De bossen en duinen bij het Kruisbergstrand.

BRJzm5DCQAEt8Pg

Heerlijk de bossen in. ( maandag )

De natuur is nu zo mooi en het weer is zacht en vaak ook zonnig. Ik had een drukke week gehad en was maar twee maal op de fiets gestapt voor een lange tocht, zaterdag gewandeld in de bossen, maar eindelijk maandag had ik weer even een moment voor mezelf.
Ik moest het binnen de drie uur redden en dat was me bijna gelukt.

Bij het Kruisbergstrand waren ze aan het werk, zowel aan de duinen als binnen in de duinen en boven de strandingang vloog een helikopter van het leger, zo een grote donkere, het leek op een rare hoekige koe die in de lucht hing.

De vloed was heel ver gekomen dat zag ik aan het schuim en schelpen die nieuw waren, dat zag ik aan de voet van de duinen, er was afslag. Maar ik kwam tijdens eb en het was zo heerlijk aan zee, dat ik met mijn jas open mijn boek liggend kon lezen. Er waren mensen aan zee, de jutter met zijn kar. Jonge mensen, met een huurfiets en in de verte schepen, maar het was niet helder. Castricum en Egmond waren niet te zien, ook het strand van Wijk aan zee bleef verborgen.

In de duinen zag ik schapen, veel schapen, ik heb ze nog nooit zo dichtbij gezien. De paddenstoelen waren geweldig mooi, sommige zo groot als een ontbijtbordje, veel als kunstwerk in elkaar geschoven, in en op elkaar. De kleuren in de duinen en in het bos waren prachtig, veel geel, veel rood, veel bruin, maar ik was getroffen door prachtig mos, heel zacht, heel groen, het gaf bijna licht.

Allemaal blije gezichten, veel mensen konden het niet laten me te groeten en veel zwaaiden, sommige zelfs met twee handen. Volgens mij zag ik er zelf ook heel blij uit en hadden de mensen dit voor me over.

Een heel klein stuikje zeeraket nam ik mee paars heel mooi paars en nu staat het op het kleine tafeltje in een piepklein vaasje. Voor het raam heb ik een mooie zonnebloem gezet, die vond ik aan de kant van de weg, ik heb heel voorzichtig de hele plant er uit getrokken, ja, wat een hebberd ben ik, maar ik werd er zo blij van en ik geniet nu nog van al dat moois in mijn huis. ( er waren er wel honderd )

In het weiland zat een verdwaalde meeuw, hij boorde zijn snavel in het sappige gras en in de duinen zag ik een zwarte grote vogel, net zo groot als een flinke meeuw. Er zijn nu ook zo veel bessen.( omgekeerde wereld )

De auto van de boswachter kwam me tegemoet, ik maakte goed ruimte, ook hij zwaaide, maar gelukkig met een hand, want in de auto moet je je handen aan het stuur houden vind ik.

Thuis maakte ik zuurkool, oh, wat is dat toch lekker, voor de liefhebbers was er worst en gehaktbal, zuur en zoetzuur. Het leven is goed.

Op maandag lag de visserskotter nog op de strekdam bij Petten en was dit gebied nog niet opgeschrikt door de aard-of zeebevingen.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De bossen en duinen bij het Kruisbergstrand.

  1. Hans zegt:

    Strand en zee blijven genezend werken, net als de zoute lucht en de ruimte.
    Daar kun je alleen maar beter van worden met de natuur om je heen.
    Met een stukje zeeraket heb je de zee dicht bij. Hans

  2. Selma zegt:

    Met veel plezier gelezen. Vertrouwd terrein!

    • Zilvertje zegt:

      Ja, dat is leuk dat jij het ook kent. Weet jij wat ze in de duinen aan het doen zijn, het ligt vol met rijplaten, ik neem nu een andere route, veel vervoer van die werkers is er nu.

  3. Strand, zee en bos, je boft maar. Hier is het niet zo afwisselend. veel denken dat, heuvels, maar als je gaat wandelen valt het tegen. Het is behoorlijk achteruit gegaan, onze natuur, oa door over bemesting.

    • Zilvertje zegt:

      Antoinette, ik zou het moeten zien om te kunnen oordelen. Ik heb jaren deze vrijheid niet gekend en ben het nu allemaal aan het inhalen. Ik geniet altijd intens van de verhalen over jouw wandelingen en foto’s.

  4. Zilvertje zegt:

    Dankjewel! Simon, het is er altijd zo fijn!

  5. Dirk zegt:

    Weer een fijn reis verhaal Zilvertje.

  6. Blewbird zegt:

    Heerlijk verhaal. Het gevoel bekend natuurlijk. Niets is beter.

Geef een reactie

