Klaar met werken.

De Zaan.

Hij had gewoon geen zin om naar zijn werk te gaan en eigenlijk had hij dat om vier uur in de nacht al besloten, hij had nog geen oog dicht gedaan. Hij had aan zoveel dingen gedacht, aan moeilijke vraagstukken en aan lastige mensen en hoe dieper hij nadacht, hoe slechter hij kon ademen en even voor vier uur besloot hij, ik ga niet, laat ze maar het rambam krijgen.

Die gedachte gaf hem dadelijk weer lucht en hij viel als een roos in slaap. De volgdende ochtend meldde hij zich ziek. Wat hij had en hoe lang dat hij dacht dat het zou duren… vroeg een nasale stem aan de andere kant van de lijn. Hij handelde het braaf af en liep daarna door naar de keuken en maakte koffie met een croissantje kaas en dook op de bank met de tv aan.

Nu zou Jansen, dit en van Vliet dat en, en, ho stop, riep hij zichzelf halt toe. Niet doen, blijven ademhalen, niet aan denken, rust, rust. Er was een jonge dame met blond haar die fruitig al het nieuws oplepelde, er was grappige reclame en de zon begon op te komen en verdreef de mist. De buurman startte zijn auto met droge krrrrrt  geluiden en de krant lag op de map met een plof.

Om tien uur belde hij zijn vriendin, schat ik houd van je, zal je dat nooit vergeten, hij sprak het in, jammer, ze was er niet. Hij gaf zijn hond voer voor enkele dagen, met veel water er naast, maar vergat haar uit te laten, hond keek hem bevreemd smekend aan met staart tussen de benen.

Die middag werd hij uit de Zaan gevist, spelende kinderen hadden een man in het water gezien en dit snel gemeld aan voorbijgangers want het was geen zwemweer.

Iedereen bleef met vragen zitten, hij niet, hij was er klaar mee.

Zilvertje. ( mensen zo als jij en ik )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Klaar met werken.

  1. Rob Alberts zegt:

    Indrukwekkend beschreven.
    Het duurt vast langer totdat zijn omgeving hier klaar mee is.
    Bezorgde groet

  2. Zilvertje zegt:

    Dankjewel. Rob, ja, voor de omgeving is dit zo heftig en het schuldgevoel is vaak groot, zo van waarom hebben we niks gedaan, of wat hebben we gemist, of wat hebben we fout gedaan. Niet afscheid nemen is ook heel schrijnend.

    • Rob Alberts zegt:

      Rouwbijeenkomsten zijn vind ik vooral voor de nabestaanden. Delen van herinneringen en verdriet hebben soms weinig met de overleden persoon te maken.
      Afscheid nemen van een dierbare doe je vooral in je eigen hart.
      Afscheid nemen kan op velerlei manieren.
      Dingen die blijven schuren maken verdriet schrijnend.
      Jij schrijft het juist mooi van je af.
      Bemoedigende groet

  3. terrebel zegt:

    Heftig, zulke dingen. Niet altijd te begrijpen voor hen die achterblijven maar het gebeurt. En dat is een feit.

  4. Zilvertje zegt:

    Rob, ja, klopt, de dode zal er in mijn ogen weinig van meekrijgen, al koester ik hoop. het samen verwerken vind ik zelf altijd wel heel fijn en helend.

    Ja, als je met vragen blijft zitten is het denk ik het ergst. Ik zal nooit vergeten een collega die ik had toen in in de verslavingszorg werkte. We hadden die week samen intervisie gehad en ik weet nog dat ik toen dacht, wat is het toch een fijne collega, wat een fijn mens, mooie kijk op het leven. de dag er op was hij dood, had een jong gezin, een lieve vrouw, een mooie baan, onbegrijpelijk, ik heb geen idee wat zijn doodsoorzaak was, maar dat bleef schuren.

  5. Zilvertje zegt:

    Terrebel, ja, het is het leven van alle dag, maar zo pijnlijk als het dichtbij gebeurt.

  6. rikus zegt:

    een goed verhaal weer
    Ooit had ik een vriend, hij was een paar jaar ouder dan ik.
    Op zijn begrafenis kregen we bij de gebruikelijke broodjes geen koffie maar bier.
    Ongeveer een maand na zijn overlijden kregen we een uitnodiging voor een afscheidsdiner in een exclusief restaurant. We werden thuis afhaalt door een taxi
    Er stond geen naam bij vermeld.
    In de zaal kreeg ik al een vreemd gevoel. Al mijn oude vrienden waren er.
    Toen kwam er iemand die zich voorstelde als notaris. Hij vertelde ons dat Jopie dit diner al ver voor zijn overlijdend had hij dit al geregeld.

  7. Zilvertje zegt:

    Rikus, tja, dat is ook heftig, ik hoop dat jullie vragen werden beantwoord. Vind het wel een mooi gebaar, hoe triest ook, hij heeft erg aan jullie gedacht en zo hadden jullie wel steun van elkaar. Dankjewel, het is als met films, verhalen en boeken, mensen zeggen wel eens, het bestaat toch niet? Maar de werkelijkheid is vaak veel heftiger.

    Fijn weekend.

    • rikus zegt:

      Zilvertje hij had een voltooit leven en wist dat zijn tijd er aan zat te komen en alles perfect voorbereid. Het was een gast waar je mee bleef lachten en als we met de weinigen die nog over zijn bij elkaar zijn. lachen we er nog steeds om
      Ji ook fijn weekend

  8. Zilvertje zegt:

    Rikus, een mooi mens dus, ja, soms is het allemaal klaar en is het tijd om te gaan, soms is het te vroeg en soms is het oneerlijk, bv bij zieke kinderen, maar we kunnen niets anders doen dan het mooie dat we nog weten koesteren. Dankjewel!

  9. Dirk zegt:

    Wauw weer een juweeltje uit het toetsenbord getoverd Zilvertje.

  10. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Dirk, ja, ben nu veel thuis het is schoolvakantie en ik moet goed op de Hartjes passen en dan schrijf ik tussen het soppen enz door. Fijn weekend!

  11. geesje zegt:

    Ook ik blijf nog met een vraag zitten.
    Had hij nog geleefd als het wel zwemweer was geweest?

  12. Zilvertje zegt:

    Geesje, ik denk dat hij dan een kans had gehad,maar volgens mij was het zijn plan om via het water in de hemel te komen, want hij had de hond veel eten en drinken gegeven en leek in de war, want de hond werd niet uitgelaten, ik denk dus een keuze, maar genomen in verwarde toestand.. ( was dus nog wel te redden mits opgemerkt door iemand )

  13. Zilvertje zegt:

    Dirk, vanavond is er weer de show van oma, ik ga dan in bed luisteren, ik vind het altijd zo mooi.

  14. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    Zeker uit het leven gegrepen, er is geen woord Frans bij. oma

  15. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    Was zo in gedachten na het lezen van je verhaal, dat ik wat ben vergeten.

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  16. Zilvertje zegt:

    Oma, ja, uit het leven gegrepen. Fijn oma, ik zit al bij het eerste liedje, had het al met een omweg gevonden en klikte het net weg, zo suf, dus ben opnieuw begonnen, fijn, ga er mee naar bed, dank!

Geef een reactie

