De Vethaakjes deel 10 Harde scheten op een houten stoel.

$T2eC16Z,!)EE9s2uiNc(BR9Cm(U+qw~~60_82

De Vethaakjes deel 10 Harde scheten van Leo.

Greetje had een heel ander leven gekregen nu haar kroost was uitgevlogen. Leo die altijd in de verzorging van de kinderen werd meegenomen, moest nu voor zijn eigen zaakjes zorgen. Geen trommeltje broodjes mee als hij ging vissen, geen kan met koffie en heet water voor de droge soep en zelfs het ontbijt stond in de ochtend niet meer klaar.

Jarenlang had Greetje alles piekfijn verzorgd en flexibel als ze was, haar huishouden rekte ze op, gingen de oudste kinderen vroeg naar school ivm lange reizen, dan stond de tafel rond vijf uur in de morgen op scherp, ze hoefde dan alleen de vleeswaren en het brood uit de koelkast te halen en het theewater op te zetten, de rest stond al klaar, keurig verzorgd, ze ging niet eerder slapen in de nacht eer ze dit soort dingen had gedaan. Voor de kleintje lag de kleding klaar en terwijl de vroege vogels ontwaakten, maakte ze lunchbroodjes voor het hele gezin.

Waar was die gouden tijd gebleven, vroeg Leo zich af en het altijd zo knusse drukke huisjes was stil geworden. Zo stil, dat hij zijn schoenen hoorden kraken en zijn buik hoorde borrelen, laat staan als hij een scheet liet, die echode door het droge, lege huis, als hij op een houten stoel zat, dan klonk het als een vuurgevecht, dan knalden de scheten als een mitrailleur, ratatatatatatat…….. Alle gezelligheid had zich verplaats naar de winkel, daar kwamen de kinderen op visite, daar stond een tafel en daar studeerde Greetje, daar was een bovenetage en daar woonde Francien sinds kort met een meisje uit het tehuis en nergens in het plaatje kwam hij LEO nog voor.

Hij zat nog vaker te roken en draaide zijn ritme om, hij sliep tot etenstijd in de avond en spookte de hele nacht en omdat hij zo bijna niemand meer zag kon het gebeuren dat men te laat inzag dat het heel slecht met Leo ging. Op een dag ging hij ze maar eens opzoeken, hij was er vroeg voor uit zijn bed gekomen, het was in zijn ogen vroeg, maar het was al drie uur in de middag. Leo had moeite om zich te wassen en te kleden, moeite met lopend naar de winkel te gaan en op het moment dat hij de winkel instapte, stortte hij in elkaar.

In het ziekenhuis constateerde de arts, bloedvergiftiging bij een zeer slechte conditie. De kinderen troffen hem aan in bed, vast aan allemaal slangen en toeters en bellen en Greetje had een gesprek met de behandelend arts. Mevrouw Vethaak het is slecht gesteld met uw man, hij krijgt nu twee kuren antibiotica, hij heeft bloedvergiftiging. Zodra hij in een betere conditie is en we hopen dat hij dat nog kan meemaken gaan we hem opereren, zijn voorhuid moet er af.

Zijn voorhuid er af? Greetje begreep er niks van. Ja, ging de arts verder, die voorhuid is vernauwd en vergroeid, bij uw man is sprake van phimosis, maar het is vervuild en ontstoken en vergroeid geraakt en daar is hij nu erg ziek van en uw man is in een slechte lichamelijke conditie, roken, drinken, flink overgewicht…… ik kan u niks beloven….

Die nacht werd het kritiek en alle Vethaakjes bleven waken, zelfs Karel was overgekomen en ze hadden spijt dat ze zo weinig aandacht hadden besteed aan vader……zelfs mijnheer pastoor was langsgekomen want hij wist alles van kruisproblemen.

Zilvertje.
Wordt vervolgd.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op De Vethaakjes deel 10 Harde scheten op een houten stoel.

  1. kittyschoenmakers zegt:

    hahaha die laatste zin. geweldig.😉

    • Zilvertje zegt:

      Dankjewel! Heb je gister nog gekeken, pfffffffffffff. Ik dacht later ook aan kosten voor het ziekenhuis bij deze hoogcomplexe zorg, die hebben ze mogelijk niet willen dragen, was er zo van onder de indruk, mede door jullie ervaringen.

      • kittyschoenmakers zegt:

        Dat is een invalshoek! Is een mens niet meer waard dan een kosten/batenanalyse?

      • Zilvertje zegt:

        Ja, ik weet het wel, maar de ziekenhuizen zijn denk ik niet allemaal meer zo menslievend en klant vriendelijk. Dat zien we nu in ernstige mate in de bejaardenzorg, ik ben bang dat er in de toekomst nog veel aan het licht zal komen en dit zal vast ook een punt zijn.

        Het programma heeft me echt laten schrikken. wat als de behandeling niet was gestaakt, zou ze er dan beter aan toe geweest zijn? Wanneer zijn ze gestopt met behandelen? Eerder dan ze hebben gezegd? Als ze iemand opgeven gaat de prioriteit er niet naar toe, met welke gevolgen?

  2. Die scheten lijken sterk op die van mijn ouders op zondagochtend.
    Boven de kerkklokken uit klonken ze als de kanonnen vaan Navarone🙂

    Mooi hoe de prijs van de groeiende onafhankelijkheid van de vrouw, die van een sloof een kleine zelfstandige wordt, betaalt wordt door de voor zichzelf levende man mewt verlies van zijn stoerheid en wellicht zijn ‘mannelijkheid’. Zeker nu de pastoor, als voorstander van het dragen van pijnlijke kruizen, vast zal dreigen dat Leo niet zijn voorhuid van de kerk mag laten verwijderen. “Stel je voor, Leo, dat je straks bij het Laatste Oordeel besneden voor De Troon verschijnt en Hij ziet dat je een moslim bent. Wat dan ?!”

  3. terrebel zegt:

    Haha! Een pijnlijk probleem. En eigenlijk ook wel triest.

      • Inderdaad vooral het treurige van deze hoofdrolspeler komt nu echt naar boven ….

      • Zilvertje zegt:

        Ja, ja, die arme beperkte man, hij heeft het niet zo getroffen, met zijn ouders en dan nog een vrouw die eerst alles slaafs heeft gevolgd, zo waren ze blijven hangen, maar hij is niet gegroeid, zijn vrouw is nu in haar bloei.

      • Ik ben benieuwd of zijn verrotte knopje er helemaal af gaat vallen.
        Toevallig lees ik in mijn boek dat mannen er vroeger bewust voor kozen om Eunuch te worden en geweldige carrieres maakten.
        Vriendelijke Vakantiegroet

      • Zilvertje zegt:

        Nee, het gaat er niet af vallen hoor, ik laat het netjes chirurgische verwijderen, maar hij wordt niet gecastreerd hoor, dat blijft in tact, het gaat alleen om de voorhuid.

        Doel je op Rutte, ja, aan de vakantiefoto’s te zien, zou hij wel eens tot je doelgroep kunnen behoren, zou hij zo aan zijn macht gekomen zij, ik vond hem altijd lijken op de burgervrouw van Almere, ik dacht een verborgen kind van haar, twee druppels water.

        Kleine jongens die goed konden zingen, ja, dan deed men het onder dwang…….

  4. Dirk zegt:

    Hij is prachtig Zilvertje, sommige dingen van Greetje ga ik steeds meer herkennen en waarderen.

    • Zilvertje zegt:

      Hahahahahahahahahahahahahahahahah, ik zeg niks.

      Ik heb de korte weg naar zee gister gevonden, na het Tenenkaaspad, linksaf en dan na een stukje boer, kwam ik zo in de bossen en via die bossen kon ik naar Castricum,, of maar luttele kilometers verder naar zee dichtbij, een veel mooiere weg, alles bos, ik ben er verliefd op.

      Korter kan niet, dus nu ben ik eindelijk tevreden, hoef ik alleen maar een klein stukje langs de snelweg, jammer dat de zomer nu bijna om is, maar in de herfst is het ook nog te doen, dan zal het bos helemaal lekker ruiken.

      • Dirk zegt:

        Nee zeg maar niks maar ik weet wel beter denk ik.
        Dus je ben de hele regio aan het herontdekken, lijkt me prachtig met de herfstkleuren.
        Met hier en daar een paddenstoel, je maakt me wel nieuwsgierig!!

  5. Dirk zegt:

    Tenenkaaspad prachtig🙂

  6. Hans zegt:

    Dat is wel wennen voor Leo, zelfredzaam worden.
    Leo kan rustig scheten laten, niemand heeft er last van.
    Het gaat niet goed met Leo. Hans

  7. Hans zegt:

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de weblog http://logbankje.nl

  8. Och gut, die arme man! Dat zal wel een pijnlijke toestand zijn. Gelukkig dat de pastoor er ook even bijkomt kijken, dan komt het uiteindelijk vast wel goed. Ik ga even verder lezen, ben benieuwd hoe het in het volgende deel gaat! (grijns!)

Geef een reactie

