Mutsje.

DSCN0242

 

De plak ananas

speelde nog onder

haar verhemelteplaatje

Haar hond had last van een teek

 

Ze waren in het bos geweest en aan zee

samen met Teuntje en Wietse

met hun vader en moeder

gewoon het hele familiecircus en hond

 

Vieren dat ze nog zo

redelijk compleet waren

de dikke banden rolstoel

had gezwoegd tot de vloedlijn

 

De koeltas was een toverdoos

Wijntje en koude kip

De kleintjes smikkelden

plakjes worst en kaas

 

Met een trillende hand

genoot ze van haar godendrank

Haar neus snoof zout en zilt

sjaaltje wapperde stug en zwart

de zonsondergang tegemoet

 

Hand in hand met haar dochter

Een plakkus van Teuntje

Een grap van Wietse

Haar schoonzoon zette alles op de film

 

Sinds dat malle mutsje op haar hoofd

vierden ze bijna elke zondag samen

Soms dan was ze net te ziek

maar vaak zette ze door

 

Nacht…… de hond jankte zachtjes

met zijn kop op haar schouder

was hij de eerste die wist

morgen ligt ze in de kist

 

Zilvertje.

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Mutsje.

  1. Selma zegt:

    Mooi Zilvertje! Laatst zag ik op het strand een heel ziekenhuisbed langs de vloedlijn gaan, op grote ronde luchtbanden. Duidelijk ook een doodzieke persoon, met beademing en infusen, maar een heel vrolijk gezelschap. Ik vond het zo gaaf, zo’n goed idee! In plaats van in zo’n doods wit kamertje weg te kwijnen…

  2. Zilvertje zegt:

    Selma, ja, prachtig he, ook omroep Max had laatst iemand vlak voor overlijden meegenomen naar zee, prachtig om te zien hoe de man genoot. Dit gedicht had ik ingestuurd voor de wedstrijd van Turing, maar het was niet door naar de volgende ronde en daarom mag ik het publiceren, ik heb het lang onder me moeten houden. Maar het beeld van iemand meenemen die het zwaar heeft, spreekt me zo aan en jouw verhaal van het bed aan zee is prachtig, zie het zo staan. Ik gun heel veel mensen nog de kracht van de zee. ( veel mensen verlangen daar ook heftig naar in hun bed of rolstoel )

  3. EJW zegt:

    Mooi geschreven. Ik zag het voor me

  4. Blewbird zegt:

    Ach! Ik hoop dat ik zo… …later.

    • Zilvertje zegt:

      Blew, bij het ouder worden denkt men meer na over deze zaken, zeker als je om je heen mensen ziet weg vallen als een bos dat wordt gekapt. Ik zou ook zou graag als ik zelf niet meer kan naar zee gebracht worden…….

  5. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    De zee trekt gezonde en zieke mensen.
    De zee geeft rust en de ruimte om te mijmeren of te denken aan later.
    Wat zouden we zonder de zee moeten. oma

  6. fredvanderwal zegt:

    Mooie foto met voetstappen in het zand

  7. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Na de show is alle sneeuw spontaan gesmolten. oma

    ot, zag in het boekje “Krommeniër Kroniek” je straat staan en je huis.
    veel oude houten pandjes zijn verdwenen, jammer, maar begrijpelijk. oma

  8. Zilvertje zegt:

    Heb de show bijna helemaal gehoord, prachtig. Het laatste stukje doe ik morgen.

    Ja, gaaf he, heb er zo lang op gewacht en nu was het zo ver, een puntje van mijn huisje, de twee onder een kap, de andere kant stond er op, wat was het mooi vroeger, vooral op de hoek daar waar dat eethuis was, wonderschoon, nu is het zo een leijke hoek geworden.

  9. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Zeker is de zuidehoofdstraat flink onderhanden genomen, niet in de Zaanse stijl, helaas.
    Dat de houten huisjes niet meer gingen is begrijpelijk, maar veel is te modern.
    Mijn broer heeft nog bij van Zaanen de bloemenzaak gewerkt, 40 jaar terug. oma

  10. Gerry zegt:

    Hallo meis.
    Wat mooi geschreven.
    Ik kom ook jou even een hele fijne avond wensen.
    En moet zeggen dat mijn mannen weer hun warme toetje op hebben hihihihihi.
    Ja onze zoon,s werken beide in de wegenbouw de jongste zit op de kleefwagen en de oudste is wals machinist en ja die lusten wel wat als zij dan weer thuis komen.
    Maak er maar een lekkere avond van .
    liefs en xxjes van Gerry doeiii

  11. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Na het strand bezoek, kun je wel een extra toetje nemen, wij Hollanders staan er bekend om.
    Wens je heel warme en fijne kerstdagen toe. oma

  12. oma zegt:

    Oma is weer veel te snel en dat op mijn leeftijd.
    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  13. assyke zegt:

    mooi warm gedicht –
    samen genieten onder alle omstandigheden
    en dan de zee nabij…

Geef een reactie

