De dood dromen……. ( deel 10 en slot )

Nog even heel goed kijken, een laatste kus en dan moet definitief de deksel dicht……

Daar stond ik met mijn nieuwste feestjurk gekocht op een vrije dag, gekocht omdat ik wat te vieren had….. maar er was geen feest, mijn moeder had onder mijn handen met een washandje er aan haar laatste adem uitgeblazen. Het was zo onverwachts gekomen dat ik het totaal niet had beseft. Snel had ik haar afgedroogd en deed haar jurk aan, legde haar in bed en belde de huisarts, terwijl ik zat te wachten, had ik haar bovenlichaam in mijn armen en wiegde haar als een baby heen en weer. Ze was nog zo lekker warm, zo heel erg mijn lieve mama.

Ik voelde iets tegen mijn bil aan slaan… was de dokter er? Nee, het was mijn man, niks begrijpend keek ik op en zag mijn Gerrit bij het bed staan en ik lag er in. Kom schat, wakker worden, zo wekte hij me zachtjes. Je zusje heeft gebeld, er is iets met je moeder, we moeten heen.

Mijn moeder? Er was nog nooit iets met mijn moeder gebeurd, mijn moeder was er altijd voor mij, mijn levenlang en nu was er iets met haar? Snel deed ik een jurk aan, poetste lopende mijn tanden en nam geen douche, ik zag aan Gerrit zijn gezicht dat haast geboden was.

In de auto bedacht ik alle scenario’s en had spijt dat ik al maanden niet was geweest, niet eens haar had uitgenodigd voor de Paas. En ineens bedacht ik ook weer wat ik gedroomd had, alles wist ik niet meer, maar ik had wel in mijn droom jaren voor haar gezorgd, heel liefdevol, heel knus was dat, maar kleine flarden kon ik weer oproepen.

Was het maar waar, nee, mijn moeder liet zich niet verzorgen en de zaken die ze uit handen gaf, lagen in de handen van anderen, niet in die van mij.

Gerrit? Wat vertelde Magda je, is mama gevallen?

Neeeeeeeeeeeeeeeeee, schaterlachte Gerrit plotseling, ik kan je niet langer in spanning laten, je kijkt zo onthutst. Je moeder heeft op een staatslot een enorme prijs gewonnen en ze staat klaar met taart en champagne.

Ik was totaal de kluts kwijt, droomde ik , of droomde ik eerder die ochtend…….

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De dood dromen……. ( deel 10 en slot )

  1. kitty zegt:

    Verrassend happy end! 🙂

  2. kitty zegt:

    Goed. We hebben alleen deze week een wat slecht bericht gekregen over de plaatsing van Rico bij een andere instelling met meer mogelijkheden(begeleiding). Ze durven het niet aan vanwege de combinatie verstandelijk handicap(andere bewoners) en niet-aangeboren-hersenletsel (Rico). Nu zijn we weer terug bij af.

  3. Dirk zegt:

    Een prachtig slot.

  4. kitty zegt:

    Er was nog een tweede optie: in Eindhoven. Daar kijken we vanwege de afstand tegen op.
    Rico ziet ons nu 5 keer in de week. Eindhoven lukt enkel 1 keer in het weekend.

  5. Terrebel zegt:

    Soms is dromen beter maar vaak de werkelijkheid…fijn weekend!

  6. ja zo kunnen droom en werkelijkheid verschillen

  7. joost tibosch sr zegt:

    En dan kunnen dromen en idealen ook weer zo goed zijn om die onvermijdelijk weerbarstige werkelijkheid “in je armen” te kunnen “wiegen”. Kitty, succes met Rico en zijn plaatsing. En Zilvertje, groeten aan je lekker eigenwijze oude moeder met haar prijs op haar staatslot!

  8. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Zo neem je ons ongemerkt mee in je dromen, zeg ik klaar wakker.
    Ja wat is nu de droom, of zijn ze het beide! oma

    Ot. Zo ging het songfestival ook bij ons, moeder maakte het extra gezellig.
    Je verzoekje is gedraaid in de show en dank je voor je onderwerp.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM.

Geef een reactie

