De leeggezogen vrouw. Deel 2.

De Zaan in Wormerveer. Duistere vaarwegen.

Op de fiets was ik binnen het kwartier bij Maria. De verhalen van haar man waren zo onwerkelijk en verontrustend dat ik dadelijk na zijn bezoek aan mij besloot om naar haar toe te fietsen. Maria trof ik hakend aan, ze zat in haar lievelingsstoel en was al bijna klaar met een schattig blauw babyvestje. Ze zag er helemaal niet leeggezogen uit en in gesprek met haar kon ik ook niks vreemds merken. Maria ken ik bijna al mijn hele leven en veel dingen hebben we op het zelfde moment meegemaakt. Eerste communie, eerste vriendje, eerste zoen, eerste keer moeder worden en ga zo maar door. Maria ken ik als mijn broekzak en voor zover ik weet hebben we geen geheimen voor elkaar.

Maria vertelde dat ze zich zorgen maakte om Frits haar man. Of het door de drukte kwam rondom de baby van Maartje of dat het de problemen op zijn werk waren kon ze niet zeggen, maar ze vond het niet haar  oude Frits. Ze vertelde van zijn lege blikken, van zijn plotselinge onhandigheid, zijn driftbuien en dat hij soms niet op woorden kon komen.

Op de terugweg maakte ik me ook drukker om Frits dan om Marie. Ik zag hem weer voor me, zo geschrokken, zo met zijn haren in de war en het verhaal dat hij mij had verteld, het leek wel een verhaal uit een enge film.

Thuis gekomen liet ik het los en begon aan de avondmaaltijd, we aten pannenkoeken van maïsmeel met daarin geitenkaas, spinazie, mosterd, honing en plakjes kipfilet met veel peper. De salade er bij was zo klaar en de pannenkoeken vorderende ook al aardig en een toetje stond ijskoud te worden in het vriesvak op het moment dat de telefoon over ging.

Het was Maria, ze was in paniek, of ik dadelijk kon komen, Frits had een driftbui en had haar geslagen met een schuimspaan……… ik wist niet wat ik hoorde en vroeg of ze ook medische hulp nodig had, haar antwoord was veel zeggend, nou ik niet, ik red het wel, maar Frits heeft hulp nodig.

Een uur later zat ik met Marie op de eerste hulp, haar hoofd had een flinke wond, het bloed probeerden we te stoppen met een schone theedoek. Frits was meegenomen door de politie, omdat hij een flinke mep had uitgedeeld. Maar mijn gevoel zei, dat hij niet bij de politie hoorde, hij had ook hulp nodig. Maria zag er zo zielig uit met die doek op haar hoofd, even later kreeg ze 7 hechtingen en flink als ze is, gaf ze geen krimp, nee, leeggezogen was ze niet.

Na het bezoek aan de eerste hulp reed ik met Maria naar het politiebureau en zo heel makkelijk kreeg ik niet iemand te spreken. Wat ik kwam doen en waar ik me mee bemoeide. Met mijn legitimatie als arts kwam ik een stukje verder, men keek nu met enig ontzag naar mij.

Dus u wilt dat er een arts komt kijken bij de heer Frits Braldekar? We denken dat er al een arts onderweg is, dus maakt u geen zorgen, mevrouw Braldekar kan straks aangifte doen van mishandeling dan kunt u hier op haar wachten…. Maria schudde van nee, nee, ik doe geen aangifte, ik wil dat een arts naar hem kijkt agent.

Zilvertje. Vervolgverhaal in 10 delen, uit de duim van Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op De leeggezogen vrouw. Deel 2.

  1. Blewbird zegt:

    Oh, waar gaat dit naartoe… Spannend!

  2. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Blew. Op aanraden van mijn dochter heb ik in deel 1 namen veranderd, omdat op Texel echt een proeflokaal is met de namen die ik eerst gebruikte, mijn dochter zei: straks krijgen ze geen klanten mee, dat moet je niet doen, en ze had gelijk!

  3. Dirk zegt:

    Ik denk dat het een pracht verhaal wordt met af en toe een na denker.

  4. Zilvertje zegt:

    Dirk, ik hoop het, ik moet het in zo een korte tijd bedenken en typen, want ik heb het zo druk en de school is nu ook erg druk.

    Ja, die zijn lekker, ik zag het recept ooit in het boekje bij de kapper en dat recept is zo een beetje het enige wat echt waar is. ;^)

    En het is zo klaar en het smaakt zalig en het is gezond.

  5. Dirk zegt:

    Ja de laatste loodjes op school altijd hectisch zeker?

    Ach er is toch geen haast bij om je roman te schrijven maar ik ben wel benieuwd hoor.

  6. Mmmmmm, geen aangifte, is dat nou wel zo’n goed idee.

    Love As Always
    Di Mario

  7. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Een smakelijk verhaal, komt zeker door de pannenkoeken.
    Maar voor Frits wel een een zure appel vaar Maria door heen moet bijten, hoe is het zo gekomen. oma

Geef een reactie

