De ( kinder ) wagen. ( deel 2 )

Ze wilde zo graag een moderne hoge kinderwagen. Haar kinderen hadden in zo een lage wagen gelegen, hopeloos ouderwets, maar toen ze veertig was geworden, had ze hem buiten gezet en gezegd: “kinderen, nu hebben jullie een kar, speel er maar lekker mee!”

Het was een beste kar, zo stevig en zo mooi, we pasten er allemaal in, een eentje van ons moest duwen en omdat de ruzies ondragelijk werden besloten we allemaal in de wagen te gaan zitten en toen hoorden we een wiel zwikken.

Vanaf die dag mocht er nog maar een kind in besloten we……..dus de ander moest wel duwen. Eerst waren we nog voorzichtig met de wagen, want hij was zo heerlijk schoon en fris en rook naar zoete bloemen, maar na een poosje werden we ruiger, wilder en onvoorzichtiger en wij hadden geen weet van hoe zuinig moeder voorheen op de wagen was geweest.

Dat merkte ik pas op het moment dat mijn moeder toch weer in verwachting bleek te zijn, ze was al dik in de veertig en was verdrietig omdat we de wagen hadden afgecrost, maar zei ze, ik wil nu eigenlijk ook wel een nieuwe wagen, zo een moderne zo een hoge…….. maar als die oude wagen van jullie toch eens praten kon….. ik nam jullie nooit mee in de regen, bang dat de wagen zou gaan roesten.

Hier aan dacht ik terwijl ik moeder naar de kapper reed. Stuntelig en onhandig bochten nemend zag ik nu pas in hoe moeilijk dat sturen is, hoe zou dat voor haar geweest zijn? Mijn moeder als jong ding achter een kinderwagen, behoedzaam en elke dag lerend. Zuiniger op de kinderwagen dan op ons?

Waar gaan we nou naar toe, vroeg mijn moeder zachtjes, gaan we een visje halen? Nee, schudde mijn hoofd, maar ik was vergeten het uit te spreken, het moest zo wennen, deze nieuwe oude moeder, vroeger wist ze de dingen al voor ik het uitspreken kon. We gingen naar de kapper, de kapper van het huis.

Auwwwwwwwwwwwwwwwwww! Hoorde ik mijn moeder gillen, haar handen hadden klem gezeten tussen de deurposten en de wagen…… Ohhhhhhhhhh, wat had ik een spijt toen ik die bloedende dunne huid zag. Het duurde maanden voor het weer heelde, maar voortaan controleerde ik voor we door een deur gingen elke keer of ze haar hadden op haar schoot had. De kapper moesten we afzeggen, want door de bloedverdunners die moeder kreeg, leek het nog erger dan het was en de kapster viel bijna flauw en mijn moeder gilde terecht moord en brand.

Zilvertje. ( deel een onder dit bericht )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op De ( kinder ) wagen. ( deel 2 )

  1. aangrijpend verhaal, zilvertje.

  2. bovendijks zegt:

    Wat een gedoe Zilver, als dat maar goed afloopt allemaal. Mijn Greetje had eerst ook bloedverdunners maar later kreeg ze de trombosedienst. Ken je dat, Zilver, de trombosedienst. Vreselijk je moet elke dag ander pillen nemen en een keer in de week komen ze bloed prikken en daarna wordt alles weer veranderd. Mijn Greetje werd gek van al die verschillende pillen in verschillende hoeveelheden. Ik heb toen een geldkistje gekocht en haar pillen daar in gestopt zodat ze er zelf niet meer bij kon, de apotheker leverde in samenspraak met de huisarts en de trombosedienst, de pillen, ze werden mij aangeleverd voor een week, twee maal daags een vakje, en dat dee ik dan in dat geldkistje met de sleutel in mijn zak, een hele geruststelling voor mijn Greetje. Dan is een kinderwagen ineens echt van secundair belang maar daarover later.

  3. Terrebel zegt:

    Au! Natuurlijk, het hoort er allemaal bij maar dat maakt het niet leuker om je moeder te zien aftakelen. Daar weet ik helaas alles van…:-(

  4. het zou een filmscene kunnen zijn, een fauwgevallen kapster en een bloedende gillende moeder.

  5. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Ja zo ging dat met menig kinderwagen, en dan bleek de oude toch weer nodig te zijn.
    Ja las we ouder worden worden we ook brozer. oma

Geef een reactie

