De vrouw van de bakker ( deel 3 )

Drie dagen na het feest vloog de vrouw van de bakker naar Malaga, niemand maar dan ook niemand had ze iets verteld, maar in haar buurtje waren genoeg geruchten. De vrouwen hadden hun mond vol over het belachelijke cadeau dat ze had gekregen van haar man, een wc-mat en een stok, voor de rollen, en een borstelhouder. Dat is niet een liefdevol uitgekozen cadeau. Terwijl er ergens een ring met robijn gesignaleerd was, maar weinige wisten daar het fijne van.

De bakker zelf zat in de nacht tot zijn onderarmen in het deeg, werkte hard en had zijn dromen. Nog een jaar of acht, dan zat hij met zijn lief op een eiland, dan at hij alleen maar warme maaltijden, hij kon geen brood, gebak, of bakkersroom meer zien. De crisis die ergens in 2008 begon had roet in het eten gegooid, hij had al veel eerder willen stoppen met de zaak, bakker zijn, is een zwaar leven. De nachten zijn lang, zwaar, en het is een gezwoeg, hij miste ook het sociale leven, op verjaardagen moest hij al vroeg weg. Nooit kon hij zich eens laten gaan. Na de hectische beginjaren had hij zich een knechtje kunnen veroorloven, dat scheelde veel tijd, die bezorgde in de ochtend de taarten, deed de bezorgingen op de bedrijven, hotels en scholen en hij kreeg wat tijd voor zichzelf en alsof hij weer kind was, kon hij genieten van het vissen onder een grote paraplu.

Maar nu was hij weer zonder knecht en zelfs zijn vrouw was weg. In haar kast waren de meest zonnige jurkjes weg en ze ging de laatste tijd vaker naar de kapper. In de winkel werd ze ook gemist, enkele dagdelen werd Martje zijn dochter ingezet. Na hun 25 jarig huwelijksfeest was alles veranderd, zijn hele leven stond op zijn kop, zou iemand iets gemerkt hebben?

Het was al warm in de ruimte, maar nu werd het nog warmer, hij dacht aan Tanja!

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op De vrouw van de bakker ( deel 3 )

  1. Stefania zegt:

    Ze kan bij mij wel een cafe con leche komen drinken, zonder vlaai:)

  2. Zilvertje zegt:

    Nou dat is lief, ja, ze is richting Stefania. Ze was er aan toe, warmte en een sprakje geluk!

  3. joost tibosch sr zegt:

    Dat is de leukste verschrijving die ik sinds lang heb gezien: “een (s)prakje geluk!”..en dat is het!Ook voor de arme warme bakker uit “Bakkum”!

  4. Zilvertje zegt:

    Joost, ik ben zo dislectisch, ik heb het ook met werken dan staat er wreken, dan zitten mijn vingers al bij de r, maar ik sla ze ook makkelijk over en vaak zie ik ze ook niet, kortsluiting in het hoofd. Ik zat al te zoeken waar staat ie, maar hij staat in de reactie, ik heb vaak meer werk om ze er uit te vissen dan aan het schrijven zelf.: Ik denk er nu hele vieze dingen bij, prakje, kwakje, maar ja, zolang hij het maar niet in het deeg doet. :^(

  5. joost tibosch sr zegt:

    Je mag wat mij betreft zo dislectisch zijn als ik weet niet wat…Nu moest ik eigenlijk zo’n lachend geel koppie kunnen fabrieken. Dat lukt me niet..Zo zie je maar dat ieder zijn eigen tekortkomingen heeft!

  6. Zilvertje zegt:

    Joost, ik heb er nog veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer. :^) Ik kan ook niet zo een geel kopje maken, dus ik doe het maar ff zo.

    Vond net allemaal kleine beestjes in mijn doos met bakspullen, het meel de gist, en alles en alles had visite , bahhhhhhhhhhhhhh, alles weg moeten gooien, mogelijk zijn ze eetbaar, maar ik durf het niet aan, ik zit nog te grillen, en nu bedenken wat ik nu voor toetje maak. :^(

  7. Mijn vader zei het altijd al:”Jongen word nooit bakker”.

  8. Zilvertje zegt:

    Petrus, wat een wijze man, maar je weet natuurlijk niet wat je nu mist, soms kleven er bijzondere dingen aan de deeghaken….. Fijne zondag, ik val om van de slaap en doe ff snel een knapsnelweeropslaapje.

  9. Dirk zegt:

    Nou Zilvertje je hou de boel wel erg spannend he?
    Misschien morgen een topje van de sluier omhoog of duurt het nog iets langer
    Geniet maar van je schoonheid slaapje.
    En als je geen toetje kan maken vandaag dan kijk je toch ff in de spiegel dan heb je ook een toetje of je haalt het morgen in met een nachtegaaltje.

  10. Zilvertje zegt:

    Ja, een mens moet watte doen hebben he? Nee, ik weet nog niks, pas een kartier eerder dan jullie.

    Wilde juist ff gaan liggen, maar dachttoen weer aan alles wat nog moet, ik sta nu te strijken en het eten staat te pruttelen, maar ben erg moe. Hachee hebben wij. Het hele huis ruikt nu nog lekker. :6)

  11. Zilvertje zegt:

    Ja, is het ook, maar door veel gedoe, heb ik het koud gegeten en zonder erg, maar goed, er zit nog wat in de pan, later nog eens proberen.

  12. lidy zegt:

    Ik vind het ook wel een spannend verhaal. Mag nog wel even duren hoor zilver. Ik kom trouw lezen.🙂

  13. Zilvertje zegt:

    Lidy, wat leuk. Je bent er weer!

  14. Di Mario zegt:

    Het valt me toch heel erg tegen hoor…hij denkt toch aan Tanja… Bij hem haal ik geen brood meer.

    Love As always
    Di Mario

  15. Zilvertje zegt:

    Had jij ook zo op een misverstand gerekend, ik ook, maar mijn pen koos het slechte pad, hahaha, ik sluit me aan, ik haal er ook geen brood meer, ik ga het zelf weer bakken.

  16. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Nog even en de bakker zit tot zijn nek in het deeg. oma

  17. Zilvertje zegt:

    Oma, ja, tot over zijn oren.

  18. joost tibosch sr zegt:

    Had een oom Marinus van Tante Anna. Hij was bakker en zij een oudere zus van mijn moeder. Die gooide er om vier uur ’s morgens al opera’s uit en bleef dat doen ook s’avonds op verjaardagen,feesten en partijen. Onderschat de talenten van bakkers niet!

Geef een reactie

