Straatmuzikant.

12450817_634886565417797610

Straatmuzikant.

Harde wind, regen en weinig winkelend publiek, maar een prachtige stem vulde De Gedempte Gracht in Zaandam.

Ik kwam uit het ziekenhuis en voor ik weer aan het werk ging, haalde ik nog iets voor mijn moeder en daar zag ik hem, een man van rond de veertig, met wat overgewicht en een wilde haardos, hij zat tegen een groot winkelketen geplakt. Het mag niet, maar God mag weten waarom hij hier zat.

Hij opende mijn hart en er drupten tranen op mijn wangen, de man had een stem van uit de hemel. Was het een bekend artiest die hier geld op haalde voor een goed doel, was het een onbekend talent dat altijd pech heeft gekend en nooit werd ontdekt, was het iemand die niet weet hoe het hoofd boven water te houden, die uit pure wanhoop zijn wonderschone stem heeft ontdekt?

Ik haalde een munt uit mijn jaszak en gaf graag en met liefde. De stem was vet, helder, zuiver en de emotie vulde de winkelstraat. Had willen weten wat de man dreef, of hij een bed had en een haven, maar hij zat midden in zijn lied en ik dacht, als ik wacht en hij heeft geen bed, wat moet ik dan zeggen? Jammer dan? Ik kan hem niks bieden, je weet niet wat je dan op je hals haalt, maar hart en verstand botsten hier……..

De gitaarhoes waarin men geld gooide, was al bedekt met meer gulle giften. Meer mensen heeft hij geraakt, met zijn stem, met zijn aanwezigheid. En is het niet zo dat we allemaal weten hoe wankel en wiebelig de maatschappij is? Ik denk dat veel van ons dit voelden vanmiddag daar op De Gracht.

Zilvertje.

Geen eigen foto, de gracht was bijna hersteld. ( 2012 )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Straatmuzikant.

  1. Corline zegt:

    Onbekend talent dat altijd pech heeft gekend….. Maak er een liedje van, Zilvertje. Mooi blog weer.

  2. Zilvertje zegt:

    Corline, wat een idee. Dankjewel. Het was zo mooi, ik zou willen dat ik het hier kon laten horen, hij raakte me tot diep in mijn wortels, hup daar gingen die tranen, niet van verdriet, nee gewoon, omdat het zo mooi was, hij raakte aan, waar we allemaal mee bezig zijn, leven, overleven, liefde en kunnen vergeven, opnieuw beginnen, blij proberen te zijn met dat was er is. Het nu.

  3. Terrebel zegt:

    Ja, wat drijft zo’n man? En waarom staat hij daar? Was het een vrijwillige keuze?

    • Zilvertje zegt:

      Ja, Terrebel, wie weet had hij niks en had hij erge honger en het was me toch een toch rot weer, ik heb er vandaag onder de koffie nog aan gedacht. En stel je eens voor dat hij ontdekt werd, zulke dingen komen voor. Ik zou dadelijk een cd kopen of proberen bij een optreden te zijn, heerlijk, wat een stem.

  4. Dirk zegt:

    Hier kom je ze ook af en toe tegen iemand met een prachtige stem of men maakt ontzettend mooie muziek vele malen mooier dan je op de tv tegenkom.

    • Zilvertje zegt:

      Dirk, terwijl live zingen best moeilijk is, in de studio doen ze het vaak over. Ja, kruiwagens en vriendjespolitiek, de Gooisee matras en dat soort zaken, daar lees ik wel eens over of het echt zo is?.

  5. EJW zegt:

    Mooi verhaal. Er is veel talent onder mensen maar veruit de meesten worden niet ontdekt. .

  6. Fenny zegt:

    Emoties laten gaan voor schoonheid onderschrijf ik met heel mijn hart, ik vertrouw op mijn emoties!
    Vandaag riep jouw blog iets in mij op, een song van Lou Reed, heel toepasselijk.

  7. logbankje zegt:

    Zijn stem overtuigde de mensen, dat was hunblijk in de gitaarhoes.
    Dat was voor hem genoeg waardering, dat was zijn warme maaltijd zijn bed en een goed doel. Hans

  8. Zilvertje zegt:

    Logbankje, ja, zo is het, hij zag het in zijn hoes en hij voelde het aan de sfeer die hij maakte, er hing ondanks het rotweer, compassie in de Zaanse lucht.

  9. nadia zegt:

    vandaag zat er ook zo’n man in zaandam..
    Dit was de eerste keer dat ik hem daar zag, wat was hij goed, en zong hij mooi! ik heb hem wat geld gegeven en een tijdje staan kijken, maar had helaas een afspraak, dus moest echt weg.. Hoopte ook zo dat de man een dak boven zijn hoofd had en een bed om in te slapen…Was aan het google of er iets bekend was van die man.. Alleen dit stukje kwam ik tegen, ik denk dat we dezelfde man gezien hebben…

    • Zilvertje zegt:

      Oh, wat lief dat je reageert, het was een mollige man van rond de veertig en hij spreekt Nederlands, hoeveel en of hij ook Nederlander is, weet ik niet. Hij zat tegen de etalage van de V&D.

      Ik heb hem daarna nog een keer op een woensdag gezien, toen 2 euro gegeven en gezegd, dat ik zijn stem heel mooi vond en ben toen weer doorgelopen en heb op een ver plekje nog staan luisteren, ik heb een bericht gestuurd naar Man bijt hond, maar er niks meer over gehoord, ik hoopte dat ze hem wilde interviewen en laten zingen op de tv

      Ik hoop dat meer mensen dit doen, Man bijt hond of tvRTV, mogelijk wordt hij dan bekender en kan hij er zijn brood mee verdienen.

      Dankjewel voor je reactie, ben er zo blij mee!

      • nadia zegt:

        Klopt, hij was idd een wat mollige man, en hij zat op de stoep. Ik dacht nog ‘jeetje wat koud’ maar hij heeft er best wel lang gezeten, en hij leek weinig last te hebben van de kou… Hij sprak inderdaad goed Nederlands en zong veel country (veel John Denver)

        Had eigenlijk een filmpje moeten maken maar dan had ik heel dichtbij moeten staan filmen.. Heb uit de verte wel een foto gemaakt, in de hoopte dat ik m op internet kon vinden, maar dat was helaas niet zo..
        Ik hoop in ieder geval dat hij zijn brood ermee kan verdienen, want zijn stem was het waard om gehoord te worden!

  10. Zilvertje zegt:

    https://zilvertje.wordpress.com/2014/01/09/straatmuzikant/

    Een reactie gekregen van iemand die de straatmuzikant ook heeft gezien in Zaandam.

  11. Zilvertje zegt:

    Hallo Nadia, hij was er gister weer, hij zat nu in het middenpad buiten tegen de zijkanten van de doorgang van de twee straten tegenover de V&D, hij zong nu wel minder en inderdaad, weer Denver, ik vond hem er nu ook wat moe en bloeddoorlopen uitzien, maar ik kon niet dichtbij komen, ik had haast, heb ook niks gegeven, maar mensen geven wel goed aan hem, gelukkig.

    Ik hoop dat ik het verkeerd zag dat hij er slechter uitzag, ik ben toch bang, dat hij geen huis heeft.

    Ik hoop dat meer mensen Man bijt hond tippen, of RTL NH, zo kan hij is een positieve spiraal komen, maar het kan ook een brave huisvader zijn, hahahha, het blijft prikkelen, het is hier nog geen Amsterdam.

    Lieve groeten, Zilvertje.

  12. Angenieta Zweerus zegt:

    Prachtig geschreven. Je haalt me de woorden uit de mond. Dezelfde man heb ik vanmiddag weer de sterren uit de hemel horen zingen en ik ben naar hem toe gegaan en gevraagd waar ik meer van zijn stem kon horen. Hij vertelde mij dat er andere mensen zijn die nummers van hem op het internet hebben gezet, maar hij zelf niet. Zijn naam is Jeffrey spivey, maar helaas, behalve deze recentie, heb ik nog niks van hem kunnen vinden…

  13. Angenieta Zweerus zegt:

    Dit zou hem wel eens kunnen zijn! Al is hij nu een stuk grijzer volgensmij….
    https://m.youtube.com/watch?v=VYcq1N448bs

  14. Ik kwam al zoekende op uw Blog terecht en zag daar de wonderlijke verhalen over de straatzanger.
    Hij zingt inderdaad fantastisch nu heb ik hem al in de Amsterdamse poort gezien en in Amsterdam noord Buiksloterplein en later in Zaandam, nu zag ik dat hij wel met een filmpje op YouTube staat kijk maar of het hem is (Jeff straatmuzikant Buikslotermeerplein )

  15. Zilvertje zegt:

    Hallo Ad, ja, dat is hem en nu weten al steeds meer mensen van hem. Wat ook zo schattig is,als je een muntje geeft, dan bedankt hij onder het zingen door, zo lief, zo knap. dank voor je reactie.

Geef een reactie

