Vrijdag.

Buegel-Tankini-LASCANA-braun-tuerkis-2319330

Vrijdag.

Veel vroeger dan ik had verwacht was ik klaar met mijn regeldingen voor het nieuwe jaar.
Het was nog maar half 3. Snel mijn tankini aan, jurkje er over heen, bh en onderbroek in de tas, flesje water mee en superkleinopvouwbaarkleedje in de handtas en wegwezen.

Koos weer een andere route, de wind was warm, de files lang, maar ik dook al snel het boerenland in, dan heb je niks geen last meer van al die stinkauto’s. Het gister gemaaide gras, lag in groene jasjes als uitgestrooide pilletjes op het weiland. Gister had ik gezien hoe het ging, eerst harkt de boer het om, in zijn tractor rijdt hij dan langs het gemaaide gras en met een grote hark aan zijn wagentje keert hij het. Op het einde van de dag, had hij een ander ding achter zijn tractor, het slurpte het gras op, maakte er een prachtige bol van en met een ding dat achterop de tractor om de bol gras heen draait, wordt het gras/hooi, ingepakt, machtig mooi om te zien, wat een techniek.

Ik zie nog als kind, hoe op dagen als deze mijn buurman veel personeel had ingehuurd, maaien, gras keren, daarna op een wagen laden, met een geweldig grote vork, later had hij een ding, dat maakte met een touwtje een pakketje van het hooi.

Over mijn huishouden hoefde ik me niet druk te maken, ik had een grote pan met verse soep, kip, eigen kruiden en groenten, kon een lekkere salade maken en ik had nog veel brood en beleg. Kon niet wachten tot ik in het bos was, die geur, die rust, dat zachte ruizen van de bomen, die enorme koeien, die zo log en op afstand in het bos rondscharrelen. Al vanaf het voorjaar, heb ik elke vrije minuut buiten besteed.

Er waren tieners die met drie man naast elkaar de boel klemreden, er was een arrogante man, die niemand gunde om langs hem en zijn vrouw te rijden, er was een stalletje met bloemen, aardbeien en oh, er was zo veel te zien. Bijna bij zee, ging mijn mobiel af, mijn oudste dochter, afgestapt verder gelopen en lekker praten met haar, ze is zo lief. Fiets gestald en lang langs het strand gelopen, drukker en zonniger, dan gister. De zee was weer anders, onrustig, veel kleine pierenbadjes voor de kinderen, veel schelpen, prachtige schelpen.

Na het zwemmen, kwam ik met een hand vol mooi schelpen uit het water, prachtig dat je dit zomaar mag pakken. Om ze heel thuis te krijgen heb ik ze in mijn bh vervoerd, lagen ze lekker knus en zacht en oh, wonder ze zijn heel over gekomen en liggen nu bij de andere mooie schelpen die ik dit jaar heb gevonden.

Zou dit nu de laatste dag strand zijn geweest, of volgen er nog van die mooie dagen? Bijna thuis verkocht een boer aardbeien, een kilo voor 3 euro, maar ik was te moe om af te stappen, het water liep me wel in de mond.

Nu nog op de hand wassen, de afvoer is nog steeds stuk en ik ga week drie in van niet wassen met de machine, de monteur van de Bosch, vertelde me dat er niks mis was met het apparaat, maar dat het aan de afvoer ligt. Enkele dagen later had ik de loodgieter aan de deur. Hij zuchtte diep, het was een grote klus, hij zou eerst een prijs opgeven en me bellen, maar hoe ik ook contact zoek, het komt er maar niet van. Gister had ik hem nog aan de lijn, maandag, de tijd zou hij nog doorbellen, maar helaas, niks gehoord, loodgieter, ik moet ook mijn dag plannen hoor, de tijden dat vrouwen de hele dag op het ei zitten is voorbij.

Dus soppen, soppen soppen, jammer dat de was buiten niet meer zo snel droogt, maar goed, er zijn ergere dingen.

De foto van de tankini is niet mijn tankini, die van mij vind ik mooier, maar helaas, ik kan er geen foto van vinden op internet, de dame is wel mooier dan ik, maar dat kan snel…..

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Vrijdag.

  1. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, ik wilde ook nog vertellen over het water, wat ik allemaal geleerd heb deze zomer, maar ik had zo weer mijn verhaaltje vol, ja, er is altijd zo veel te vertellen, terwijl ik jullie de Vethaakjes oplepelde was ik dagen in de bossen, hahaahah, heerlijk was het, maandag begint het werkzame leven weer helemaal, maar op stoffige uren heb ik zalige dingen om aan terug te denken.

  2. Al met al klinkt het als een heerlijk dagje maar ja, niet de was kunnen doen is natuurlijk wel balen. Aan de andere kant: onze grootmoeders deden niet anders 😉

    • Zilvertje zegt:

      Ja, het went enorm en we doen heel zuinig, nou ja, ik dan, hahahahah, kan alleen heel slecht tegen water en zeep, mijn handen liggen vaak open, nu ook en dat is minder, maar goed, het gaat wel, niemand heeft nog gezegd dat we stinken, na drie weken is het al een gewoonte.

  3. Dirk zegt:

    Zo je heb dus weer een top dag gehad heerlijk, en maar hopen dat we nog een aardige nazomer krijgen. Ben nu nog bruiner geworden?

    • Zilvertje zegt:

      Ja, een chocoladepopje, maar ben nooit lang aan zee, ff wandelen en wat doen, anders zou ik denk ik zwart zijn.

      Was gister nog vergeten dat ik gister over de Zwarte weg fietste en daar op een paaltje, naast het naambordje een pikzwarte man zat, het was net een film.

      • Dirk zegt:

        Je maak ook van alles mee op je ontdekking- tochten. En het is inderdaad frappant een zwarte man op de zwarte weg. Zo heb aardig wat indrukken te verwerken misschien voor een leuk verhaal.

      • Zilvertje zegt:

        Nee, heb al een ander plan, Het heet of de man in het oranje hesje, of de man met het slepende been, ik had het gister op de heenweg bedacht, nu wordt het iets met een moord.

        De Vethaakjes moeten maar in de koelkast, je wilt niet weten met welke zoektermen men bij mij komt en dat zegt veel over de lezers, brrrrrrrrrrrrrrrr, dus nu maar weer eens een moord. :*)

  4. Dirk zegt:

    Ha een thriller dus, nou gewoon je eigen ding lekker doen dan heb geen brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ook.

  5. Hans zegt:

    Tegenwoordig gaat alles machinaal, al het land niet te nat is.
    Ook ouderen gedragen zich niet altijd even netjes.
    Maar alle zorgen vielen van je af op het strand.
    Tegenwoordig blazen ze een verstopte afvoer ook door met luchtdruk. Hans

    • Zilvertje zegt:

      Hij is ook verzakt, en nog veel meer, het water loopt zo onder het huis, dus ik gebruik haast niks. Pffffffffffffffff.

      Sommige mensen, tja, maar ik wacht maar geduldig, je weet niet waar ze aan denken, wat er is, ik bedenk dan, wat heeft die man net voor zijn kiezen gehad dat hij nu zo strak naast zijn vrouw blijft fietsen, moet ze de chemo in? Ik zou dan ook niet wijken… en dan die jonge mensen, zo druk met elkaar, met het leven, ik heb gewacht en bij heel veel ruimte, ben ik er langs gegaan, ik zat kippenkonten zonder ontzag, echt levensgevaarlijk passeren, als het mis gaat een leven lang spijt, ik had geen haast, ik genoot.

  6. Terrebel zegt:

    Ik geloof er niets van! Dat die dame op de foto mooier is dan jij. Dus.

    • Zilvertje zegt:

      Ik geloof het wel, verheug me al op mijn verjaardag spoedig, dan word ik 55 en dat is al behoorlijk oud, maar het is een charmante opmerking!

      • Dirk zegt:

        Ik sluit me aan bij Terrebel Zilvertje je ben en blijft mooi daar kan die 55 jaar helemaal niets aan doen, en joh 55 is nog niet zo oud ik weet dat je nog erg jong van geest ben!!

  7. Zilvertje zegt:

    Ik boos nu zo erg, dat ik nog een gat in mijn kussen brand
    vannacht, mannen toch.

  8. Klinkt als een fijne dag Zilver. Wegens gebrek aan zee gingen we gisteren in Maastricht op terrasjes zitten tot half tien ’s avonds 😉

  9. haha. ik heb al jaren geen echte meer. nou, misschien is dat wel een idee voor dit jaar, aangezien ik vanaf december niet meer werk 😉

  10. Zilvertje zegt:

    Ja, want het is wel een heel gedoe, bij mij is het uit nood geboren, heel vaak was er in het hele dorp geen boom te vinden, dus ik bewaarde gewoon mijn boom, en in de zomer vertroetel ik hem met water en zing kerstliedjes ( heus ) en dan rond mijn verjaardag in november haal ik hem binnen en verwen hem vaak met nieuwe ballen, in 7 jaar tijd ben ik maar twee bomen hoeven kopen, een is er dood gegaan, helaas, want ik krijg hem niet in de grond, ze doen het met hun oude aarde en ze wonen in een speciale Hema zak, zo heb je nooit rommel, maar als ik het kon, dat zette ik hem echt in de tuin, maar dat red ik niet in mijn eentje. Hij is deze zomer zo gegroeid en ik verlang wel naar die knusse sfeer.

    • Ik wil wel meer weten over die speciale HEMA-zak.
      Vragende groet,

      • Zilvertje zegt:

        Nou Rob bij de Hema, verkopen ze rond kerst, grote dikke zakken, vaak van zo een echte kerstkleur. De kluit van een boom past daar in, met pot en al, nou mijn boom woont al jaren in die tas, na de kerst, pak ik de tas bij zijn oren en draag zo de boom uit het huis, dan zet ik boom met tas in een groentenkrat en zo staat hij stabiel te wachten op de winter. Ben de prijs van die zakken vergeten, die zakken zijn er voor om de pot en de kluit te verbergen, wat we vroeger met papier deden.

      • Dankje Zilvertje. Ooit kweekte en verkocht ik kerstbomen. Zelf heb ik eigenlijk nooit een boom. Maar dit verhaal spreekt mij aan. Vooral omdat er tegenwoordig leuke nieuwe initiatieven zijn voor een kerstboom. De kunstbomen gaan helemaal aan mij voorbij!
        Vriendelijke groet,

      • Zilvertje zegt:

        Zelf kweken, dat had ik niet achter je gezocht, dat vind ik leuk.

        Oh, een boom is zo knus en als je er zuinig mee doet, dan gaat de boom lang mee, als mijn boom echt in de grond kon, zou hij denk ik altijd blijven leven, het is ook zo leuk om hem te zien groeien, ik houd van mijn boom.

        Omdat er wel eens weer geen boom was en je zomaar op de fiets geen boom naar huis krijgt van ver, heb ik wel eens een nepboom gehad, maar die heb ik na het optuigen, weer afgehaald, in de verpakking gestopt en terug gebracht, echt niks aan.

      • Oorspronkelijk ben ik een ouderwetse hovenier. Alles wat met het kweken en opkweken en verwerken van planten, bloemen en vruchten heb ik gedaan. Maar dan in de tijd dat een plantenman nog alles zelf deed ……
        Vrolijke groet,

      • Zilvertje zegt:

        Dan hebben we voorheen de verkeerde gesprekken gevoerd.

        Had ik kunnen vertellen over mijn aardappelen uit de wasmand en de boerenkool uit een groentenkrat en wat ik aan die luis in de boerenkool moest doen.

      • Luizenmiddeltjes: Antroposofen werken graag met brandnetelgier. Dit is water waarin heel veel brandnetelblad is verdronken. Dit sproei je dan geregeld over de planten tegen de luizen. Ik zeg heel veel lieveheersbeestjes verzamelen. Goede grond en niet teveel water helpt ook.

      • Zilvertje zegt:

        Dankjewel! Ja, die lieveheersbeestjes eten bladluizenpoep, dacht ik, maar wist niet dat ze de luis ook aanpakten en dat van die brandnetel is geweldig.

        Mooie tip, want van gif houd ik niet, daarom Hendrikjan ik altijd tussen de tegeltjes. Ik dacht, ik kan niks met dat ding, maar hij heeft twee kanten en die andere kant is geweldig bij oude kleine steentjes.

      • Tegen het onkruid tussen de stoeptegels en mieren kan je azijn gebruiken. Dat is vervelend voor de plantjes en de mieren, maar geeft verder gedoe.

      • Zilvertje zegt:

        Oh, dat is handig, ik wil het dan wel voor het onkruid, niet voor de mieren, die vind ik wel lief.

        Ik heb eens een keer een fles gekocht bij het Kruidvat, voor alg en zo, maar hemel toen ik thuis kwam en las hoe giftig, met zo een groot oranje kruis, heb ik het terug gebracht, dat wil ik niet.

        Nou hartelijk dank!

  11. kittyschoenmakers zegt:

    Misschien een echt kleintje dan! ik heb wel wat plaats in de grond onder het keukenraam 🙂
    andere jaren werd ik altijd dol van de drukte op kantoor in december maar dit jaat niet. mijn werk eindigt precies ervoor 🙂

  12. Lauren zegt:

    My partner and I stumbled over here from a different website and thought I might as well check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to going over your web page repeatedly.

  13. Rob Alberts zegt:

    Het is geen vrijdag en geen zomer meer.

    Maar ook deze tijd van het jaar heeft haar mooie kanten.

    Voorspoedige jaarwisseling en een mooi 2015

    Vriendelijke groet,

  14. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, ook voor jou, ik was mijn stukje aan het schrijven over Mark Rutte en oud en nieuw.

Geef een reactie

