Week tegen de eenzaamheid ( Congres )

DSCN2229 naamloos (6)

Week tegen de eenzaamheid ( Congres )

Gister, donderdag 26 september was ik gast van Coalitie Erbij. Het congres vond plaats in de prachtige Posthoornkerk te Amsterdam. Het was de aftrap van de week tegen de eenzaamheid. Katja Schuurman heeft de dag aan elkaar gepraat en ik was vooral nieuwsgierig naar de lezing van dr. Nan Stevens Psychogerontoloog. Haar lezing was boeiend maar bracht mij niets nieuws, maar het was zeker verhelderend voor heel veel mensen. Wel was het interessant hoe ze haar eigen momenten van eenzaamheid verwerkte in de lezing, als student was ze van Amerika naar Nederland gekomen en heeft in die eerste jaren ook eenzaamheid gekend.

De Coalitie Erbij probeert iets te doen aan de eenzaamheid en had een wedstrijd uitgeschreven. Tijdens het congres werd tevens onthuld wie het beste idee tegen eenzaamheid heeft bedacht en de Nationale Eenzaamheid Prijs 2013 zou winnen en dat werd: EET U MEE? Een idee van Klaartje Vreeken uit Haarlem. Voor aanvang congres heb ik kort met haar aan een tafel gestaan en vertelde ze heel passievol over haar idee, deze jonge vrouw heeft verdient gewonnen. Het idee is makkelijk uitvoerbaar en breidt zich vanzelf uit als een olievlek en weinig zullen nee, zeggen tegen een aangeboden etentje.

EET U MEE? Kent een eenvoudig concept. In je buurt spreek je mensen aan en vraag je of ze zin hebben om bij je te komen eten. Klaartje vroeg het o.a. aan een dame van 84 en een dame uit Japan, deze mensen kenden elkaar van gezicht, maar verder niet. De avond was heel gezellig en zo vertelde Klaartje, deze dames spreken elkaar nu aan op straat, er zijn nieuwe mogelijkheden geboren. De Japanse dame is de volgende die het kookstokje overneemt. Zo creëer je een netwerk.

Er was een Paneldiscussie met Elly van Kooten, directeur maatschappelijke ondersteuning VWS, Jenny Gierveld, wetenschappelijk onderzoeker eenzaamheid, Marius Ernsting, voorzitter NOV en Eva Scholte, directeur Humanitas

Mijn eigen ervaring met eenzaamheid is er een opgebouwd in jaren van werken met o.a. TBS-ers, mensen in de psychiatrie, ouderen, gehandicapten, mensen met een verslaving en mensen die hulp aan huis krijgen.

Mensen die niemand meer hadden, daardoor angstig of depressief werden, of de wereld boosaardig aankeken. Als je, je eenzaam voelt ben je vatbaarder voor ziekten, genees je langzamer en je stemming is minder goed tot slecht, dit geldt niet voor iedereen, maar als je slecht tegen alleen zijn kan, kun je eenzaam worden. Door het je eenzaam voelen, kan je zwakke plek versterkt worden, te veel eten, te veel drinken, te veel mopperen, wat weer in de hand werkt dat nog meer mensen je de rug toe keren.

Als zorgverlener ben je vaak het venster op de buitenwereld. Mensen die nooit meer buiten komen omdat ze in een verpleeghuis wonen, genoten er in de ochtend van als ik ze vertelde over het weer, zuster mag ik even je koude handen voelen? Of kom even bij me staan, dan ruik ik de sneeuw nog van buiten. Mensen die genoten als ik vertelde van de dingen die ik onderweg naar mijn werk had gezien, voor ons simpele dingen, zoals een bevroren sloot, of een eend die pulletjes had.

Klaartje van harte gefeliciteerd met de prijs, je hebt hem verdiend gewonnen, het is een prachtig makkelijk uitvoerbaar idee en je verbindt mensen met elkaar en geeft ze de mogelijkheid een netwerk op te bouwen..

Een ding kwam niet voldoende aan bod tijdens het congres, het geluk dat je zelf ervaart als je contact zoekt met mensen, de tijd neemt, luistert en mensen verbindt met elkaar. Zelf heb ik altijd buitensporig geïnvesteerd in contacten met al mijn patiënten. Dit deed ik niet alleen omdat ik wist dat het goed voor hen was, maar ook voor me zelf, het bracht mij zoveel. Ik heb een schatkamer aan verhalen van al die mensen meegekregen, geluksmomenten, als je in hun ogen keek, momenten van overwinning als je mensen met elkaar kon verbinden. Als je in staat bent om mensen te verbinden, mensen te helpen, naar mensen kunt luisteren, word je zelf sterker een gelukkiger, dus het is altijd een win, winsituatie.

Zilvertje.

nationale-eenzaamheid-prijs-2013-winnaars

Omroep Max heeft op donderdag 26 september 2013 aandacht besteed aan het onderwerp eenzaamheid, Resto Van Harte is aanwezig en dr. Nan Stevens, die ook de lezing gaf op het congres eerder die dag. Resto Van Harte te zien hele programma door, eenzaamheid begint op ongeveer 26 minuten.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Week tegen de eenzaamheid ( Congres )

  1. Goed initiatief, hulde, ook voor jouw instelling, Zilvertje!
    Ik klets veel op straat en in winkels.
    Dat vind men vaak een beetje vreemd, maar wel prettig.
    Met de verzakelijking van de maatschappij zijn dergelijke contacten niet meer vanzelfsprekend, verplaatst naar de exclusieve mobiele samenleving en verpest door het gevoel van onveiligheid.
    Beauvoir schreef over ‘nutteloze monden’, als reden voor het verwaarlozen van ouderen en kleine kinderen. Eigenlijk is eenzaamheid een grote nutteloze mond in een maatschappij die de nadruk legt om alleen voor jezelf te gaan.

    • Zilvertje zegt:

      Wat leuk dat jij op straat praat, dat heb ik ook, ik moet zelfs oppassen dat ik dat niet te lang/vaak doe, maar hoe het komt, komt het, maar veel mensen kleven aan me, ik groet en hup, er is een gesprek, vandaag ook weer, nog wel op een kruising van landwegen, twee dames op de fiets, een was Zilvertje, dame en Zilvertje kijken elkaar aan, met dezelfde blik, veel wind door de zee die dichtbij is, en daar stonden we een uur te praten.

  2. terrebel zegt:

    Uit recent onderzoek kwam naar voren dat mensen die dankbaarheid tonen vaak de gelukkigste mensen zijn; mensen die relatief ongelukkig waren werd gevraagd hun dankbaarheid te uiten. Daarna waren zij aanmerkelijk gelukkiger. Jammer dat ik de conferentie gemist heb! Ze vertellen mij ook nooit wat…:-( En ja, eenzaamheid is een groot taboe én een groot probleem. Zo zeer dat er prostituees worden getraind om 40-jarige nerds van hun maagdelijkheid af te helpen zelfs!

    • Zilvertje zegt:

      Wat bijzonder, dat had ik nog nooit gehoord.

      Heb je vaak onder je reactie gevraagd of je ook daar was, ik had je anders het adres kunnen geven, dan had je ook een uitnodiging gekregen. Kijk even op je blog, wat ik daar schreef.

      Oh, die laatste regels, wat bijzonder.

  3. Zo zou het moeten zijn, maar helaas.

  4. eenzaamheid… hoe mensen blind kunnen zijn voor elkaar

    weer een goed blog, zilver

  5. Corline zegt:

    Mooi blog, Zilvertje.

  6. EJW zegt:

    Mooie bijdrage. Hoe je mensen gelukkig kunt maken door een beetje vriendelijkheid en aandacht

  7. joost tibosch sr zegt:

    Wat bescheiden, want ik besef maar al te goed hoe erg eenzaamheid kan zijn, laat ik toch ook graag een ander geluid horen, Oud geworden na een leven barstensvol sociale contacten, ben ik in onze maatschappij, die vaak ook “gezellig moet zijn”, best ook dankbaar dat ik met mijn stroef geworden lijf toekan met heel veel minder sociale contacten. Tot mijn geluk merk ik steeds meer dat ik naast het onvermijdelijke verlies van sociale contacten ook goed alleen kan zijn en hoe waardevol ook dat in een mensenleven is.

  8. Zilvertje zegt:

    Joost, maar wat jij schrijft is ook zo waar en zo mooi, het is net als met veel dingen, als we ons leven als een lange lijn zien, dan maken we steeds een fase door. Als we elke fase goed afronden, komen we tevreden in de volgende en voldoende bepakt en bezakt. Dan neemt een mens het leven zoals het is, alleen zijn, hoeft niet eenzaam te zijn, het kan zelfs prettig zijn, om eindelijk in de luwte te leven. Als men maar wel in geval van nood een netwerk heeft, of er een weet aan te maken en zelfs zonder netwerk kunnen mensen goed leven.

    Het eenzaam zijn, hoeft niet te zitten in het niet hebben van een netwerk, sommige mensen hebben het wel en zijn ook eenzaam, sommige mensen zien het niet, of hebben nog heel wat te leren en weer anderen, zijn echt even eenzaam, na bv verlies partner enz, maar eenzaamheid is geen vast staand gegeven, het kan op een neer gaan en tijdelijk zijn en sommige mensen zijn altijd eenzaam.

    Ik heb ook weinig mensen nodig, heb altijd zoveel te doen, altijd tijd te kort en mocht ik het toch later als eenzaam gaan ervaren, dan begin ik een kookclub of zo.

    Maar als we allemaal er op zijn tijd er even voor elkaar zijn, kan het net het verschil maken.

    Je bent een prachtig mens haal ik uit al jouw reacties.

    Ik hoop dat ik goed verwoord heb wat ik bedoel, ik ben een beetje moe, was erg vroeg op en had het druk.

  9. Dirk zegt:

    Inderdaad een klein gesprekje kan wonderen doen, ik heb een over buurman die is ook alleen net als ik hij heeft geen kinderen denk ik want ik zie hem altijd alleen en sinds een week of 3 maak ik af en toe een praatje met hem gewoon buiten voor de deur en wat maakt een kwartiertje nou uit op een mensen leven.

  10. Hans zegt:

    Eenzaamheid is heel erg, een ziekte die je helemaal op teert.
    hoeveel mensen zijn er wel niet eenzaam, men weet het niet. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de weblog http://logbankje.nl

Geef een reactie

