Missie naar Mars ( deel 3 ) De leugen.

naamloos (3)

Missie naar Mars ( deel 3 ) De leugen.

In mijn jeugd, was je blij als je ouders tv namen en heel langzaam veranderende de wereld. Mijn vader stond op de onbevloerde zolder de antenne te stellen, zodat we Mister Ed het sprekende paard konden zien, uitgezonden vanaf het REM-eiland. In 1995 was ik een van de eerste in mijn vriendenkring met een mobiel, maar hij was erg groot en dik en de batterijen waren immens. Maar daarvoor had ik een draagbare autotelefoon in mijn wagen, nou dat leek wel een bom, als je er mee over straat liep, je haalde hem wel uit je auto, want die voorwerpen waren geliefd bij het boeventuig.

De eerste man op de maan zag ik in mijn pyjama bij mijn vader op de bank en we lachten om een tv-programma waarin een man zonder tv vertelde dat nooit iemand op de maan was geland, dat dit niet kon….. Op de tv werd in de jaren zestig een computer getoond en die was zo groot als een huis en langzaam, heel langzaam werd de wereld digitaal.

Mijn moeder haakte al af bij de cassetterecorder en toen waren we in de begin jaren zeventig en ik dacht toen: afhaken kan niet, dan tel je niet meer mee. Zonder pc, ben je uitgepoept, want veel kan alleen maar via de pc. zelf mijn veel jongere buurvrouw vroeg op een dag waarom alle mensen tegenwoordig over een @ praatten, bedoelden ze dan echt de staart van een aap, vroeg zij zich af. ( leg dat maar eens uit aan iemand zonder pc-kennis )

En nu gaan ze al naar Mars, normaal had ik gedacht: ga, en laat mij er buiten, maar nu lag dat anders, mijn zoon was gevraagd om mee te gaan en ik kon die gedachten niet verdragen, was het nou een korte reis, zoals Andre Kuipers het deed dan was het nog te overzien, maar naar Mars betekende nooit meer terug komen en dat gaf mij een paniekgevoel. Even had ik nog overwogen me ook op te geven voor die reis, maar ik ben zo bang voor een kleine ruimte, iets wat ik vroeger niet had, maar nu wel, en reken maar dat je in een klein raketje zit op weg naar het heelal en je kunt dan niet zeggen: breng mij maar terug, of mag ik even uitstappen?

Maar eerlijk is eerlijk, als dit die jongen zijn droom is, zou ik hem moeten laten gaan en mijn eigen belang opzij moeten zetten, maar ik wilde toch wel meer weten van die missie. Hoe veilig was het eigenlijk?

Omdat ik bij de tv werk is het voor mij makkelijk om aan gegevens te komen en de gegevens moest ik daar zien te vinden. Het hele project van de missie naar Mars, zou gefilmd worden, de mensen die mee gaan, de hele reis en het verblijf op Mars. De bedenker van dit plan had bedacht dat als hij grote tv-namen achter zich kreeg ( en dat kreeg hij ) zo reclamegeld kon innen, hij makkelijk dit plan om naar Mars te gaan, kon realiseren.

Op het kantoor van de commerciële omroep had ik toegang tot alle kantoortjes en ik ben gewoon op zoek gegaan naar de kans van slagen van deze missie. Stom toevallig stuitte ik in het printhok, op een stapel net uitgeprint papier met een geheimhoudingsteken en MISSIE MARS op de voorkant. Normaal kan je niet bij de printopdrachten van anderen, is het beveiligd met je eigen code en wachtwoord, maar als het uitprinten lang duurt, dan lopen ze er wel eens bij weg, doe ik ook zo vaak. Ik stopte de stapel dadelijk in mijn tas en verliet het gebouw, en ik wist gewoon dat deze stapel papier me inzicht zou verschaffen in het hele project.

Thuis werd ik dadelijk opgebeld door mijn werk, of ik soms iets had meegenomen, ik nam niet op, ik hoorde het op het antwoordapparaat…. ik pakte snel mijn weekendtas, deed ook de geheime stapel er in en vertrok met de metro en piepte door het poortje zonder in te loggen. Ik moest geen sporen achterlaten. Een kleine blik op de papieren hadden mij doen besluiten me een poosje te verstoppen voor de tv-bazen, want wat ik had gelezen was vreselijk. De veilige reis naar Mars was een grote leugen, de missie naar Mars, was gedoemd te mislukken en dat wisten ze, het ging om het geld en de kijkcijfers en het experiment.

Zilvertje.
Wordt vervolgd.

Foto: internet.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Missie naar Mars ( deel 3 ) De leugen.

  1. Dirk zegt:

    En heb je al een schuilplaats gevonden?

    Wees wel voorzichtig he we kunnen je nog niet missen.

  2. Hans zegt:

    Tv Noordzee, wij keken op de Wilhelminastraat voor 5 cent, de wereld is zeker veranderd.
    Henk Terlingen deed het live verslag van de maanlanding.
    Ja, nu al naar mars.
    Ik wil ook niet mee, wil vrij naar buiten kunnen gaan.
    Dat is zeker informatie die men niet wil lekken. Hans

    ot, Dank je voor je compliment, fijn dat je heb genoten van de show.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, was ik vergeten, later zeiden de mensen Apollo Henkie. Ken ook die verhalen van betaald kijken, daar hebben nog veel mensen prachtige herinneringen aan.

      Het was gewoon ook weer heerlijk, de muziek, jouw praatjes, ik bewaar ze nu allemaal, er zijn er bij die zet ik vaak op, heerlijk.

  3. Dirk zegt:

    Ja al doende leer je er van.
    Maar sommige mensen moet je maar laten kletsen.

  4. Natuurlijk is het allemaal oplichterij, al schrijf je weer mooi:-)

  5. Spanneeeend, Zilvertje!
    Ik ben benieuwd. Is de stapel papier even dik als Mein Kampf? Zijn de initialen van de bedenker toevallig niet ook AH?
    Afgezien daarvan, bedacht ik me dat je je het beste in een burka kan verschuilen. Je plakt nepogen over de kijkgleuf en je kunt gewoon naar je werk gaan, waar je onopvallend de hele dag de zaak kunt uitpluizen.
    Oh ja, die burka zou je natuurlijk ook met alleen een camera erin op die reis mee kunnen sturen. Ik heb daar in 2009 plaatjes over gemaakt: http://artafterallart.wordpress.com/2009/08/01/tien-platen-om-de-sabbath-te-vieren/

    • Zilvertje zegt:

      Ik weet niet hoe dik Mein Kampf is, maar deze stapel was erg dik.

      AH, Albert Heijn?

      In een burka, een poosje geleden zette ze in Amsterdam nog treinen stil voor een man in een jurk, denk dat ze een burka ook verdacht vinden, maar ik overweeg het en ga nu naar je link kijken.

  6. ezelgedachten zegt:

    Het is weer een erg leuke serie, Zilver. Wanneer komt het boek uit?

Geef een reactie

