We willen allemaal vrede op aarde.

Deze week en een staartje van vorige week, gebeurde er dingen op mijn weblog, waar ik niet op kon inhaken. Ik heb gewoon een druk leven. Maar ik vroeg even de tijd. Want ik wilde er wel op terug komen en hier volgt mijn antwoord.

IMG_1145

Lieve mensen het duurde een poosje eer ik tijd had om jullie hier te antwoorden. Maar ik heb er op de momenten in de trein op weg naar mijn werk en weer naar huis veel over nagedacht.

De meeste mensen met een gezond verstand willen vrede, willen genieten van hun gezin, hun werk, hun familie van hun, nou noem maar op. Onderdrukking, of oorlog, en geweld, verhindert dit, maken een inbreuk op dit fijne leven. Je gunt niemand oorlog.

Als je zelf midden in een gebied woont met oorlog, wil je niets liever dan dat de vijand wordt neergemaaid en je weer verder kan met je leven, je zoekt bescherming en bewapening.

Maar in een beschaafde wereld, is het zo, dat de landen om je heen en over heel de wereld, moeten zorgen dat er een verstandige oplossing komt. Het berechten van oorlogsmisdaden is er een van, als dit in de toekomst meer gaat gebeuren, dan zal dit zeker helpen, want hopelijk bedenkt iemand zich dan. En start er geen nieuwe oorlog.

In veel conflict landen zie je dat het al jaren misgaat, vrienden van bv de VS, werden vijanden, maar omdat ze eerst vrienden waren, werden ze bewapend, de VS zag daar voordelen van in. Er werd geschoven met landen, leiders en werden afgezet, maar niet met een breed draagvlak, hoge pieten beslisten. Het geheim van de vrede is, eerlijk delen, luisteren naar alle mensen, alle belanghebbende. Alleen daar komt vrede van. Je deelt en overlegt.

Ik heb diep respect voor de generatie die opgroeide in en na onze eigen oorlog en ik realiseer me dat deze mensen enorm hebben geleden, en zeker vaak ook na de oorlog, door het litteken van het missen en ook door de triestheid en angst die ouders overgehouden hadden aan de oorlog.

Ik ben overtuigd dat alleen van liefde liefde komt, en van geweld komt geweld. En natuurlijk je hebt altijd barbaren of gestoorde mensen die plots een bevolking gaat ophitsen, die landen binnen vallen, maar die mensen hebben psychische hulp nodig, verpleging, dienen geïsoleerd te worden van de mensheid, tot ze weer redelijk normaal zijn, indien dit nog kan. ( laten we niet vergeten dat veel wereldleiders, gefrustreerde, zieke misdadigers waren/zijn, door hun grote BEK en door hun schuiven met baantjes en dingen van waarde uitdelen aan hielenlikkers, trappen anderen er in, maar dit moeten we leren doorzien )

Gek, moet behandeling.
Gemeen en gewelddadig verdient de lik.
Liefde en medemenselijkheid verdient een president die dit begrijpt en er naar leeft en handelt.

Ik maak hier later een blog van, maar ga nu met mijn oude moeder uit wandelen. ( dit heb ik gedaan, het was een heerlijke ochtend middag )

Liefs voor allemaal Trudy.

De dingen die mis gaan:

-Soldaten moeten niet vechten, maar hulp bieden.

– Leiders die uit zijn op zelfverheerlijking en zelfverrijking, dadelijk afzetten en isoleren.

-Corruptie, dadelijk aanpakken en de man/vrouw met de billenbloot in de krant ( niet letterlijk ) :^)

-Gestoorde leiders, verplegen en opnemen.

-Oorlogsmisdaden heel zwaar bestraffen.

– Overal ter wereld een levensstandaard die voldoende is, dus armoede en uitbuiting tegen gaan

– Elk geloof is toegestaan, behalve als het om vergelding vraagt, oproept tot haat en oorlog en dergelijke.

Trudy.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op We willen allemaal vrede op aarde.

  1. piterfries zegt:

    Dat iedereen vrede wil lijkt me een groot misverstand.
    Zoals Jimmy Carter eens zei ‘degenen die oorlogen veroorzaken denken er zelf niet door getroffen te worden’.
    Nederland was een uniek land, een land geregeerd door mensen die het goede met ons voor hadden.
    Dat is niet meer zo, maar vele Nederlanders hebben de verandering nog niet door.

    • Zilvertje zegt:

      Piterfries, de mensen die wel oorlog willen, hebben er belang bij zoals ik al melde, geldelijk gewin, of ze zijn knettergek.

      Dat Nederland heel rap is veranderd ben ik met je eens, je moet, jong, sterk en gezond zijn en hoogopgeleid, anders ben je in veel gevallen slecht af.

      Onze mensen in de regering weten niet hoe de gewone man moet rondkomen van zeer weinig geld. En als je er iets beter voorstaat, staat je huis onder water. We hebben te veel zakkenvullers en hielenlikkers in dit land, die vaak ook nog eens zeer mensonvriendelijk zijn, vooral na andere culturen toe, en we dansen naar de pijpen van de VS..

  2. Het rare is ook dat in 2013 nog gepraat is over een VN-vredesmissie naar Syrie en in 2003 voor het laatst over zo’n missie naar Irak: http://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-akkoord-met-vredesmissie-irak~a727091/

    In augustus schreef Carolien Roelants al terecht dat emoties de overhand hebben zie http://www.nrc.nl/carolien/2014/08/20/emoties-dicteren-de-hulp-aan-irak/

    Ook wordt in diverse media betwijfelt of de bombardementen wel doeltreffend zijn. De IS wordt er nauwelijks door geraakt en weet steeds te ontsnappen en sterker te worden. Burgers betalen de prijs voor het oog-om-oog, tand-om-tand geweld van de ‘geallieerden’….

  3. Zilvertje zegt:

    Ja, Arta. Ik begrijp er ook niks van, maar de wapenindustrie moet blijven roken en de vinger overal in de pap houden is natuurlijk heel belangrijk voor de VS. Er zijn al in het verleden veel dingen gedaan zonder mandaat.

    Ik heb ook gelezen dat het allemaal niks zal uithalen. Dus, ja, gewone man de pineut, land verwoest. Zelfs Nederland heeft nog regelmatig last van oorlogsbommen van 40/45, en België nog van 14/18. Wat doen we de wereld en de mensheid aan, en dat terwijl ze pochen dat met een drone iemand zo uit te schakelen valt, waarom dan al die bommen? Al dat geld, al die dreiging die op ons afkomt?

    En waarom daar? Op vele plaatsen maakt men elkaar af.
    Investeren in vrede, ik blijf het herhalen is een betere optie. De denkmodus moet anders.

    Ik ben moe, maar moet nog zo veel doen, een weekend is te kort, dag allemaal.

  4. terrebel zegt:

    Als geweld echt de beste manier was om een einde te maken aan geweld zou er geen geweld meer zijn.

    • Zilvertje zegt:

      Terrebel, dat is een gouden wijsheid! Dank!

      • joost tibosch sr zegt:

        Zie mijn opmerking over de eeuwenoude pantomime van de “andere wang”,,die in feite alle geweld belachelijk maakt.( bij ‘over de oorlog’.) En dan al die mensen die dat eeuwenlang en steeds nog jammer genoeg niet kunnen/willen begrijpen.

  5. Zilvertje zegt:

    Bij het de ander de wang toekeren, is het natuurlijk niet de bedoeling letterlijk dit op te volgen. Maar is het wel zo niet terug te slaan, want oog om oog, tand om tand, maakt alles erger.

    Ik leef volgens de regels van de wang toe keren, maar dan wel zo, dat ik afstand neem en bedenk hoe ik het kan oplossen. Ik zou niet anders willen. Noodweer is anders, maar ook dan gepast geweld.( ik werd eenmaal overvallen in mijn eigen huis, ik heb de boef uitgeschakeld, maar niet vermoord of verwond ) Ik denk altijd maar: mijn tegenstander is ook een kind van, een vader, een mogelijke patiënt, verslaafde of wat dan ook, moet een nieuwe kans krijgen, je zult maar geen eten hebben enz.

    Als al het geld dat aan de oorlog werd besteed werd besteed aan de vrede, dan was er geen oorlog meer.

    Als geweld zou helpen was er al lang nergens meer oorlog, denk dat dit al bewijs genoeg is.

    Lieve groeten, fijne zondag,

    Trudy.

    • joost tibosch sr zegt:

      Het is echt een pantomimeverhaal wat Jezus op zijn oorspronkelijk opvallende manier zó voordeed. Dan zag je ook hoe belachelijk iemand eruit zag als ie met met volle kracht die vooruitgestoken wang van de ander tegenover hem dacht te raken en falikant missloeg.. De les van de pantomime is dat alle geweld eigenlijk gewoon belachelijk is en belachelijk maakt. De ;les is niet ( en dat is vaak het te brave latere christelijke misverstand) dat wij onze andere wang onnozel moeten aanbieden Hoogstens dat we af en toe zonder geweld heel slim en dapper (maar lang niet altijd) geweld kunnen voorkomen En hoe graag wij ook vrede willen en hoe belachelijk geweld ook is, we kunnen niet ontkennen, dat het er nog steeds stomweg is. Het is heel erg, maar dat is zo te bewijzen!

  6. Zilvertje zegt:

    Joost, dus de list! De tegenstander zonder geweld op het verkeerde been zetten. Heb ik weer wat geleerd! Dank!

    • joost tibosch sr zegt:

      En zo af en toe zie je het verdorie nog (even) lukken ook! Bij een Ghandhi, die Jezus als hindoe hoog had..en bij een Ml Luther King en in Zuid-Afrika bij een Tutu. Jammer dat dat vaak maar kortstondig is! Maar het gebeurt toch maar!

  7. joost tibosch sr zegt:

    Nu op 9 oktober herinner ik me nog maar al te goed dat ik met met pure angst (velen hadden al hun testament geschreven, mocht het mislopen) met al mijn toen jonge onbegrijpelijke dapperheid meeliep vanaf de Nicolaikirche in Leipzig, luid uitdagend vreedzaam roepend “Wir sind das Volk”.Ondanks alle pure angst werd er niet geschoten en viel onverwacht en wonderbaarlijk de afschuwelijke muur van een dictatuur. Als ik iets nooit meer vergeet, is het dat wel! Maar je kunt daar verdorie niet zomaar op rekenen..En o, die pure angst!!

Geef een reactie

