Vreselijke treinramp in Amsterdam.

Gistermiddag zat ik in diezelfde trein met mijn jongste dochter, ik zit heel vaak in die sprinter en heel vaak, houd je, je hart vast, er waren vandaag werkzaamheden aan het spoor tussen Zaandam en Amsterdam, tussen Haarlem en Amsterdam, ging het daarom mis vanavond?

Het aantal gewonden neemt toe, nu hoor ik al 124, waarvan 14 heel ernstig. Het AMC heeft zijn personeel opgeroepen, een verzorgingshuis in de buurt vangt mensen in shock op, maar ook mensen die later nog per ambulance vervoerd zullen worden naar het ziekenhuis.  Het personeel verleent hulp en deelt koffie en dekens uit, personeel is spontaan naar hun werkplek gekomen om mensen op te vangen en te verzorgen.

Mensen zijn door de trein geslingerd, mensen hebben veel bloed verloren. We hebben de plaatselijke tv/radio aan, de verhalen zijn zo vreselijk om te horen.

Wij hebben elkaar ook allemaal gemaild of gebeld, Annemiek zat gelukkig thuis met aanhang, mijn jongste kinderen zijn hier bij mij. Mijn oude moeder belde, ben je thuis, zit je niet in de trein, jij bent mij enige kind dat altijd de trein neemt. Die oude moeder van mij, ze had dadelijk aan me gedacht.

Wij zijn aangeslagen, want er zitten allemaal bekende in de trein, dat kan niet anders, en ook zijn het mensen die je dagelijks tegenkomt, je leert elkaar kennen tijdens reizen met de trein, het verbroederd, omdat je samen soms uren in de sneeuw staat, omdat je niet kan plassen, omdat er geen zitplaats is, omdat je bang bent omdat het bijna mis ging en nu is het mis gegaan, heel erg mis, lieve mensen, sterke allemaal!

Helaas hoorde wij onder het eten op zondag dat een vrouw van 68 jaar is overleden aan haar verwondingen.

Zilvertje.

Zondag: Wim Eilert van de vakbond, meldt om 12.36 uur op tv NH dat het naar omstandigheden goed gaat met de gewonde machinist.

Foto: Parool internet.

http://rtvnh.nl/live/radio

Parool.

NH dagblad

Ongelukken met de trein

Dagje met de trein

Film van Mertens over de hulpverleners die naar het ongeluk gaan

Matt: treinen in beeld na ongeluk

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Vreselijke treinramp in Amsterdam.

  1. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Het is een flink ongeluk, zeker als men met 50 Km per uur op elkaar klapt.
    Heb nog de beelden via de NOS gezien, veel gewonden.
    Zou best wel door de werkzaam heden kunnen komen. oma

  2. Zilvertje zegt:

    Oma, ja, het is zo erg, eerst leek het nog mee te vallen, maar de mensen zijn behoorlijk gewond. Er zaten ook veel mensen in de treinen. Er waren behoorlijk wat werkzaamheden aan het spoor. Op de plaatselijke tv zien en horen we meer dan op het gewone journaal, nou dat is zo heftig.

  3. Di Mario zegt:

    Brrr, dat zijn geen prettige dingen, ik hoop maar dat het voor de gewonde goed komt.

    Love As Always
    Di Mario

  4. Dirk zegt:

    Gelukkig kan jij dit verhaal schrijven dat betekend dat je gelukkig thuis was ook je kleine en grote hartjes veilig een pak van mijn hart.

    • Zilvertje zegt:

      Ja, je kent die trein wel he? Vreselijk he, deze week zat ik er vaak in, al die arme mensen, uit het werk, na het winkelen, ik kan er gewoon niet van slapen. Vorige week zaterdag zat ik er ook in met Blancie en gister ook met haar, met een kind er in of als je heel oud bent dat lijkt me helemaal gruwelijk.

      • Dirk zegt:

        Ja ik ken die trein zeker heel erg al die gewonden gelukkig is jou dit bespaart gebleven.
        Je zal maar uit je werk vandaan komen of een gezellig dagje uit op weg naar huis en dan niet verder komen dan het ziekenhuis.

      • Zilvertje zegt:

        Hoorde net dat die 13 mensen heel ernstig gewond zijn en de machinist van een van die treinen is niet aanspreekbaar. Ja, ik ben er niet bij gelukkig, ben zo dankbaar.

  5. Zilvertje zegt:

    Oefening in Hemtunnel gaat niet door
    Door Redacteur Zaanstreek Gepubliceerd op 21 april 12, 23:05 Laatst bijgewerkt op 21 april 12, 23:13

    ZAANDAM – De grote oefening van hulpdiensten en Prorail die zondag zou plaatsvinden, is afgelast door de treinramp in Amsterdam.

    Dat zegt een woordvoerster van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland. Volgens haar heeft voorzitter Geke Faber van de Veiligheidsregio (burgemeester van Zaanstad) besloten om de oefening niet door te laten gaan omdat er grote onzekerheid bestaat over de situatie zondag op het spoor rond Amsterdam. ,,En het is ook een beetje raar om te oefenen terwijl er even verderop echt een treinramp heeft plaatsgevonden”, aldus de woordvoerster.

    Bij de oefening zouden hulpdiensten een scenario oefenenen waarbij een trein met voetbalsupporters in de tunnel zou vast komen te staan. Tegelijkertijd zou er in de trein zwaar vuurwerk worden afgestoken waarbij zwaargewonden zouden vallen. Wanneer de oefening nu wordt gehouden is nog niet bekend.

  6. Dirk zegt:

    Anders ik wel morgenochtend maar dubbel genieten van een bakkie dan doe ik het ook.

  7. Frits zegt:

    Ik weet waarom jij je hart iedere keer moet vasthouden maar er gaat nooit iets mis op vandaag na dan, zit dagelijks op de trein en heb nog nooit een onveilig gevoel gehad, voel me in de trein veiliger als in de auto.

  8. Zilvertje, je schrikt je rot, ik ook toen ik het hoorde. Dat drukke spoorwegnet van Nederland ook.
    Toch gebeurt het maar zelden. Dus niet bang worden he meid.

  9. Zilvertje zegt:

    Dan reizen we vast niet op het zelfde traject en als dat wel zo is, dan merk je het mogelijk niet. rond Amsterdam is het erg druk, regelmatig staan we op een verkeerd spoor en moeten dan terug, dan staat een trein heel lang stil, en als je dan aankomt op het juiste station kan je niet uitstappen, zit alles aan de verkeerde kant, dat moment op het verkeerde spoor is doodeng, want dat spoor is al bezet en dan moet de trein terug, dus je reis duurt erg lang en was gevaarlijk, of je moet uitstappen daar waar je niet wil uitstappen, of je moet er uit gewoon op de rails, wordt je uit de trein getild, eerst mag je niks omdat er nog stroom op staat en dan mag je lopen over het spoor naar een station, in regen en wind, op dijken enz, nou als jij dat niet eng vind, mogelijk is het bij jou rustig of heb je altijd geluk, maar de mensen die dagelijks in de spits riezen, die weten wel beter. Ik kom ook vaak rond Hilversum, daar is alles anders, daar merk ik er ook nooit iets van, zo zal het op meer delen gewoon goed gaan.

    Antoinette, erg he, zo een volle trein, in de spits door de week was het nog ereger geweest.Ja, ik probeer er toch steeds moedigin te stappen, maar er is gewoon vaak wat mis en altijd werkzaamheden, die makenhet ook eng. Maar gelukkig zijn hettot nu toe niet hele erge ongevallen, zijn vaak fouten die wel goed aflopen.

  10. Zilvertje zegt:

    Vergeet ik ook te vertellen, hoe we in de spitsuren op dat traject bijna nooit kunnen zitten, genoeg lussen om je allemaal vast te houden zijn er niet, niet iedereen is jong en goed ter been, er zijn oude mensen, kinderen, blinde mensen, bij het stoppen, soms heel hard, val je gewoon, stoot je je hoofd, ook is het spoor niet goed onderhouden, dan schud je alle kanten op, bovenleidingen knappen gewoon af, dat is eng, doodeng en als de trein dan stopt en niet verder kan in het in een weiland en dan duurt het uren voor je er uit kan, gelukkig heb ik alleen maar kleine dingen meegemaakt, maar mensen die in Purmerend in het weiland stonden hebben heel lang vastgezeten, niemand kon er bij. Ik begrijp ook wel dat de NS het niet expres doet, maar veilig, dat is het al vanaf rond 93 niet meer, begon ergens bij het rondje rond de kerk.

  11. joost tibosch sr zegt:

    Las de eerste zin en dacht o.jee! Gelukkig bleek al gauw diezelfde trein toch een andere zelfde trein te zijn..met gedachten aan met name de zwaargewonden!

    • Zilvertje zegt:

      Ja, gisteravond had ik het geschreven, nee gelukkig niet nog een ongeluk, maar het raakt me, het is de trein ( boemel ) die we altijd nodig hebben voor we verder kunnen reizen, of waar we mee eindigen. Dan heb ik het over de sprinter, die snelle trein neem ik ook maar dan vanaf Hilversum of verder richting de Zaanstreek.

  12. Aad Verbaast zegt:

    Toch onvoorstelbaar hoe dit heeft kunnen gebeuren?

    • Zilvertje zegt:

      Er waren werkzaamheden en het is een erg druk spoor, je staat vooral in de spits lange tijd te wachten voor je A’dam in of uit kan, nu denkt men ook dat de machinist in de sprinter door de lage zon het sein niet heeft gezien. Het is rond A’dam een gruwelijk knooppunt, waar ze vaak aan het werk zijn, zo ook nu, mandag moeten we allemaal naar Haallem, we zien er tegenop.

  13. Als er werkzaamheden zijn op een druk traject kun je deze ongelukken verwachten. Hoe vaak het nog net goed gaat, dat weten we niet, maar ik hou toch vaak mijn hart vast. Hier zijn ook nog twee maatschappijen werkzaam, NS en Veolia. En Veolia heeft vaak problemen met de treinen, veel vaker als NS.

    • Zilvertje zegt:

      Antoinette, joh, kijk dat weet ik dan niet, dus het kan nog erger, wat een verschil bij vroeger, het is gewoon te druk op sommige punten en nu zie je maar hoe erg het is als je niet kan zitten, dan ben je erger gewond bij een botsing, ook hoor ik dat je beter achteruit kan rijden, wist ik nooit.

      Ik ga nu ff naar buiten, ben erg begaan met de mensen en voel maar heel goed dat wij het ook hadden kunnen zijn, het is ons treintje die ons hen en terug brengt als we weggeweest zijn, een boemeltje dat overal stopt. Fijne dag. xx

  14. Zilvertje zegt:

    zo 22 apr 2012, 09:59

    NS opent nummer voor betrokkenen ongeluk
    AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen hebben zondag een speciaal telefoonnummer geopend voor alle mensen die zaterdag direct bij de treinbotsing in Amsterdam betrokken waren. Dat liet een woordvoerster weten.

    Bij het ongeluk raakten ongeveer 125 mensen gewond, van wie 42 zwaargewond. 75 anderen lieten zich met lichte verwondingen in het ziekenhuis behandelen.

    ,,Veel mensen zullen ook in praktische zin zijn getroffen door de aanrijding”, aldus de woordvoerster. ,,Op deze manier willen we meedenken en helpen naar het zoeken van oplossingen.” Het telefoonnummer 0800-6677888 is opengesteld voor de slachtoffers van de aanrijding.

  15. mennoG zegt:

    Het is voor iedereen schrikken als je zo’n bericht hoort, maar degene die regelmatig in dezelfde trein reizen is het extra… je haalt je dingen in het hoofd en een volgend ritje zal geen onbezorgde zijn. Ik ken dat gevoel van verbroedering onder reizigers die elkaar dagelijks tegenkomen. Je kent elkaar zonder elkaar te kennen…

    Haal nog maar even opgelucht adem Zilvertje!

  16. Zilvertje zegt:

    MennoG, ja, opgelucht ademhalen, zo voelt dat, het is een trein die we altijd nemen, ik zeker. En de mensen die denken dat ik overdrijf zijn gelukkig, die maken het nooit nee, In de spits vallen op dit trajeckt mensen flauw, geven over, gewoon omdat het te vol is, de zuurstof op is, mensen je plat drukken, want iedereen wil mee, maar zelfs dan blijven er mensen achter op de stations, nog erger is het als er treinen uitvallen, dan is het nog erger proppen en iedereen wil graag naar huis, want je moet nodig, op de stations kan dat bij ons niet en in de trein ook niet, je wil alleen maar naar huis en dat lukt vaak nog niet, omdat als de trein dan eindelijk gaat rijden, hij je er veel eerder uitzet, de reden zeggen ze niet, maar een trein die te laat op het eindpunt aankomt, telt, maar als hij eerder terugrijdt, leeg, telt hij niet mee.als te laat in de statestieken.. en dan is het nog erger proppen, veel mensen hebben geen weet wat er op die lijn allemaal gebeurt. Gelukkig maar, dan gaat het bij hen goed, of ze hebben een auto en nemen zelden de trein.

  17. Zilvertje zegt:

    Hoor net op het nieuws dat de sprinter is weggesleept, maar dat de andere trein maar een klein stukje weg gesleept kon worden, was te instabiel, kan je nagaan wat voor klap de mensen in de trein hebben moeten doorstaan, er volgt zo een persconverentie die ga ik luisteren en dan ga ik naar buiten, daaag, alemaal. ( morgen moet ik er langs, ik moet naar Haarlem, zal het lukken? )

  18. Burro zegt:

    Hier gaat wel iemand de schuld van krijgen. Daar is vast een wissel verkeerd gezet. Wat een puinhoop en wat vreselijk voor al die gewonden.

  19. Zilvertje zegt:

    zo 22 apr 2012, 16:59
    |
    Treinbotsing Amsterdam eist leven vrouw
    AMSTERDAM – Door de treinbotsing van zaterdag in Amsterdam is zondag een 68-jarige vrouw overleden aan haar verwondingen. Dat maakte de gemeente Amsterdam bekend. Het slachtoffer komt uit het oosten van het land.

    Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam leeft mee met de nabestaanden van de vrouw. „Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden van de vrouw voor wie het treinongeval noodlottig is geweest. Wij wensen hen veel kracht en sterkte met dit verlies. Iedereen met lichte of zware verwondingen wens ik een spoedig herstel”, stelde hij.

    NS-directeur Bert Meerstadt sprak in een reactie van een zwarte dag. „Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van het slachtoffer. Namens heel NS condoleer ik de nabestaanden en wens ik hen sterkte bij dit vreselijke verlies”, aldus Meerstadt.

  20. rikus zegt:

    vreselijk
    een kennis van mij was daar 2 uur eerder. De familie is vreselijk geschrokken toen ze het nieuws horde, want ze was tien nog niet thuis en haar mobieltje was leeg

  21. Zilvertje zegt:

    Rikus, ja, dat is schrikken, kan het me zo goed voorstellen, wij hebben elkaar ook allemaal gebeld, gelukkig missen wij nog niemand.

    • Dirk zegt:

      Nou Zilver je schreef dat jullie morgen op pad moeten, via het nieuws heb ik gehoord dat er morgen weer gewoon gereisd kan worden maar dat heb waarschijnlijk zelf ook al gehoord. Wel voorzichtig doen he!!!!

  22. Dirk zegt:

    Jij ook welterusten!

  23. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Vandaag is er vrouw gestorven aan de gevolgen van het ongeluk, een trieste balans.
    Maar twee treinen die met 50 Km tegen elkaar klappen is voor de passagiers een complete verrassing, voor je het weet is het al voorbij. oma

  24. Gerri Tyson zegt:

    Hai toevallig zag ik net jou artikel en ikke ben ultra geboeid. Waar haal je deze interessante info? Geweldig, ga zo door!.

  25. Zilvertje zegt:

    Gerri, ik had tv NH aan het radio NH, die vertelden van het verpleeghuis en de opvang die ze spontaan verleende en al die extra dingen, het nieuws op de tv gaf minder aandacht aan de ramp dan je zou verwachten, maar juist op die dag stapte Wilders op, dus het nieuws was al gemaakt. Ik heb een dag later ook mensen gezien, die gingen terug naar de plaats van het ongeval, ook een jongen die de machinist die zwaar gewond was eerste hulp verleende. In onze plaatselijke krant veel verslagen van mensen uit mijn dorp die in de trein zaten.

Geef een reactie

