De nieuwe tijd.

 

Het stadse publiek kijkt niet naar elkaar

Ze houden een doosje vast

Soms aan het oor

Soms voor de ogen

 

Moderne tijd schijnt het te heten

Al zou ik zo niet weten

Hoe ik de echt belangrijke dingen

Hier moet doen

 

Kaartjes geven geld uit de muur

Kroketten en frikadellen

Je hoeft het niet eens te bestellen

Alles kan hier zonder stem

 

Ik moet zo nodig een plasje lozen

Maar hoe ik ook zoek

Nergens een wc

Niet eens bij vrouwtje Spoor

De winkels geven geen gehoor

 

Dan moet ik wel ergens naar binnen

Bestel een koffie en dat is duur

En als ik bijna ben doorgelekt

Vind ik de wc-deur met het bordje defect

 

Zilvertje.

Collage van Zilvertje, Amsterdam.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op De nieuwe tijd.

  1. pff, de moderne samenleving……

  2. Selma zegt:

    Oh wat is Nederland toch slecht voor de plassende mens (voor iedereen dus).
    In vele buitenlanden is dat zoveel beter. In Engeland, en in alle gebieden die Engeland ooit overheerst heeft, zijn altijd openbare gratis wc’s op straat, op loopafstand! Zelfs in kleine dorpjes in Kenia en India zag ik ze (soms wel smerig, maar ze waren er, en gratis).

  3. Zilvertje zegt:

    Hennie en Selma, tja, we denken vooruit te gaan, maar dat is niet echt zo. De mensen in een rolstoel, de ouderen, de visueel gehandicapten, die zjn helemaal het kind van de rekening en dan nog de echte kinderen, de baby;s, hoe moet je die verschonen, voeden? Het is echt een ramp. Vanaf Krommenie rijdt er een trein zonder wc, naar Amsterdam, dagelijks vervoert de trein zoveel baby’s ouderen, vrouwen die ongesteld zijn zwanger, die moeten overgeven en noem maar op en pas in Amsterdam is weer een wc. Dan maar te zwijgen over treinen die niet gaan, uren wachten zonder wc, het is mensonterend. In in die grote stad, wil men wel je geld, maar verder mag je snel weer gaan.

    Selma, als ik het zo lees, doen ze dat in Engeland beter. Je bent tegenwoorder altijd berijkbaar, maar plas en poep maar in je broek.

  4. Zilvertje zegt:

    Selma, voor mannen zie ik wel hier en daar van die plaszuilen, die stinkpisbakken, maar het is in elk geval wat, het is toch discriminatie, wij niet!

  5. Dirk zegt:

    Hij is weer grandioos.
    En je heb nog helemaal gelijk ook.

  6. Zilvertje zegt:

    Dankjewel, ik zou eigenlijk iets over de film van Hazes schrijven, maar gek genoeg werd het dit.

  7. Zilvertje zegt:

    Vandaag zag ik toen ik oningelogd was reklame op mijn blog, wie ziet dat nog meer?

  8. Zilvertje zegt:

    Oke, dankjewel Dirk, dan is het er denk ik soms, ging over hout een timmerfabriek of zo, zal toch geen hallesefietsies zien?

    • Dirk zegt:

      Laat maar fietsen joh.
      Misschien een foutje ik zie anders nooit reclame op je blog.
      Geniet je nog ff van de zon?

      • Zilvertje zegt:

        Het kan nieuw zijn he? Ja, het is heerlijk weer de was hangt, ga zo ramen lappen, kom ik anders deze week niet aan toe, met dit weer is het geen straf. Kijk nu ff Buitenhof.

  9. Het wordt er niet prettige op, om eens naar de stad te gaan.
    Ik zie geen reclame op mijn blog.

  10. Zilvertje zegt:

    Antoinette, niet overal, ik hoop dat ze in Zaandam wel aan wc’s denken, daar is de hele binnenstad op de schop gegaan, dure snufjes, de gracht is weer terug, maar of we straks kunnen plassen? Ik heb het ( reclame ) bij jou ook nooit gezien, ik zag het een keer bij mezelf, ik was niet ingelogd, nu probeer ik dat weer, maar dat lukt me niet meer.

  11. Dirk zegt:

    Ja het is heerlijk buiten ik was vanmorgen al vroeg op de koffie bij mijn moeder en al weer bijtijds thuis het was nog wel lekker fris vanmorgen op de fiets, normaal ga ik meestal op zaterdag avond maar was gister wat grieperig maar dat is nu weer weg nog een fijne zondag en vergeet niet af en toe om een lekker bakkie te doen.

  12. Fenny zegt:

    Eerlijk gezegd betaal ik liever voor een schone wc, dan dat ik op een vieze moet!
    Maar ja, ik ben een echt stadsmens.

  13. Zilvertje zegt:

    Dirk, ja, het blijft steeds terugkomen, beterschap. Ja, de ochtenden zijn fris, maar met de zon er bij.

    Fenny, in Amsterdam zijn de wc’s vind ik erg vies, alleen op het Centraal is het te doen. Of ver van de stad waar nog harde werkers werken, maar vaak is het zo smerig.

  14. kitty zegt:

    Er zouden meer openbare toiletten moeten komen. Al zijn het van die zelfreinigende hokjes; als er maar iets is. Een zichzelf respecterende maatschappij zou dat vanzelfsprekend moeten vinden.

  15. Zilvertje zegt:

    Kitty, ja, hier is het slecht gesteld, met de basisbehoefte van de mens, op elke hoek, drank en sigaretten, maar een wc ho maar.

  16. kitty zegt:

    Drank en cigaretten zijn commercie. Daar kikt Nederland op🙂

Geef een reactie

