De Kruisberg bij Heemskerk.

fotokruis

Nazomeren.

Het was bewolkt vandaag en er was regen voorspeld, maar ik kon het niet laten. Ondanks mijn twee uurtjes slaap, vertrok ik vanmorgen op de fiets richting zee. Nog deze zomer wilde ik de route vinden die ik ruim 20 jaar geleden altijd liep, vanuit de bossen van Castricum bij Duin en Bos, naar het kleine strandje van Heemskerk, een strandje waar geen auto’s mogen komen.

Deze hele zomer heb ik gefietst tot mijn benen er bijna afvielen en heb zoveel moois gezien, maar dat gekoesterde plekje van weleer, had ik nog niet gevonden. Haast was geboden, de dagen korten en het werk stapelt zich op en ik moet ook de tuindeuren nog in de grondverf zetten voor koning winter aanklopt. Dus het was nu of nooit!

Steeds maakte ik de fout door de duinen vanaf een verkeerd pad binnen te komen, maar nu wist ik het zeker, ik moest de eerste afslag vanaf Duin en Bos in, langs het strandvondsten museum en dan richting klein strandje Heemskerk en paal 47.

Ik weet pas sinds zondag waar die cijfers voor staan, 47 op de paal wil zeggen dat ik 47 kilometers over het strand van Den Helder af ben, dat vertelde de man van het museum mij.

Het was een prachtige tocht en het weer was geweldig, ik heb onderweg bramen gesnoept, en paarden gezien die elkaar lief likten, ik zag dennenappels zo veel, dat ze die 10 die ik onder de boom vond, zeker niet zullen missen.

In de bossen rook het naar mos, naar oud water, maar bloemen, heerlijk. Ik heb de Kruisberg op de terugweg afgefietst met een rotvaart en voelde me weer een jonge meid.

De zee bij het kleine strand van Heemskerk was prachtig, ik de verte zie je Egmond liggen, Castricum en de andere kant op de rookpluimen van de Hoogovens, de pijpen van de tunnel.

Ik woon dichterbij zee dan ik ooit wist.

Het was heerlijk op het strand, niet koud, niet warm en de zee was heerlijk op temperatuur. Ik heb er zitten tekenen, luisteren, lezen, en intens genoten en via een andere weg ben ik naar huis gegaan, deze zomer is me zo dierbaar, ik heb iets dat ik nooit heb gehad, tijd.

Zilvertje

Foto het heerlijke plekje bij de Kruisberg, foto van internet gehaald.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op De Kruisberg bij Heemskerk.

  1. Dirk zegt:

    Weer een topdag gehad, die pakken ze niet meer van je af. 🙂

  2. Zilvertje zegt:

    Nee, het was een geweldige afsluiting van de zomer, heb wel toen ik thuis kwam hard gebuffeld en ik ga nu koken, maar ik kon het niet laten. En dat op 2 uurtjes slaap.

  3. Nou, je hebt in elk geval een goede dag gehad, misschien komen er nog wel een paar.

  4. Zilvertje zegt:

    Ohhhhh, ik hoop het zo, dat het in de weekenden nog mooi blijft, dan heb ik nog wat te goed.

  5. Blewbird zegt:

    Paal 47 en je wist het niet? -Hoe lang lees je nu mijn blog al, een jaar of 7? :-). Paal 0.00 is overigens bij Huisduinen, Bij Den Helder loopt het alweer op. De nummering gaat op Texel verder. De eerste paal daar is nummer 4. Dit is opmerkelijk omdat de overige waddeneilanden een eigen paal-indeling hebben. Fijn zo’n dag! Mooi dat je genoten hebt!

    • Zilvertje zegt:

      Jij weet het nog secuurder. Er bleef voorheen denk ik niet zo veel hangen in mijn te drukke hoofd. Ik heb van die man zo veel prachtige dingen gehoord, ik verheug me er op om het allemaal te onderzoeken. Ik heb al een boek uit, geweldig.

      Dingen over het water, het oerij en langzamerhand zie ik nu in het landschap hoe het ontstaan is, ik ben altijd met luiers, kinderen en werk bezig geweest, nu zuig ik dingen op als een spons en geniet er intens van, ben zo veel weggeweest deze zomer, ik hoop dat het nog lang kan.

      • Blewbird zegt:

        Oh, sorry, Zilver, ik heb bij jouw reactie op mijn blog gereageerd alsof het bij mijn reactie op jouw blog was. Ik hoop dat je het nog begrijpt! Fijn dat je op onderzoek uitgaat. Een boek waar ik veel aan gehad heb is ‘Waddenland en Waddenzee’ van Kees Hana. Groetjes!

      • Zilvertje zegt:

        Ik schrijf die titel op. Dankjewel voor de tip. Ik heb ook zo een mooi boek over Egmond en de loop van de zee en kust en de monniken, het is gewoon allemaal geweldig om het te lezen, ik was me voorheen nooit zo bewust van hoe het zich allemaal heeft gevormd, het begon op een dag toen ik naar Beverwijk fietste en een prachtige dijk tegenkwam, een dijk die er voor heeft gezorgd dat de Zaanstreek bewoonbaar werd, en samen met de boekjes van het historisch genootschap, kwam ik verder en verder. Maar nu verheug ik me op zondag, dan is het fort bij ons open en dan ga ik voor het eerst het fort bij ons bekijken, het fort van die kluis die onlangs op de tv was.

  6. ramireziblog zegt:

    Kijk, als je je weer een jonge meid voelt – dan is de missie geslaagd 😀

  7. Hans zegt:

    Wat zal je daar genoten hebben, maar zie op google map dat je nu ook met de auto bij zee kunt komen.
    Dat zijn voor mij ook jeugd herinneringen, wij gingen vaak op vakantie naar Heemskerk.
    logeerde ineen tenthuisje aan de duinrand, dacht aan de Duinweg en dan op de fiets naar het strand. Hans

  8. Zilvertje zegt:

    Ja, het hele gebied is daar zalig, heb weer veel nieuwe dingen gezien. Grillige bomen en een heel diep iets, geen idee wat het was en de bloemen en de geuren, ja, overdonderend.

    Weet je dat wel zeker? Het ligt helemaal in het beschermde gebied, de paden zijn niet een van asfalt, er was ook niks veranderd en alleen plaats voor fietsers. ja, de boswachter mag er wel met zijn auto komen.

    Kent je vrouw dit gebied? Anders zou je gewoon eens een week/paar dagen in de herfst of zomer haar alles moeten laten zien, denkt dat ze intens zou genieten, neem je een B e B, of logeren bij je familie.

    Ik had het niet als kind, ik heb het nu, wat zal je vroeger genoten hebben.

    • Hans zegt:

      Gelukkig is het duingebied nog steeds zoals toen, alleen aan het einde van de Zwarteweg is een parkeerplaats, dat wist ik niet.
      https://maps.google.nl/maps?aq=&hl=nl&q=heemskerk+kruisberg&ie=UTF-8
      Heb mijn vrouw wel de plek van ons oude vakantie plakje laten zien.

      • Zilvertje zegt:

        Ik ga de link bekijken. Gelukkig, vond ze het ook zo mooi? Ik zag op de Zwarte weg gister alleen een zwarte man.

      • Zilvertje zegt:

        Maar volgens mij is dat nog een stuk van de zee vandaan, want ik kan op 2 manieren naar Geesterduin, via de Zwarte weg, naar de Kruisberg, of via de uitkijkpost, ligt in dat tussengebied niet het zweefvliegveld? Het viel me wel op, dat bij de weg naar zee, op het laatste stukje, daar waar we niet mogen komen, veel auto’s reden, bedrijfsauto’s.

        Ik ga een volgende keer, terug over Heemskerk, ik denk dat ik dan nog sneller thuis ben.

        Leuk om op die link te kijken.

  9. Selma zegt:

    Wat een bekend fijn plekje, ik kom er al een meer dan een halve eeuw!

    • Zilvertje zegt:

      Selma, na mijn scheiding ( 91 ) heb ik in Castricum gewoond, ik liep toen hard door de bossen daar, maar ik heb het nog nooit met de ogen van nu gezien, deze hele zomer intens genoten, van de geuren en kleuren, was er vanmiddag ook, ik ben zo dankbaar voor dit jaar, ik heb meer tijd dan ooit en ik ben zo blij met de kracht van de natuur.

      Zo lang als jij ken ik het nog niet, maar ik zal er vaak heen gaan en kracht putten, ik zing als ik daar fiets vaak een deel van het lied van Maarten van Roozendaal, dat van, ik kan wel janken zo mooi. Vond je aanbod geweldig, ik kom er graag op terug, dankjewel.

Geef een reactie

