Hoe laag woon ik onder het zeeniveau?

img_0639

De afgelopen weken was er veel op de radio te horen over de watersnoodrampen die Nederland heeft meegemaakt. Op de tv waren ook beelden en verhalen van mensen die er over vertelden. Aandoenlijke verhalen, soms jaren opgekropt. Hier vindt u een hoogte kaart.

Als ik in de geschiedenisboeken duik, lees ik ook over het gevecht dat de Zaanstreek en omgeving leverde met de zee. Bij veel fietstochten kom ik dijken en borden tegen die er over vertellen.

De economie in de Zaanstreek kreeg een enorme zet de goede richting in, toen delen langer droog bleven en er door middel van veren en bruggen makkelijker contact was met andere delen van de Zaanstreek en omgeving, want overal waar je kijkt is water.

Afgelopen weken had ik veel post en eentje bleef liggen, die van het Hoogheemraadschap. Vandaag keek ik het in, betalen dus. Ook voor wegenheffing. Wegenheffing? Zal ik bellen? Dacht ik. Wat bedoelen ze? Dat ik als voetganger en fietser in de winter met sneeuw en vrieskou een onbegaanbare weg vind? Laat maar dacht ik al snel, ik ga opzoeken hoe laag mijn dorp ligt, of secuurder gezegd, mijn woning.

Voor mijn postcode is de gemiddelde hoogte: -0.6 m. N.A.P.

Het is te vinden op: Hier

Hoe hoog of laag woon jij?

Kijk ook hier!

Zilvertje. Foto van Zilvertje ism de Samenklontering. Krommenie februari 2013

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op Hoe laag woon ik onder het zeeniveau?

  1. rikus zegt:

    En ik…. woon op de bodem van de zee

  2. Ximaar zegt:

    De AHN-kaart gebruik ik al wat jaren en is een mooi ding. Het straatje voor mijn huis ligt op 0,55 meter boven de zeespiegel (mijn huis daarmee ook), het straatje achter mijn huis ligt op 0,25 meter boven de zeespiegel. Mijn huis ligt op een oude strandwal, waar ook de Alkmaarse Hout en de Grote Kerk op liggen. Rond de Grote Kerk is het bij de hoofdingang zelfs 2,1 meter boven NAP. Bij een overstroming vlucht ik overigens het ziekenhuis in waar ik naast woon. Die hebben een aantal verdiepingen (of beter verhogingen) en alle voorzieningen bij de hand.

  3. Zilvertje zegt:

    Ximaar, jij boft dus, maar wat leuk om te horen dat de Grote Kerk in Alkmaar dus een goede vluchtplek is, zou ik dus nooit verwachten zo dicht aan de kust. ik heb een mooi boek over de kust en de duinen en de verhalen van vroeger en dit was me dus nog niet bekend, dankjewel!

    Een strandwal, is dat gevormd door de natuur zelf, een soort duin?

  4. Ja, Zilvertje, die verhalen zijn niet gemakkelijk
    hoe vertel je wat er precies gebeurd is
    hoe mensen zijn in zo’n situatie
    men wil ons vaak doen geloven dat men de ander hielp
    en daarna pas zichzelf, maar de werkelijkheid was keihard
    de sterkeren pikten de bootjes in en lieten de zwakkeren achter
    het was voor velen de dag des oordeels
    en de mens toonde zijn ware gezicht
    hij schiet tekort als het erop aankomt, dat is een harde les

    en dan moeten ze nog de gereformeerde dominee Quist
    bij de officieele herdenking van de watersnoodramp aanhoren:
    God roept de mens tot orde- bekeert u – want ik verzuip U nu – je ziet het.
    op de regionale omroep en je weet niet hoe ze dat kunnen verdragen

  5. Zilvertje zegt:

    Heb een stukje gekeken en was zo geroerd door de verhalen, merg en been. Men mocht er ook niet over praten, flink zijn, doorgaan. Ja, een straf van God, erg he?

    • Je zou bijna denken dat hij ze uit het bootje heeft geduwd
      om lekker te bulderen over de storm heen dat hij ze nog gewaarschuwd
      had, maar dat niemand naar hem wilde luisteren en dat hij nu zijn kans schoon
      ziet om ze het nog eens goed in te peperen hoe slecht de mens is, zonder gewoon
      zelf na te denken dat ze dat juist diep in hun geweten hebben moeten zien te bewaren
      in de hoop op een dag te kunnen zeggen dat ze die slechte mens dat leed juist willen besparen

  6. Zilvertje zegt:

    Geloof en angst aanpraten, zo dacht men de mens in bedwang te kunnen houden, alleen de kerk zelf beging fout op fout ( pikken van de armen en misbruik )

  7. 69m gemiddeld boven de zeespiegel, maar wij hebben ook nooit profijt gehad en geen gouden eeuw. hier zijn alleen overstromingen in het Maasdal en mensen die graag daar wonen zijn dan de klos.

  8. Selma zegt:

    Ik woon 8,3 meter +NAP (op een duin) en dan ook nog driehoog.
    Je mag bij me langskomen varen en aanmeren tegen de tijd dat het nodig is 😉

  9. Blewbird zegt:

    Een meter zestig (1.6 m.) in de plus. Maar dat zegt niet zoveel omdat het gebied rond Leiden wel beneden NAP ligt. Leuk blog! Toevallig heb ik ook plannen om iets met NAP te doen, weet niet of ik er morgen al aan toekom.

  10. Dirk zegt:

    Ach zilvertje het valt in jou regio nog wel mee, er is een plaats net boven Rotterdam daar is het laagste punt 6.76m onder NAP.
    Dus als ik natte voeten krijg zijn die van jou nog droog.

  11. Leuke site he, ik kende hem al. Ik woon 3.7 meter boven NAP. En mijn werk 12.5 boven NAP.

    Love As Always
    Di Mario

  12. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Amersfoort ligt op een gemiddelde hoogte: 2.2 m. N.A.P. de berg is het hoogste punt.
    Maar de geschiedenis verteld dat Amersfoort ooit is overstroomd in 1800 dacht ik, dus ook geen zekerheid. oma

  13. fulpsvalstar zegt:

    Ik woon 15,3 meter boven NAP

  14. cheet zegt:

    14,7 boven NAP
    hai Zilvertje
    heel af en toe kom ik even langs om te lezen
    heb je ´gevonden´via Oma
    en vind dat je heerlijk blogje hebt😉
    Groetjes!

  15. Aad Verbaast zegt:

    10,8 meter boven NAP. Kan dus nog wel even duren voordat ik hier aan het strand woon..

  16. kitty zegt:

    Ikke? 69,3 meter NAP
    Dus als je onder water loopt weet je waar je heen moet🙂

  17. Selma zegt:

    Zilvertje,
    eerst woonde ik -3.7 m. in de Amsterdamse Watergraafsmeer.
    De naam zegt het al: water, graven, en een meer.
    Toen ik weduwe werd, raakte ik nog dieper en dieper in de put door het gevoel dat ik op de bodem van een meer woonde. Het was er ook echt nat: de plinten, de onderkant van de muren beneden, waren altijd vochtig, en de woningbouwvereniging wou er niets aan doen.
    Toen kon ik gelukkig ineens woningruil doen met iemand die dolgraag in die diepte wou wonen, en kon ik gelukkig hoog en droog met veel uitzicht hier terecht.
    Die postcodetool van de AHN ken ik dus al wat langer! 😉

  18. Madryt zegt:

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your website is wonderful, let alone the content!

  19. Een vriend zegt:

    Langer wonend onder zeenivo, geeft dat de hersens van zeeplankton?

  20. robalberts zegt:

    Jouw blog en de website verwijzing zit nog in mijn gedachte.
    Binnenkort schrijf ik met dit onderwerp nog een blog.

    Is jouw / jullie leven in een rustiger vaarwater gekomen?

    Vriendelijke groet,

  21. natuurfreak zegt:

    Hoop dat je het droog houdt met die overvloedige regen

  22. Rob Alberts zegt:

    Bij mij zijn ze nu druk met opvangvijvers en overloopkanalen.
    We krijgen daardoor wel meer natuurlijke oevers.

    Droge voetengroet,

  23. Zilvertje zegt:

    Ohhhhhh, wat heerlijk, ik zit er onder!

  24. Ik woon op 436m hoogte maar betaal ook een solidariteits premie voor water overlast 😉

  25. Zilvertje zegt:

    Nou dat is aardig. :^)

  26. gemma1952 zegt:

    Ik woon aan de Noordzee. Hoog water blijft in de toekomst een groot probleem. Of wij droge voeten houden???

  27. Zilvertje zegt:

    Gemma, hier is het na een regenbui vaak al een rivier voor me huis en mijn goten kunnen het ook niet aan. Deze pagina die ik in 2013 maakte is de drukst bezochte van mijn hele weblog, veel mensen maken zich zorgen maak ik hieruit op.

Geef een reactie

