De dikke man.

lachende conducteurs

Er was nog maar één leeg plaatsje in de trein en ze besloot er toch maar te gaan zitten. Een dikke man zat er een krantje te lezen en tegenover hem zat zijn dikke vrouw. Zijn dikke vrouw at een grote beker met iets dat op een lepel leek, haar mond ontving steeds gretig de lepel.

De ruimte die de dikke man overliet was gering, de ingestapte passagier schoof goed naar rechts en de zijleuning prikte hard in het bot van de heup.

Het dampten geuren vanaf de dikke mensen, onderbroekenlucht en zweet en af en toe de geur van een zachtjes gelaten stinkboef, de strontgeur bleef lang hangen in de overvolle trein, net zolang tot de volgende zich weer aandiende.

In het gangpad stond het bomvol, dus vluchten had geen zin. De enige hoop was de volgende halte die elke keer de deuren liet openen en een frisse wind binnen bracht.

Eindelijk, de dikke vrouw borg haar beker voedsel op en gaf haar man een knipoog en vlak voor de nieuwe halte stonden ze op en wurmden zich een weg door de menigte. In het gangpad, ter hoogte van het hoofd van de passagier die naast de man had gezeten, hield de dikke man het waarschijnlijk niet meer en een harde wind knalde door de volle trein.

Als een droog schot, hing de wind in de trein en alle mensen hadden dekking gezocht, neus in de sjaal en ineen gekrompen.

De tijd stond even stil………

Maar deze stonk niet!

Daarna verlieten veel mensen de trein en op het moment dat de trein weer ging rijden met veel verse passagiers, leek het net, alsof er niets was gebeurd.

Zilvertje.

Foto: Zilvertje, CS Amsterdam.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op De dikke man.

  1. Dirk zegt:

    Prachtig waar haal je het vandaan.

  2. Dirk zegt:

    Een fijn weekend.

  3. Zilvertje zegt:

    Ja, dankjewel, jij ook!

  4. Corline zegt:

    Even mee op zo’n vies ritje. Yeach. Maar het gebeurt echt zo, heb ik al eens meegemaakt. En dit was ook uit eigen ervaring?

  5. In het openbaar vervoer, daar gebeurt het:-)

  6. Terrebel zegt:

    Zou zo maar waargebeurd kunnen zijn…;-) Net als mijn verse verhaaltje trouwens! Fijn weekend, Zilver!

    • Zilvertje zegt:

      Terrebel, ik moet ook nodig bij andere meer lezen, maar mijn tijd is zo beperkt nu mijn moeder al maanden in het ziekenhuis ligt, ik ben er elke dag drie uur aan kwijt en dat naast mijn werken en gezin.

  7. logbankje zegt:

    Reizen met de trein, is niet altijd prettig, zeker niet in de ochtendspits.
    Geuren en kleuren, van parfum, scheten stinkende wonden en monden.
    Was altijd blij dat ik na de reis een stuk mocht lopen.
    Sommige indrukken bleven toch wel hangen. Hans

    • Zilvertje zegt:

      Toch geniet ik altijd, alleen het staan van een lange afstand met al mijn boekentassen en nakijkwerk vind ik een drama.

      Al een groot deel van de show geluisterd, zaten echt juweeltjes bij, alleen nog niet het stukje gehoord wat ik aanvroeg, was ik zeker even in de keuken, dus vandaag nog een keer.

  8. maaszicht zegt:

    de trein: je kunt er een boek over schrijven ;P

  9. Apiedapie zegt:

    Smerig ja. Scheten, zweet, vochtige jassen en ditto kruizen in het algemeen. Een van de jekkieste luchten vind ik toch wel de knoflooklucht, bij sommige mensen lijkt het wel uit hun porien te komen. Maar goed, in de auto is ook niet alles.

  10. fulpsvalstar zegt:

    Een oude wijsheid: “Harde klinkers zijn geen stinkers, maar de zachte, daar moet je je voor…………………………………

  11. Sprinters zonder toilet krijgen op deze manier de geur van een openbare beerput.

    De metro waar ik soms inzit heeft vooral de geuren van allerlei geparfumeerde en ingevette kunstige kapsels.
    De lucht van lekker gepeperde hapjes maken dit telkens weer bijzonder.

    Met een glimlach heb ik jouw verhaal gelezen.
    Vrolijke zondaggroet,

  12. Zilvertje zegt:

    Ja, het is fijn, want anders had ik weer ander werk aan moeten nemen, ben nu daar al een beetje gewend.

  13. Zilvertje zegt:

    https://zilvertje.wordpress.com/2014/01/09/straatmuzikant/

    Een reactie gekregen van iemand die de straatmuzikant ook heeft gezien in Zaandam.

    Zo en nu weer een paar uurtjes werken. dag allemaal, ik hoop snel weer bij jullie te komen kijken, hopelijk nog vandaag!

  14. Dirk zegt:

    Nou hopen dat het wat dragelijker wordt voor je, mijn moeder heeft ook al een gesprek gehad en een kleine test ze is nog thuis maar zit wel in de medische draaimolen, duimen maar voor beiden.
    Nog een fijne dag!

  15. lidy zegt:

    Vanmorgen ging ook zo’n stinkerd tegenover mij zitten, maar door ervaring wijs geworden heb ik altijd een geparfumeerde zakdoek bij me, die ik in voorkomende situaties, meteen tevoorschijn haal en onder mn neus en mond druk. Af en toe snuit ik dan een beetje om net te doen alsof ik last heb van een verkoudheid. 🙂

    • @Lidy, een penetrante, scherpe urinelucht zou juist een neusverkoudheid verhelpen.
      Ik sta dan gewoon op en ga iets verderop staan.

      Het verhaal van Zilvertje blijft goed en leuk beschreven.

      Schone groet,

Geef een reactie

