Sinterklaas aangekomen in Zaandam en water in de gracht.

Gisterochtend waren we niet in het dorp, nee, we gingen winkelen in Zaandam. Daar is de gracht weer open gemaakt, een prachtig gezicht, het water weer terug na zoveel jaren. De gracht werd in 1856 gedempt. Het is nog niet helemaal klaar en voor de V&D liep het water vast en stond het stil, daar stonk het enorm, de kleur van het water was erg raar.

De stad leeft weer, de stijl van hoge gebouwen met Zaans groen en hout is fijn om te zien, er is weer warmte in de stad ( al is dat groen meer in ons hoofd dan in werkelijkheid zo, vroeger gebruikte men alle kleuren en vooral grijs ) Opvallend waren de koopjes, je bent tegenwoordig aan kleding en spullen minder kwijt dan aan de dagelijkse levensbehoefte.

We hebben koffie gedronken in de vernieuwde Hema, heerlijk ruim, maar toch knus, speelmogelijkheden voor de kinderen en een goed plasgebeuren zelfs voor de mindervalide medemens, fantastisch. De Hema is wel duurder geworden in haar restaurant, maar leuk is dat je er van alles kunt eten, zelfs een warme maaltijd, nu met korting 2,50 en daarna 5 euro, dat is echt een mooie prijs, maar de drankjes zijn duurder geworden. Er is nu zachte muziek die speelt zodat je heerlijk kunt kwebbelen zonder dat je bang bent een ander te storen en er zijn heel veel hoekjes en plaatsjes voor elke wat wils, je kan zelfs aan het raam zitten en genieten van het water van de weer opgegraven gracht.

Sinterklaas kwam aan, wat een happening, rijen met kinderen en Marcel Kramer die de kinderen aan het zingen probeerde te krijgen, hij heeft een prachtige stem, maar zijn toonsoort is anders dan de meeste Zaankanters hebben dus het zingen werd wel geprobeerd, maar kwam niet echt van de grond.

In de verte hoorden wij allemaal de stoomboot aankomen, kinderen vaak verkleed als piet sprongen haast uit elkaar van blijdschap, anderen de wat kleinere zaten op de nek bij vader of kropen dicht tegen mama aan. Het was guur en mistig, de muziek begon te spelen en het paardje was onrustig en daar….. kwam de boot in zicht, achhhhhhhhhhhhh, riep een ieder wat een kleintje! Een moeder riep in haar teleurstelling: betalen we daar nou zoveel belasting voor!

Maar het was even voor de ontknoping, na enige minuten doemde er een enorm schip op, met 80 pieten, met een schoorsteen die veel rook uitbraakte, met boten er naast en er achter, met brandweerpieten, met pakjes en pakjespieten en veel erg veel kleuren.

Daar stond ik met mijn oudste en jongste dochter, een brok in mijn keel, niet om Sinterklaas, maar om alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd, Annemiek, die mooie grote volwassen vrouw, die ik vroeger in mijn armen hield om haar maar goed van de aankomst te laten genieten, Suikerhartje die heerlijk puberend, naar bed wilde omdat ze niet geslapen had, waar blijft de tijd? Nu geen angst van dat mijn kinderen in het water zouden vallen, of de klep van de brug op zich konden krijgen. Zag veel enge dingen, maar veel ouders letten niet op hun kroost,

Het was een mooie dag, met veel emotie, veel nieuwe dingen en dankbaarheid, want hoe je het ook wendt of keert, veel vrouwen van mijn generatie hebben het niet gehaald. Vandaag ben ik 54 jaar geworden. ( in dankbaarheid )

Zilvertje.

Foto’s NHD en Dichtbij.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Sinterklaas aangekomen in Zaandam en water in de gracht.

  1. Rob Alberts zegt:

    Gefeliciteerd!
    Geniet van jouw dag.
    Fijne groet

  2. Aad Verbaast zegt:

    Gefeliciteerd met je verjaardag!

    (en had de Sint speciaal voor die gelegenheid je schoenen en laarzen al volgestopt met kadootjes vannacht?)

    • Zilvertje zegt:

      Dankjewel. Nee, dat heeft hij niet. Ik heb wel van mijn oude moeder een enorm boeket bloemen gehad, van mijn kinderenen en van| irk een mooie kaart en een mooie tekening van een Suikerhartje.

      We gaan het niet vieren vandaag, ze gaan allemaal weg, dus ik vier het later, maar heb wel lekkere appeltaart gebakken in de nacht.

  3. Dirk zegt:

    Nou Zilvertje fijn dat je gisteren ook al een fijne dag had met je twee meiden.
    Ik hoop dat het vandaag ook een fijne dag voor je wordt dat verdien je tenslotte wel.
    En doe ze als je wil allemaal maar de groetjes van mij van jong tot oud.
    Heb je nog foto’s van de nieuwe gracht gemaakt?
    Groetjes aan de jarige Zilvertje.

  4. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Dirk en dank voor de mooie kaart. Nee, ik heb nog steeds geen nieuw toestel, ik heb ze van het net gehaald, in het echt is het al iets verder dan dit, ik vind het prachtig, nu was er ook de feestverlichting bij, ik ga een keer met de meiden terug op koopavond, danzien we ook de lichtjes aan.

  5. jantiena63 zegt:

    Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een mooi jaar van

  6. King Billy zegt:

    Van harte! Mooie cadeau’tjes gekregen?

  7. fulpsvalstar zegt:

    Gefeliciteerd, nog vele jaren in gezondheid erbij gewenst!

  8. Gefeliciteerd, een mooie dag en een goed jaar.

  9. EJW zegt:

    Van harte gefeliciteerd, Zilver! Dat we nog maar lang van je bijdragen mogen genieten. Fijne middag.

    • Zilvertje zegt:

      Dankjewel EJW, ik heb vandaag geweldig genoten van die van jou, het bracht ook zoete dingen bij mij terug, wij hadden ook een apart boek, waar ik niks van begreep.( was dat helemaal vergeten )

  10. rob die van de hoed zegt:

    nog een fijne dag zilvertje , gefeliciteerd xxx

  11. Zilvertje zegt:

    He Rob van de hoed, dankjewel! Lief van je!

  12. Blewbird zegt:

    Hé, hartelijk gefeliciteerd! Veel plezier! Zaandam moet ik ook nog eens beter bekijken.

  13. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Wordt de naam “Gedemptegracht” nu ook veranderd?
    Zou toch eens moeten komen kijken, ken het alleen nog dat de auto’s er reden. oma

    ot, Nog van harte gefeliciteerd en dat al je plannen en dromen mogen uitkomen.
    dank je wel voor de felicitatie’s voor ons.

  14. Selma zegt:

    Ik hoop dat je een fijne verjaardag had!
    Wat leuk om te lezen dat die Zaanse gracht geopend wordt. Dat dat zomaar kan. Ik ga er ook eens kijken. Weet er in Amsterdam ook wel een paar, die open heel mooi zouden zijn.
    In Edam kwam Sinterklaas op zondag aan. Voor het eerst ging ik er niet kijken (zag Sint zaterdag al) maar daar vind ik het altijd een erg mooie inkomst, zo overzichtelijk en knus, eerst de haven, dan het bruggetje open, dan door de grachten het stadje in….

  15. Als nog gefeliciteerd! Fijn dat je er op uit was🙂

  16. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    ot,ze heeft leuke cadeautjes gekregen en een dag kerstmarkt en zal een leuk nummer voor de volgende show zoeken. oma

  17. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Ot. we hebben een aangeboden song voor je gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  18. Burro zegt:

    Wat minder tijd gehad om te lezen. En nu ben ik wel wat laat maar.. alsnog Van Harte!

  19. Dirk zegt:

    Leuk de sneeuw op de foto’s.
    Alles nog oke?

  20. kitty zegt:

    Hee, Trudy! ik mis je erg op Facebook. Iedereen(ongeveer) is er en jij niet.:(

  21. oma zegt:

    Ha Zilvertje

    Deze kreeg ik aangeboden en geef hem graag door. oma

    ♥♥♥
    .*♥*…║║║║╔╗╔╗*♥*
    …*♥*.╠╣║║║╗╚╗…..**
    *♥*….║║╚╝╚╝╚╝……..
    Send to everyone you care about and see how many hugs you get back.
    If you get 1-3 back, you are an o.k. friend.
    If you get 4-6 back, you’re a good friend.
    But if you get more, you are the best friend here love oma

  22. Hoi Zilvertje,

    Ik kom ook vaak in Zaandam. Ik vind hele verandering in Zaandam. Eerlijk gezegd ik vind dit helemaal niet veilig. Water in midden vind ik geen optie. Geef mij maar oude stoestand terug. Vond veel gezelliger. Nu is puinhoop. Maar wij zijn al tijdje niet meer geweest. Misschien is wel mooi gezicht. Hoort éénmaal erbij in zaanstad. Gefeliciteerd!!

    Fijne feestdagen gewenst.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

Geef een reactie

