Orgaandonatie in de familie..

1156492680.33461

Orgaandonatie in de familie..

De kranten stonden deze week bol van orgaandonatie en het filmpje van de atleet die net voor de trein overstak werd van de buis gehaald. In een praatprogramma was die atleet te zien en hij vertelde over zijn nieuwe leven met een donorhart dat hij zes jaar geleden had gekregen. Hij leverde weer topprestaties.

Terwijl zich dit allemaal afspeelde wist ik dat donderdag mijn nichtje Cora werd opgenomen in het ziekenhuis, samen met haar dochter Miranda. Mijn nichtje had een nieuwe nier nodig en haar dochter stond hem af. Gister, vrijdag lag eerst Miranda, haar dochter op de operatietafel en ongeveer drie uur later zou Cora de nier ontvangen, een operatie van ongeveer vier uur. Als alles goed gaat mogen ze vandaag naar de verpleegafdeling.

Gelovig ben ik niet, maar had wel kaarsjes aan voor deze dappere vrouwen, zodat ik goed aan ze kon denken en goede aandacht kon sturen, kijk daar geloof ik in, positief denken en lief zijn en zorgen voor.

Prachtige kaarten had ik al verstuurd voor ze werden opgenomen, zodat er al iets hangt bij het bed, alle lieve dingen helpen. Maandag ga ik naar het AMC en ga ze bezoeken. Gelukkig dat de nier van Miranda goed genoeg was, ik heb het eerst afgewacht wat er in Cora haar eigen kring aan nieren voorradig was, maar ik begreep dat als er geen geschikte nier was, ik me moest aanbieden. Met mijn oudste dochter heb ik dit besproken en we vonden het zo spannend, want kwijt is kwijt en de complicaties bij zo een operatie moet je niet onderschatten. Dus we waren opgelucht dat de nier in eigen kring werd gevonden, mijn dochter helemaal. Maar ja, ik had het wel weggegeven als ze niemand vond, want de kans was groot dat het zou passen, want onze vaders waren broers.

Maar het aller-bijzonderste komt nog, we hebben elkaar nog nooit gezien, maandag is de eerste keer dat dit gebeurt. Vroeger was er altijd veel te doen om geloof en er waren altijd geheimen waar je als kind niks van af weet.

We hebben elkaar leren kennen op Hyves. Er was een man die zocht zijn familie en schreef alle mensen die hij kon vinden met onze achternaam. Familie van hem was ik niet, maar zo bracht hij me wel in contact met een broer van Cora mijn nicht en via die broer ben ik gaan schrijven met Cora.

Dus nu eindelijk ga ik mijn nichtje leren kennen in het echt en ik hoop dat ze voorspoedig herstelt en me veel kan vertellen over mijn familie. Ik heb al op foto’s gezien dat ze veel op mijn lieve oma lijkt, ze is ook vernoemd naar oma als ik de namen vergelijk. Ik denk bijna elk moment aan Cora en haar dochter en ik ben blij dat ik mijn nier nog heb, maar had hem wel van harte gegund aan Cora, want ik heb haar mijn leven lang gemist.

Zilvertje.

Foto: mijn toen al erg zieke vader met mijn jongste kind. Mijn vader was de broer van mijn nichtje Cora.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Orgaandonatie in de familie..

  1. Er met lichaam en ziel voor elkaar zijn,
    dat is toch wel het mooiste geloof
    daar hoeft geen bestemd meer tussen te staan
    ik hoop altijd dat door familiebanden de lucht van je hart gaat stromen
    maar ik moet even vaak genoegen nemen met in bedorven godsdiensten gebakken lucht😉

    ps
    je blog spreekt me zeer aan
    zelf had ik graag mijn lever aan mijn broer afgestaan
    maar helaas dat is nog een brug te ver
    je mag je leven niet opgeven voor de ander
    van een cultuur die nog altijd leunt op degene die dat voor de mensheid zou hebben gedaan….

    • Zilvertje zegt:

      Wat een intens verhaal. ja, pas maar goed op je lever, daar hebben we er maar een van en wat heftig dat je broer er een nodig heeft. Maar het is wel heel lief van je.

      Dat geloof, zelfs in het gezin waar in ik opgroeide speelde het een rol. En voor die tijd was het nog erger.

  2. Hans zegt:

    Het leven kan raar lopen, daar is de ontmoeting van maandag wel een mooi voorbeeld van.
    Als je je kind zo kan helpen aan een beter leven is dat toch fantastisch, echte moederliefde. Hans

  3. terrebel zegt:

    Ongelooflijk, niet? Ik hoop met je mee dat het goed gaat! En eigenlijk is bidden niets meer of minder dan geconcentreerde aandacht. Wellicht was dat ooit door de kerk bedacht om mensen af en toe even stil te laten staan bij wat ze doen.

  4. Zilvertje zegt:

    Terrebel, ja, over dat bidden, ja, daar zit wat in.

    Ja, knap van de artsen dat er nu zo veel kan. En een wonder dat ondanks al het gedoe van het geloof, ik mijn nicht maandag ga zien, ik ben er vol van.

  5. Dirk zegt:

    Prachtig ik zou het zelf ook gelijk doen, en ben na mijn dood ook donor dat het natuurlijk nog even mag duren want klaar ben ik hier nog niet.

  6. dat is een heel mooie houding, om bereid te zijn een nier af te staan. wat opmerkelijk dat je je nichtje nog niet kende maar dat dit nu gaat gebeuren! Mijn ouders komen uit grote families; 7 en 8 kinderen, dus ik heb een enorm aantal nichtjes😉

  7. Roel zegt:

    iK BEN BLIJ VOOR JE.
    Dat je je naaste familie maandag voor het eerst ziet is heel bijzonder!
    Op het randje…..
    het keven valt niet te plannen

  8. Wauw…wat bijzonder is dit! Wat een prachtig verhaal…

  9. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Heel mooi van die dochter en heel bijzonder ook, dat je je nichtje voor het eerst gaat ontmoeten (zal ondertussen wel gebeurd zijn denk ik). Het zal vast fijn geweest zijn voor jullie beiden, om elkaar nu eindelijk te leren kennen.

    • Zilvertje zegt:

      Het gaat morgen gebeuren, het mocht van het AMC vanaf vandaag, maar vandaag is de sterfdag van mijn vader en de verjaardag van mijn moeder 87.

      Het is een heerlijk idee dat ze nu een nieuwe nier heeft en weer plannen kan maken en dat we elkaar gaan zien na al het gemail.

Geef een reactie

