Krabben op het strand ?

fietstocht%20152-kl

Krabben op het strand.

Gisteravond zag ik een man op het nieuws, die vertelde over de grote hoeveelheid aan jonge krabben op het strand. Nou was ik uitgerekend op woensdag voor het laatst aan zee geweest en vrijdag had ik wel een lange tocht gefietst, naar dan alleen naar Nico in de duinen en was niet aan zee geweest. En dat wilde ik wel eens zien, een strand vol krabben.

De wolkenlucht vertelde me vandaag dat ik me geen zorgen hoefde te maken voor regen, dus ik vertrok in mijn jurk richting zee. Er waren veel fietsers, UNIVE had een tocht uitgeschreven en je zag duidelijk dat mensen als trosjes en bosjes het lange lint aan wegen bevolkten, maar lang niet een ieder lette goed op, mannen zijn vaak van die wegbezitters, die rijden het liefst met drie of vier naast elkaar, heel breeduit en gaan echt niet aan de kant, ook deden veel kinderen mee, maar veel ouders hadden maling aan de kleine wielen van de kinderenfietsen en hun kortere beentjes en de veiligheid, de kinderen vochten tegen de wind en zullen in hun hart hun ouders vervloekt hebben.

In de duinen kwam ik een stel tegen dat al fietsend de honden uitliet er was een erg jonge kleine hond bij en de man die al die riemen vasthield, had geen compassie met het jongste hondje, hij reed nog sneller dan een wielrenner en de hond had de tong op de schoenen.

Elf wilde paarden gezien, grazend aan de rand van de weg, veel vliegende insecten die groter waren dan libellen, of waren het toch libellen? Een vader gezien die met zijn kinderen aan het bramen plukken en proeven was en ineens vanuit het niets een rotschop kreeg van een van zijn kinderen, hij gilde het uit van de pijn. Een kind, dat te hard aan een houten hek had gewreven en onder de splinters zat en het ook uitgilde. Een ander kind, dat met zijn voet tussen de spaken had gezeten en de hele weg lag bezaaid met over hem heen gerolde fietsers. Maar het rook zalig in de bossen en duinen en de eerste rode kabouterschoenen hingen al aan prachtige stuiken. ( het is zo jammer dat ik alweer mijn toestel kwijt ben, ik zou het je anders allemaal hebben kunnen laten zien )

En daarna pas zag ik de zee, woest, maar schoner dan de laatste keer, toen zag ik allemaal verbrand hout in kleine stukjes. Nu zag ik elke stap zeeschuim, die mooie harde witte brokken en erg veel wier, dat dikke, groene met die rubberen bolletjes erin, maar geen een krab.

De strandhuisjes waren allemaal weg, de reddingspost was van zijn verhoging gehaald en het laatste bouwwerk, de strandtent werd door twee mannen ontmanteld.

Heb maar twee palen gelopen, tot paal 49 ik heb thuis een hoop werk liggen, maar wel twee palen lang met mijn voeten en kuiten in de zee gelopen, heerlijk, het was lauw, het was schoon, het was heerlijk. Helder was ook het zicht, ik kon kijken tot aan de criminele haven Marina en aan de andere kant lag Egmond hoog in de duinen te genieten van de zon.

Thuisgekomen had ik zo een honger, ik heb veel boterhammen gegeten en veel koffie gedronken, want de wind was af en toe heel pittig, maar dat ben ik ook natuurlijk.

Zilvertje.

( deel 8 van de man in het oranje hesje heb ik vanmorgen geschreven, ik zet hem zodra ik weer tijd heb op mijn weblog )

Foto: internet, ik denk dat dit de paarden zijn.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Krabben op het strand ?

  1. Dirk zegt:

    Ja Zilvertje de natuur is soms een raadsel.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, er was ook een onderzoeker en die wist het ook niet, er ligt wel veel zeewier en schuim, maar of dat er anders deze tijd van het jaar ook ligt weet ik niet, ik kan nog maar sinds dit jaar veel naar zee.

      • Dirk zegt:

        Nou ik heb best wel vaak aan het strand gevist en dan zie ook van alles wat aanspoelt, de ene keer weer dit en de andere keer weer iets anders, ligt volgens mij ook aan de windrichting maar zeker weten doe ik het niet.

      • Zilvertje zegt:

        Ik moet het allemaal nog ervaren en leren, maar een aanblik van zoveel dode krabben, zo apart, Blew heeft het gezien op Katwijk.

  2. Apiedapie zegt:

    Ja, maar heb je nou die krabben gezien, daar ging je toch voor? Wat ik zielig vond was dat het Koninklijk Maritiem Instituut aankondigde geen onderzoek naar hun doodsoorzaak te doen want … het waren geen bijzondere krabben. Nou moe! Alsof je een doodgewoon fietsertje ook maar op het fietspad laat liggen, want het is geen beroemdheid.
    Over die vader die ineens een rotschop van zijn kind kreeg zou ik graag meer hebben willen weten. Misschien was het wel geen vader, maar een ontvoerder.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, einde alinea 5: ” maar geen krab te zien”.

      Oh, doen ze geen onderzoek, omdat ze te gewoon zijn, heftig, want het is natuurlijk wel een gevolg van iets.

      Denk niet dat het een ontvoerder was, de man stond gebukt te genieten van de bramen, zijn kroost er omheen. Een ontvoerder staat denk ik niet in zo een kwetsbare pose en jij denkt dan mogelijk aan een pedo, maar die staan niet in het open veld te proeven, die doen het in het geniep, in hun huis of in de bosjes…… maar ik had dit natuurlijk kunnen onderzoeken via mijn onderzoeksbureau, DZ = Duistere Zaken, maar als je deel 7 leest van: De man in het oranje hesje, begrijp je dat ik even verhinderd ben. ;6)

  3. Apiedapie zegt:

    Ja, zag ik later ook, dat halve zinnetje. Je zat er dus niet mee, vol van al het andere prachtigs dat er te zien was. Gelijk heb je. Het strand en de zee is altijd mooi en spannend. Ik kan het nooit laten even op mijn hoofd te krabben. Uit puur respekt. Bij mij altijd krabben op het strand.
    En bij jou was de weg ernaar toe al zo avontuurlijk, al die slachtoffers die her en der verspreid lagen.
    Dat familietafereeltje kan ik nu beter plaatsen. Was dus grapje van het kind. Kan gebeuren. Ze kennen hun kracht niet altijd. En het is natuurlijk wel heel verleidelijk als je vader in die positie staat …..
    Ik ga nu deel 7 en eerdere delen lezen, heb een tijdje weinig tijd gehad, moet heul veul bijlezen.

  4. Zilvertje zegt:

    Ja, ik heb het gemeld, al was het terloops, maar er was zoveel te geniete en ja, die man, ik zag het vanuit de verte en ik dacht ook aan een schopje onder zijn kontje, als het gedachte beïnvloeding is, is het eng, maar het zal wel mijn dirty mind zijn geweest.

    Ben blij hoor dat ik geen dode krabben zag, want het lijkt me een trieste aanblik.

  5. Ja die fietstochten, vreselijk, je kunt merken dat men normaal in een auto zit.

  6. Blewbird zegt:

    De wind pittig en jij ook! Bij Katwijk waren vrijdag ook veel krabben, kleintjes, zo’n centimeter of 4 in doorsnee. Duizenden.

    • Zilvertje zegt:

      Jij hebt ze dus gezien, ik was die dag juist niet tot aan zee gefietst, was niet verder dan de duinen gegaan op bezoek bij Nico, ik heb nu wel spijt, al lijkt een aanblik van duizenden me wel weer heftig, stonk het niet enorm? Die man had ze bij IJmuiden gezien, dus dan zullen ze ook wel op strand Heemskerk gesignaleerd zijn. Was wel gek hoor zo een strand zonder huisjes, in Castricum blijven de grote paviljoens staan, hier was het gewoon de natuur zoals het is.

  7. Zilvertje zegt:

    Kijk eens wat ik vond op internet: ik heb het geplakt en geknipt.

    Hier vind je de antwoorden op vragen die ik via e-mail heb binnen gekregen. Heb je zelf ook een vraag, kijk dan eens of het antwoord niet al hieronder gegeven is. Zoniet, stuur dan een e-mail naar vraag@krabben.net, en ik zal proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven. Bovendien zet ik de vraag en het antwoord ook op deze site.

     Wat eten krabben meestal?
    Jonge en kleine krabben eten vooral plankton en allerlei hele kleine kreeftjes en garnaaltjes. Wat oudere krabben eten ook veel dode vissen, schelpdieren etc. en er zijn ook krabben die actief op jacht gaan naar vissen enz. Maar meestal eten krabben toch aas (dode vissen, mossels en ander zeedieren). Er zijn ook krabben die geheel vegetarisch eten, maar de meest in Nederland voorkomend krab, de strandkrab, heeft als voedsel wat ik hierboven heb beschreven.

     Hoe beschermen krabben zich tegen hun vijanden? (behalve met hun scharen en hun schild).
    Uiteraard hebben krabben veel bescherming aan hun harde pantser en hun
    scharen. Maar als een krab niet actief is zal hij zich extra beschermen door
    zich te verbergen onder het zand (breedpootkraben, zwemkrabben) of tussen de
    stenen (strandkrabben, noordzeekrabben). Sommige krabben planten allerlei
    wiertjes op hun poten en rug (Hooiwagenkrabben) zodat ze heel erg goed
    gecamoufleerd zijn en de predator ze niet ziet

     Wat zijn de vijanden van de krab/ Worden krabben ook opgegeten door andere dieren?
    Een beruchte krabbeneter is de Zeester, maar ook grote vissen zoals kabeljauw en grote palingen eten krabben, en natuurlijk vogels zoals meeuwen en eidereenden. En dan is er nog de mens die ook krabben eet. Verder nog andere krabben, mensen en parasieten (krabbezakje bijvoorbeeld).

     Hoe oud kunnen krabben ongeveer worden?
    Dit is heel erg verschillend per soort, dus deze vraag is niet direct te beantwoorden.

     Hoeveel eitjes kunnen krabben leggen?
    Krabben leggen afhankelijk van de soort tussen de 5000 en 500.000 eieren per keer

     Kunnen krabben ook giftig zijn?
    Er zijn geen krabben in Nederland die uit zichzelf giftig zijn. Wel is het zo dat milieu-vervuiling zoals dioxine en PCB’s zich in krabben kunnen ophopen als de krabben veel van deze stoffen via het voedsel binnenkrijgen. Dit kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.
    Er zijn wel tropische krabbensoorten die erg giftig kunnen zijn. In de tropen worden krabben gevonden die genoeg gif in hun lichaam hadden om honderden mensen te kunnen doden. Waarschijnlijk komt dit omdat deze krabben zeer giftige algen hebben gegeten, en het gif hiervan in hun lichaam opslaan.

     Ik heb een krab gevonden in mijn achtertuin/park/op straat/in de speeltuin. Kan dat?
    Ja dat kan! Het is zeer waarschijnlijk een Chinese wolhandkrab. Dit is de enige krab die je op het land kan vinden in Nederland. Wolhandkrabben komen in vrijwel heel Nederland in zoet water voor. Ze zitten in alle grote rivieren en vrijwel alle kanalen, wat grotere meren en plassen. De dieren leven in zoet water, maar zijn voor de voortplanting afhankelijk van zout water. Daarom trekken ze naar zee toe. Het gebeurt vaak dat mensen deze dieren in hun tuin of op straat vinden.

     Kan je wolhandkrabben in een aquarium houden?
    Wolhandkrabben zijn vrij makkelijk in leven te houden in een aquarium, Let er wel op dat je ook een
    steen oid boven water laat uitsteken, want ze vinden het prettig af en toe
    op het droge te kunnen zitten. Let er verder op dat je de bak goed afsluit,
    want ze kunnen heel makkelijk ontsnappen, en met hun stevige scharen maken
    ze te dun afdekmateriaal zo stuk. Een stuk stevig gaas meet kleine
    maaswijdte is het beste
    Je kan wolhandkrabben van alles voeren: stukjes vis of schelpdieren, restjes
    vlees, maar ook wormen etc. Ook kattenvoer oid lusten ze wel, maar let wel op
    dat je stevig voedsel neemt, want anders wordt je water zo troebel. Ze eten
    allerlei dingen, als je het ze voorzet en ze eten het op is het goed!

     Waarneer vind je meestal Chinese Wolhandkrabben?
    De Chinese wolhandkrab leeft de meeste tijd van het jaar in zoet water, maar voor de voortplanting is hij afhankelijk van zout water. Daarom trekken ze soms massaal richting zee, en dan zie je er dus ook heel veel. Het gebeurt vaak dat mensen deze dieren in hun tuin of op straat vinden. De hoofdtrek van de Chinese Wolhandkrab vind in Nederland plaats in de maanden september en oktober. Wolhandkrabben kunnen 8 tot 12 km per dag afleggen (dit is waargenomen in Duitsland bij de Elbe), deze treksnelheid isin Nederland waarschijnlijk iets lager. Tijdens de trek worden obstakels omzeild door aan land te gaan.

     Hoe komt een Chinese wolhandkrab in Nederland?
    Oorspronkelijk komt de Chinese wolhandkrab uit China. Begin vorige eeuw
    (rond 1912) is het dier uitgezet in een rivier in Duitsland. Omdat de krab
    zowel in zoet als in zout water kan leven heeft het zich vanuit die rivier
    over heel Europa heeft verspreid.

     Slaapt een krab ook?
    Sommige soorten krabben zijn overdag actief, andere soorten zijn
    uitgesproken nachtdieren. Er is dus een periode waarin de dieren niet actief
    zijn, maar dit is iets anders dan slapen, denk ik. Hierover is echter maar
    heel weining bekend.

     Worden de scharen van een krab nooit bot?
    Na verloop van tijd slijten de scharen van een krab uiteraard wel, maar als
    een krab verveld, en dat doet die als die hard groeit best vaak, dan krijgt
    de krab ook een hele nieuwe set scherpe scharen. Nou maakt het behoorlijk
    uit wat voor soort krab je hebt, zo hebben zwemkrabben veel scherpere
    scharen dan bijvoorbeeld strandkrabben of noordzeekrabben.

    wat betekent het als een krab een zacht schild heeft
    Krabben met een zacht rugschild zijn net verveld. Om te groeien moeten krabben regelmatig vervellen, want hun pantser groeit niet mee. Ze kruipen dan uit hun oude pantser en nemen in korte tijd veel water op, zodat ze uitzetten. Hierna wordt in een aantal dagen een nieuw pantser gevormd. In de tussentijd zijn de krabben dan zacht. Vaak vind je deze dieren in slenken en verstopt onder stenen en dergelijke, omdat ze in dit statium natuurlijk extra gevoelig zijn voor predatoren zoals vissen.

     Heeft een Chinese wolhandkrab ook Chinese ogen?
    Nee, een Chinese wolhandkrab heeft net als bijna alle ander krabben ogen op
    steeltjes.

     Hoe snel kan een krab wandelen?
    Krabben lopen meestal zijwaarts, al kunnen ze ook voor of achteruit lopen.
    Hoe snel het gaat is erg afhankelijk van de soortkrab. meestal lopen ze niet
    erg snel, en zeker onder water bereiken ze niet echt grote snelheden.
    Strandkrabben heb ik op het strand toch wel eens vrij snel weg zien rennen,
    maar niet zo snel dat je ze lopend niet bij kan houden, dus zo’n 5 a 7 km
    per uur. Ik denk niet dat ze dit lang kunnen volhouden.

     Doet het pijn als een krab zijn poot verliest?
    Krabben kunnen in geval van gevaar extremiteiten (dus poten of scharen)
    afwerpen. Dit heet autotomie. De poot breekt altijd op een vaste plaats af,
    die daar speciaal voor ontworpen is, en hierdoor bloed de krab ook niet
    leeg. De afgebroken poot kan ook weer aangroeien, al wordt deze meestal niet
    zo groot meer als het origineel. Of krabben net als mensen een gevoel van
    pijn kennen is nog lang niet duidelijk, in ieder geval zit het zenuwstelsel
    een stuk minder ingewikkeld in elkaar, waardoor dan ook het vermoeden
    bestaat dat krabben niet echt pijn kunnen voelen. Hierover is echter het
    laatste woord nog lang niet gesproken.

     Slaapwandelt een krab ook?
    Ik denk niet dat krabben slaapwandelen. Ik weet niet eens zeker of ze
    slapen… Maar als krabben wandelen ga ik er vanuit dat ze wakker zijn.
    Krabben hebben veel en veel kleinere hersens dan mensen, en daardoor heeft
    een krab een heleboel emoties en gevoelens die voor mensen heel normaal zijn
    niet.

     Weet een krab ook waarneer hij jarig is?
    Niet precies, want krabben hebben natuurlijk geen kalender op de WC hangen.
    Krabben kunnen wel door verschillen in lichtintensiteit, stroming en
    temperatuur verschillen tussen de seizoenen waarnemen, en instinctief weet
    het dier ook waarneer het tijd is om bijvoorbeeld te paren, maar krabben
    zijn niet slim genoeg om precies te weten welke dag het is.

     Waarom leggen krabben een keer in het jaar eitjes?
    De meeste krabben in Nederland leggen een keer in het jaar eitjes omdat de watertemperatuur hoog genoeg moet zijn. Dit komt in Nederland niet lang
    genoeg voor om meer dan een keer per jaar eieren te kunnen leggen. In
    warmere wateren (tropen) kunnen krabben echter het hele jaar door eieren
    leggen. Zo is er een soort die ook in Nederland voorkomt en hier
    waarschijnlijk 1 (misschien 2) keer eieren legt, maar in zuid japan kan het
    dier dit wel 5 keer per jaar.

     Hoe groot is een krab als hij net is geboren?
    Als een krab net uit het eitje komt is het diertje niet groter dan het eitje
    zelf, vaak minder dan een milimeter dus. Al snel begint het te groeien, en
    via een aantal stadia (een aantal verschillende zoea-stadia en vervolgens
    een megalopa (groot-oog) stadium) over in een echte krab. De krab blijft
    vervolgens zijn hele leven groeien, en om dit te kunnen moet het steeds
    blijven vervellen.

     Heeft een krab ook een leider?
    Voor zover bekend hebben krabben geen leider, en een hierarchische
    structuur is naar mijn idee ook niet echt waarschijnlijk.

     Kunnen water krabben op het land ook adem halen?
    Krabben hebben net als vissen kieuwen, alleen bij krabben zitten deze
    verborgen onder het rugschild. Als het bovenwater vochtig genoeg is, blijven
    de kieuwen nat, en kunnen ze het een hele tijd volhouden, omdat ze met natte
    kieuwen gewoon zuurstof kunnen opnemen. Is het erg droog, dan gaan ze vrij
    snel dood, want droge kieuwen kunnen nauwelijks nog zuurstof opnemen.

     Als een krab zijn oog verliest krijgt hij dat dan ook weer terug
    Dat weet ik niet, het lijkt me waarschijnlijk dat ook ogen weer terugkunnen
    groeien, maar of ze dan nog werken is ook maar de vraag.

     Hoe dik kan een krab worden?
     Hoe groot kan een krab worden?
    Verschilt per soort, sommige krabben worden niet groter dan een centimeter,
    andere krabben kunnen met poten er bij wel meer dan drie meter worden. De
    grootste Nederlandse krab kan een rugschildbreedte bereiken van ongeveer 30
    centimeter.

     Waarom heeft een krab 10 poten?
    Echte krabben hebben 4 paar poten (8 dus) en 1 paar scharen (2) De krabben
    worden decapoda = 10 potigen genoemd om dat over het algemeen de scharen en
    de poten bij elkaar worden opgeteld. Waarom ze 10 poten hebben is een hele
    moeilijke vraag, waarschijnlijk is dit evolutionair zo gegroeid, en is
    gebleken dat ze met 10 poten het best kunnen overleven.

     Kunnen krabben met elkaar praten?
    Niet met geluiden, maar door bewegingen te maken met hun scharen of hun hele
    lichaam kunnen krabben elkaar dingen duidelijk maken, zoals “ga weg, ik ben
    sterker” of “ik vind je leuk, ik wil met je paren” Ze hebben dus wel een
    heel primitieve soort van gebarentaal

     Hoe poept een krab?
     Hoe plast een krab?
     Kan een krab ook overgeven?
    Krabben krijgen voedsel binnen via hun mond, en dit gaat via hun
    maagdarmkanaal naar de anus. Hieruit komen de resten van onverteerbaar
    voedsel. Er is geen onderscheid tussen poepen en plassen, er is maar 1
    uitgang voor de afvalstoffen. Net als andere dieren laten krabben gewoon af
    en toe wat poepjes vallen. Of een krab ook kan overgeven weet ik niet, maar
    ik denk van wel, omdat ze ook een slokdarm, een maag, en darmen hebben. Ik
    vermoed dat ze hun maag ook leeg kunnen gooien via hun mond.

     Kunnen krabben huilen?
    Nee, krabben kunnen niet huilen, ze beschikken niet over traanklieren.

     Hebben krabben een eigen huis?
    Krabben wonen tussen stenen onder aan de dijk, of ingegraven in de zandbodem
    of de modder in de zee. Sommige krabben graven gaten in de bodem waar ze in
    wonen, ander krabben kunnen allerlei dingen op hun rug bevestigen, die ze
    overal, voornamelijk als camouflage, met zich mee slepen. Er is een klein
    krabbetje, het erwtenkrabbetje, dat woont in de schelp van een levende
    mossel. Krabben hebben een uitwendig skelet, en ze zijn van nature al goed
    beschermd, en hebben dus meestal geen huis nodig.

     Wat voor soorten krabben zijn er?
    Er wordt geschat dat er op de hele wereld zo’n 4500 verschillende soorten
    krabben zijn. In Nederland zijn 36 soorten krabben gevonden de laatste
    honderd jaar. De algemeen voorkomende krabben heb ik bij elkaar gezet in een
    krabbenzoekkaart, deze kan je downloaden deze pagina, door te klikken op zoekkaart

     Kunnen de scharen van een krab ook dingen tot moes knijpen?
    Jazeker kunnen ze dat. Waarom dacht je anders dat de grote krabben die je
    soms op de markt kan kopen elastiekjes om hun scharen hebben. Daar wil je je
    vingers niet tussen hebben, kan ik uit ervaring vertellen. Dat doet heel erg
    zeer.

     Kunnen krabben ook tam zijn?
    Krabben kunnen in een aquarium gehouden worden, maar echt tam zullen ze niet
    worden. Ik neem aan dat ze wel kunnen wennen aan het leven in een aquarium,
    en dat ze kunnen leren om op voedsel af te gaan. Misschien is het leuk om
    dit op school te proberen, de chinese wolhandkrab kan je gewoon in een
    zoetwateraquarium houden.

     Hebben krabben oren?
    Nee, krabben hebben geen oren. Ze kunnen waarschijnlijk wel drukverschillen
    waarnemen, maar echte geluiden kunnen ze niet waarnemen.

     Kunnen krabben heel wild zijn?
    Ja zeker, sommige soorten proberen heel hard met hun scharen in je vingers
    te knijpen als je te dicht bij komt.

  8. fulpsvalstar zegt:

    Wat betreft die dode krabben…..ik neem aan dat de vloed ze meegenomen heeft.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, dat denk ik ook, maar ik heb er verder niks meer van gehoord. En waren ze wel dood, want ik heb nu ergens gelezen dat ze mits ze vochtig zijn, nog heel lang leven, ze hebben kieuwen. Ben ik blij dat is ze altijd met rust heb gelaten, als kind al gingen andere kinderen ze in een emmer stoppen of er mee gooien of ze meenemen naar het hete zand, ik liet ze gewoon liggen, ben er nu blij om.

  9. Selma zegt:

    Fijn om steeds weer bij je te lezen dat je ook een fietser bent Zilvertje,
    als de niet-fietsers ook eens wisten hoe gelukkig fietsen een mens kan maken.

    • Zilvertje zegt:

      Selma, vroeger was ik een loper, tot mijn ongeluk, daarna ging ik verder op de fiets, maar ik heb jaren niet de tijd gehad, nu maak ik elke dag ongeveer drie uur vrij om de natuur in te gaan. Het geeft me kracht, ik voel me gezonder en ik heb altijd rode wangen, ik voel dat het goed is voor geest en lichaam en ja, als meer mensen dit deden.

      Op de terugweg zag ik die auto’s vol met mensen, en dan niet te vergeten de mensen op brommers enz, die mogen niet komen waar je als fietser mag komen, die zien niet wat wij zien, die voelen niet de elementen, die voelen niet hun eigen lijf en ondertussen vervuilen ze de natuur en natuurlijk het is niet een ieder gegeven om op de fiets te gaan, maar ik weet zeker dat veel van die auto’s die ik vandaag zag, niet weten hoe geweldig het is. Ook bij regen, ook bij wind, altijd, het is terug naar de oer-ik.

  10. Hans zegt:

    Het weer was zeker nog de moeite waard.
    En schoolkinderen, ook met 4 naast elkaar.
    Geen krab, wel criminelen.
    Wel een mooie tocht. Hans

Geef een reactie

