Missie naar Mars ( deel 5 ) testpiloten omgekomen

mars-nasa_custom-745ff15ed1a80d8cbb47a4cb44186c5b6bea41e3-s6-c30

Missie naar Mars ( deel 5 )

Curiosity heeft water op Mars gevonden in 2013 en na veel berichten dat er toch geen leven was op Mars, was dit een welkome boodschap voor de bemande missies naar Mars. Het gezaghebbende wetenschapsblad Science schreef er over in de herfst van 20013. In stenen vond men water, water dat makkelijk te winnen was en dit gaf een nieuwe oppepper aan de geloofwaardigheid van de bemande missies die toch steeds meer vragen hadden opgeroepen.

De ontdekking van water op Mars was bijzonder, maar kwam niet helemaal als een verrassing. De Curiosity was bewust naar zijn werkplek gestuurd, een krater bij de evenaar van de planeet. Satellieten hadden gemeten dat daar mineralen in de grond zitten die alleen onder invloed van water kunnen ontstaan. Eerder vond de verkenner kiezelstenen die lang geleden zouden zijn meegevoerd door het water van een beekje. Ondertussen had ik me verborgen en de jaren schreden voort. Na het vinden van water op Mars, was mijn terugkomst naar Nederland verkeken, ik zou met mijn kennis alleen maar roet in hun eten kunnen gooien.

Als je hier sok zegt in een eettent, dan krijg je heerlijke vruchtendrank. De groenten en vruchten hebben prachtige namen en de mensen zijn hartelijk en lief. Vroeger kenden ze het ook, zwijgen en afwachten, na de tweede wereldoorlog, na Tito en na de afslachting in de jaren negentig zijn ze nog stiller dan eerst. En hier heb ik me verstopt.

Hier hoef ik alleen maar op te passen dat ik niet daar loop waar ze nog bommen en mijnen vermoedden, verder voel ik me veilig en op me gemak. Als je me zou vragen hoe lang ik hier al woon, zou ik zeggen, het voelt als even, maar ik woon hier al jaren, ik moet echt goed terugtellen om het secuur te weten. Er is ondertussen heel wat veranderd in de wereld. Onder druk van de mensen die de programma’s naar Mars hebben aangekocht, beginnen de bemande missies naar Mars eerder dan ze ooit hadden verwacht, dit mede door de vondst van water maar ook onder druk van de hoog oplopende kosten. De trainingen zijn duur, de kijkcijfers van de soap op weg naar Mars, vielen tegen, dus ook de inkomsten. Ze hopen nu met de vervroegde lanceringen weer nieuwe adverteerders te krijgen.

De kranten staan bol van schandalen, omdat de geldstroom minder was dan men had verwacht, werden de raketten, minder veilig, testvluchten hebben al drie testastronauten het leven gekost en daarna werd het stil, volgens de kranten waren er meer ongelukken, maar hield men het stil.

Ik kijk nergens meer van op. Heel lang heb ik me afgevraagd hoe het met mijn zoon ging en ik had altijd last van de twijfel die aan mijn zat te vreten als een oude rat. Moest ik het hem vertellen? Hem vertellen wat ik gelezen had in het dikke rapport over de marsreizen, of kwamen we dan beide in gevaar? Of zou hij me wel geloven?

Zilvertje.

Wordt vervolgd.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Missie naar Mars ( deel 5 ) testpiloten omgekomen

  1. Dirk zegt:

    Zal je voorzichtig zijn, en heel goed nadenken voor je iets onderneemt.

  2. Zilvertje zegt:

    Antoinette, zou je denken dat het beter is?

  3. Hans zegt:

    Water gevonden op mars geeft nieuwe energie en scheelt ook water meenemen.
    Zo blijkt het ook bij dit spektakel weer op geld vast te lopen ten koste van mensenlevens. Hans

  4. ramireziblog zegt:

    Waarom naar mars als er ook snickers zijn?

  5. Geef hem minstens een hint!

  6. dochtertje zegt:

    Mama beste schrijfster ! Xx je dochters

  7. Dirk zegt:

    Geniet er maar lekker van veel plezier allemaal.

  8. Corline zegt:

    Wat grappig, in 2006 (zag ik net) schreef je ook al over Mars……

    • Zilvertje zegt:

      Ja, Ik had een vervolgverhaal dat ik naar Mars ging, ik heb jarenlang mijn kinderen verhalen verteld voor ze gingen slapen en dan vertelde ik over Mars, eerst noemde ik mezelf Pipi, dat ze ( doen sommige mensen nog, omdat ik leef als een PIPI ) op Mars was geland en daar een huis ging bouwen en ze vonden het zo spannend, ik maakte er ook de geluiden en stemmetjes bij, wat een heerlijke tijd.

Geef een reactie

