestelde

Met her een der een flard patiënt

Maar ik weet dat jij er altijd bent

We hebben hier een flink verleden

 

Wie had kunnen denken

Dat al die mensen die ik zo lief heb en had

Hier een plekje zouden vinden

Wortels zouden krijgen in die rustgevende bossen

 

In het opleidingscentrum leerde ik ooit

De kneepjes van het vak

Op de verdwenen afdelingen leerde ik de praktijk

De bewoners werkten nog in de keuken en overal op het terrein

 

Bijna alles is verdwenen

De gebouwen

De sfeer

Mijn oude collegae

Mijn vader

Mijn neven

Mijn jeugd

Mijn docenten

 

Maar jij bent er nog altijd

Jij mijn oudste zoon en het liefste was ik altijd bij je

Of kwam ik vaker

Maar dat lukt me gewoon niet

En dat doet het meeste verdriet.

 

Mama.

 20140831_141454

Foto: Nico. Artiest van het leven zelf.

Foto’s Gemaakt door Trudy.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Liefde voor de mensen die zo anders zijn.

  1. Zo anders gezien, gehoord en gevonden worden,
    maar zijn wie wij zijn alleen niet zo verworden

  2. Zilvertje zegt:

    Arta, ik probeer je te begrijpen, maar het lukt me nu even niet.

    • Het anders zijn van patienten in de geestelijke gezondheidszorg zit voor mij in de wijze waarop je naar hen kijkt, luistert en hen waardeert. Ikzelf ben een aantal keren psychotisch geweest en heb dat aan den lijve ondervonden. Je wordt opeens totaal anders bejegend. Terwijl je genoeg momenten hebt waarop je die blik enz. niet ‘verdient’. Eigenlijk hoort hij nooit aanwezig te zijn. Het is de blik die jou tot een vreemde snaak maakt.

  3. Zilvertje zegt:

    Nu begrijp ik je. Ik vind mijn zoon anders, maar daardoor niet minder mens, mijn zoon is bijzonder, heeft veel talenten. Het anders zijn van mijn zoon zit hem in de manier van hoe hij het leven beziet en dingen ziet, hoort en ruikt en proeft, die ik niet zie enz. Maar wie zegt me dat mijn perceptie de juiste is? We lachen er heel vaak om, als hij in een stam was geboren hier ver vandaan, was hij mogelijk medicijnman geworden. Zijn overdracht in de hersenen is anders dan bij anderen, maar anders zijn is geen waardeoordeel.

    Ik heb in het verleden altijd met veel liefde en verwondering in de psychiatrie gewerkt en er erg veel mogen leren. En elk mens kan in zijn leven iets meemaken dat de geest even geschud is en hulp nodig heeft. Het is vaak jammer dat er op de psychiatrie een taboe rust.

    Als het goed is, worden de mensen die zijn opgenomen met veel respect behandeld, maar helaas heb ik het als leerling en later als gediplomeerde meegemaakt dat sommige verpleegkundigen de fout in gingen, dat is heel erg, maar mag niet.

    • Zilvertje, zo klopt het weer, al ben ik overgevoelig voor iemand afwijkend vinden, maar ‘bijzonder’ is een groot compliment. Al had je vroeger de BLO. In die betekenis heeft het weer een negatieve klank. Mij (en ik denk ook jou) gaat het om de diversiteit. Daar is ‘inclusie’ voor nodig. Dat beleid staat nog in de kinderschoenen. De ‘diagnose’ is nog te vaak er een van ‘exclusie’. Je hoort er niet echt bij.

      Ik hoor weleens dat ze me kleurrijk vinden en dan gaat het al irriteren bij me.

  4. Dirk zegt:

    Prachtig verwoord Trudy.

  5. Zilvertje zegt:

    Dank Dirk. Op de onderste foto waren we lekker aan het picknicken, zo gezellig.

  6. Zilvertje zegt:

    Ja, gelukkig kon het wat lijden.

Geef een reactie

