Bloedheet weer. ( tips voor koelte )

Voeten in het zand.

Voeten in het zand.

Hoe overleef je een bloedhete dag?
Je kunt natuurlijk op de fiets stappen richting zee, bos of plas, maar voor een ieder is dit niet mogelijk. De ouderen die niet meer fit zijn, de moeders met vooral kleine kinderen, zieken, of de werkende mens.

Heb je een koele plek om je dag door te brengen, dan is het niet zo een probleem, maar wat als je dit moet missen.

– zet veel water in je koelkast en drink dit in de loop van de dag in ruime mate
– eet veel fruit
– neem regelmatig een lauwe douche
– doe je voeten in een bak met water
– spuit regelmatig met een plantenspuit in je vertrekken
– bedek de ramen waar de zon op staat
– houd deuren en ramen dicht waar de zon op staat
– trek koele kleding aan van natuurlijke stoffen
– zet drinken klaar en neem er regelmatig een slok van
– schakel apparatuur uit die warmte afgeeft, zoals de pc, de wasmachine, afwasmachine
– doe alle lampen uit
– bedek ook aan de buitenkant je ramen
– niet koken, maak een salade neem er plakjes kipfilet bij die eigenlijk voor de boterham zijn
– fruit/appelmoes toe
– slaap onder natuurlijke stoffen als je niet zonder kan ( dun kleed in dekbedhoes )
– neem een douche voor je gaat slapen
– zet in de avond alles open en zo houd je het beter uit!

– Houd je het echt niet uit, ga dan naar bv een grote supermarkt, daar is het koel en je kunt er vaak gratis zitten, koffie drinken en de krant lezen, dan ga je weer naar buiten als de zon is gezakt!

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Bloedheet weer. ( tips voor koelte )

  1. terrebel zegt:

    Tips om een warme dag goed door te komen. In Nederland! Geweldig!

  2. Zilvertje zegt:

    Terrebel, voor ouderen en zieke kan het echt zo vervelend zijn. Had er ook nog bij moeten zetten, bied ouderen en zieken hulp en houd een oogje in het zeil, ik vond eens een oude demente dame in haar tuin, in slaap gevallen op haar stoel in de zon, het was dertig graden, in haar tuintje was het heter de zon liep er vast, geen zuchtje wind, ze was verbrand en uitgedroogd.

    Ik heb heel wat oude mensen blij kunnen maken met mijn tips, vooral het drinken klaarzetten, ouderen missen vaak de dorstprikkel en als het al klaarstaat, gaan ze toch drinken. Het spuiten met de plantenspuit is ook zalig, alleen bij ouderen oppassen dat de vloer niet nat wordt en ze gaan uitglijden. Ze meenemen naar de bieb, de AH,. of waar het maar koel is, is dan een zalig uitje.

  3. Dirk zegt:

    Goede tips Zilvertje bij mij zit ook alles potdicht aan de zonkant en inderdaad regelmatig water drinken.

  4. Dirk zegt:

    En in de supermarkt is het inderdaad heerlijk momenteel.

  5. Zilvertje zegt:

    Dirk, in het hoekje buien waar we toen zaten is het nu 40 graden, ik heb aan de oude pergola kleden gehangen om de zon buiten te houden en de tuindeuren bedekt met luxaflex en gordijnen. Buiten is het nu erg heet, bijna niemand op straat.

    Ik heb er last van, dus doe weinig en drink veel, straks kunnen de deuren weer open. Kon ik de warmte maar bewaren voor een koude winterse dag
    .
    Ja, ik doe niet aan airco, zonde van de stroom, mensen met airco hebben er geen last van, maar wel als ze naar buiten gaan.

    Ja, bieb, supermarkt en zo zijn nu geweldig!

    • Dirk zegt:

      Ja als je nu airco thuis heeft en hij staat te hoog en je gaat naar buiten kan je nog een koudje oplopen, ja ik drink nu ook veel water heb een thermoskan naast me staan het zal nu wel lekker druk zijn aan het strand.

  6. Zilvertje zegt:

    Gister was ik aan zee, maar zo druk, ik heb van Castricum naar Egmond gelopen, maar het duurde lang voor ik de zee voor mezelf had, mensen zaten met stoel en al in het water, zo heet was het ook aan de kust, nu is het nog warmer, dan zal het er niet zo prettig zijn, of je moet in het water gaan zitten. Zag veel mensen verbrand en veel onrust, ook een strand ambulance.

    Dat eerste stuk met warme dagen is nooit leuk aan zee, dan zitten mensen echt handdoek aan handdoek, als je dan maar eerst bij de vloedlijn bent.

    Moet veel hoofdwerk doen, maar heb hoofdpijn en dan lukt het niet zo.

  7. Zilvertje zegt:

    Antoinette, heb je het ook zwaar met dit weer? Ik doe er echt van alles aan en toch is het 27,5 in de woonkamer, boven is het nog heter, ik heb er echt last van en met mij vele, jij dus ook, sterkte, ik ga straks lekker in een koel bad, dat geluk heb ik een badkamer met bad en een raam dat helemaal open kan en tussen de huizen ligt dus dat raam kan veilig open.

    Ik moet me dwingen tot drinken, want dorst heb ik niet.

  8. heb bijna alles opgevolgd, Zilver. Duis ga ik nu mijn Pc uitzetten.
    Koel dagje gewenst, Ingrid.

  9. nog een tip: hang natte was binnen op, geeft koelte af.

  10. Zilvertje zegt:

    Ja, alles wat droogt haalt warmte weg, dus daarom maak ik mezelf maar nat en verlang naar de avond, ik ga nu water vernevelen binnen, want het is nu erg heet en ik heb er vandaag zo een last van, er is hier geen wind, dat maakt het erger. Als het lang gaat duren dit weer, dan ga ik overdag slapen en in de nacht werken, voor zover het kan. Sterkte!

    Vroeger op de ziekenhuisafdeling zette we de grote afwasser stil, die gaf zoveel warmte, die moest altijd op temperatuur blijven, dat ding uit gaf een frisse keuken en we spaarde het op voor de nachtdienst. :^)

  11. Aad Verbaast zegt:

    Mooi lijstje.
    Nog een aanvulling: een ventilator. Werkt prima!

  12. Zilvertje zegt:

    Ja, maar ik ben van de milieubewuste stroming he, dus ik doe het met oude middeltjes, maar voor sommige mensen is hij wel nodig. Dankjewel!

  13. Hans zegt:

    Handige tips, mar hou het bij koffie, thee en kraanwater, zo uit de kraan.
    Veel douche heeft niet zo’n zin, dan hou je je lichaam voor de gek. Hans

    Ot.voel me vandaag al een stuk beter, dank je voor je steun.

  14. Zilvertje zegt:

    Gelukkig dat het beter gaat.

  15. Christa zegt:

    Hoi Zilvertje,

    ik ontdek je artikel nu pas. Ik heb zelf ook erg veel last van de warmte/hitte en wilde nog wat tips met jou en je lezers delen, ook voor de huisdieren:

    – als je een plat dak hebt, hou die dan nat. Door het verdampen van het water, koelt je dak een paar graden. Scheelt weer iets in warmte. Gebruik eventueel afwaswater of water van je voetenbadje.
    – neem voor de lunch of diner een soepje of bouillon. Met al dat zweten verlies je naast water ook zouten.
    – om een klapraam of kiepraam aan de buitenzijde te bedekken, kunnen je er een oud laken voor draperen met een reep stof tussen raam en kozijn, en dan het raam zo goed mogelijk sluiten.
    – als het je echt te warm wordt, leg je een koud nat washandje op je voorhoofd en een in je nek.
    – zorg voor voldoende luchtstroom, dan lijkt het alweer wat koeler dan met stilstaande lucht. Huisdieren gaan met dit hete weer graag op de tocht liggen.
    – bied huisdieren voldoende schaduw en water. Willen ze niet drinken? Geef dan ijsblokjes om mee te spelen of doe waterspelletjes met ze. Mijn ratten knaagden graag aan ijsblokjes. En mijn katten zijn gek op de gieter; dan drinken ze van de waterstraal en spetteren de hele boel nat.
    – voor oudere huisdieren kun je een icepack in een handdoek wikkelen en die tegen je huisdier leggen.
    – kam je hond of kat nog een keertje extra. Die losse haren houden ook veel warmte vast.

    Groetjes, Christa

  16. Hans zegt:

    Wat een noodweer, niet aangekondigd in je tips, maar werkte goed verkoelend. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

  17. kittyschoenmakers zegt:

    in de avond alles tegen elkaar open zetten, want dan is de temperatuur minder. ik doe dat nu op de slaapkamer en badkamer. lekker doorwaaien zodat je kan slapen straks.🙂

Geef een reactie

