De oude boer (Rutger Kopland )

Sla

 

 

Op zijn knieën voor de schone sloot

Zag hij zijn tanige gezicht weerspiegeld

Ogen slaperig en groot

 

De wind wakkerde aan

Rimpels trokken waterstrepen

 

Zijn vermoeidheid lag bloot

Rusten op deze akker

Jonge sla was dood

 

Zilvertje ( zijn werk had een ziel )

 

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op De oude boer (Rutger Kopland )

  1. Dirk zegt:

    Ik kende hem niet maar het gedicht is mooi.

  2. Zilvertje zegt:

    Het was mijn lievelingsdichter, hij was ook psychiater, een lief wijs mens, ken hem alleen uit de boeken, en van de radio en tv, maar zijn gedichten raakten me altijd en tot 2005 dacht ik dat hij Koplamp heette, wat natuurlijk hilarisch was toen ik het uitsprak op een dichterskring.

    Zijn gedicht over de jonge sla in bedjes dood, sprak me altijd erg aan, maar zo waren er meer.

    Ik heb van de jonge sla mijn eigen versie gemaakt, met woorden die aan de beste man kleven.

    Zijn werk had een ziel en een extra laag, die ik vaak pas later begreep, na veel nadenken, overlezen of na jaren verder leven en ervaringen opdoen.

  3. was even schrikken toen ik van zijn overlijdenm hoorde, een mooie dichter.

  4. Zilvertje zegt:

    Ja, LG, dat had ik ook, er zijn mensen die heb je in je hart, bepaalde zangers, schrijvers enz en op een dag hoor je dat ze zijn overleden, dat is schrikken.

  5. oma zegt:

    Ha Zilvertje

    Doet me denken aan Rutger Kopland, die had ook een gedicht over jonge sla.
    Alles kan ik verdragen
    het verdorren van de bonen,
    stervende bloemen, het hoekje
    aardappelen kan ik met droge ogen
    zien rooien, daar ben ik
    werkelijk hard in.
    Maar jonge sla in september
    net geplant, slap nog
    In vochtige bedjes, nee.

    Jou overleefding zit diep in je hart. oma

  6. Mooi geschreven, simpel eigenlijk, maar misschien daarom wel mooier.

    Love As Always
    Di Mario

  7. kitty zegt:

    Hij was psychiater,vernam ik via TV. Dat wist ik helemaal niet! Kende de naam enkel in verband met de gedichten.

  8. Zilvertje zegt:

    Oma, dus daar zit het! :^)

    Ja, in gedachten die mooie dichter en de sla en allemaal dingen die ik aan hem koppel, dat werd het gedicht.

    Di Mario, zo kwam het in mijn hoofd toen ik het hoorde en zo werd het op papier en ik herkende allemaal dingen die bij hem horen, voor mijn gevoel dan.

    Kitty, door mijn werk hoorde ik het juist andersom, vond het altijd wel prachtige gedichten, maar ik kende alleen zijn echte naam, in elk geval vielen pas in de jaren 90 de dingen voor me samen.

  9. jeetjemina zegt:

    Wat heeft hij toch veel mooie dingen geschreven. Ik moet nodig nog een bundeltje van hem kopen.
    “Onder de appelboom” is ook zo’n mooi gedicht.
    gr eva

Geef een reactie

