Het grote geluk van lezen. ( Boekenbal )

In ons dorp was een gebouwtje daar kon je boeken lezen en lenen, mijn vader nam me mee en ik kon nog geen letter lezen, zat nog niet eens op de kleuterschool en het was de tijd dat je als kind bijna niks had, dus niet die kinderboekjes die je nu hebt, met dikke kaften en mooie plaatjes. Ik zag mijn vader kijken in doosjes die opengingen en waar allemaal gekriebel instond, met alleen een dekseltje met kleur of een plaatje bovenop. Ik leerde al snel dat het boeken waren en dat mijn vader er dol op was en toen ik helemaal zelf goed kon lopen liep ik ook te zoeken tussen al die boeken. In die tijd begon mijn vader me ook voor te lezen, in mijn herinnering was het heel mooi en soms ook spannend en soms lachte ik me slap, hij deed er alle stemmetjes bij en als het boek dicht ging, verlangde ik al naar het volgende voorleesverhaal.

Op de lagere school deed ik erg mijn best om al die letters te leren, we hadden plaatjes, die moesten we overtrekken met een potlood en overtrekpapier, Mies zeemt de ruit voor moe. Een schattig meisje, met een mooie jurk en sokjes en schoentjes aan zag je haar mama helpen met ramen lappen. Ik ruik nog de geur van de klas, van de plaatjes, van het potlood, ik voel nog de sfeer in de klas, ik was er gelukkig en voelde me gekoesterd en beschermd.

Na het leren lezen en schrijven hadden we zingen en een apart liedje was: Brand in Mokum. Brand in Mokum, brand in Mokum, brand, brand en daar is geen water. We wezen dan allemaal een kant op en bij daar is geen water, hielden we onze handjes op schouderhoogte open en met de palmen naar boven gericht.

De herkenning was geweldig, na enkele lessen kon ik al kleine dingen lezen, ik weet nog hoe gelukzalig het voelde, het was ongeveer gelijk aan het moment dat ik na een jaar zwoegen de spandoeken die ik zag bij het journaal op de tv in het Russisch kon lezen in de tijd van Michail Gorbatsjov en de glasnost. Ik had een cursus Teleac Russisch gevolgde en zat later in een VWO –klas Russisch.

Nog het zelfde jaar dat ik leerde lezen en schrijven gingen we verhuizen naar een bijna onbewoonde plek op aarde, daar waar ze bezig waren de Zaanse Schans te creëren, daar waar ze oude huisjes en molens op wagens van heel de Zaanstreek laadden, vervoerden en opbouwden langs de Zaan aan het water. Ons huis stond meer de polder in en er was geen bibliotheek.

Gelukkig kwam er wel een keer in de week een soort van boekenbus, daar mocht je boeken lenen als je lid was, maar al spoedig had ik alles uitgelezen en moest ik altijd titels bestellen. Mijn hart knapte bijna van trots als de mevrouw mijn lezen prees, meisje wat heb jij al veel gelezen!

Waar ik ook een opleiding volgde, telkens trof ik mensen die mij nieuw leesvoer wisten aan te bieden, mensen die de leeshonger bleven aanwakkeren en wat ben ik daar altijd gelukkig mee geweest.

Mijn dank gaat uit naar al die schrijvers, die mijn jeugd en verdere leven zo mooi hebben gemaakt met hun kennis en verhalen. Maar mijn grootste dank gaat uit naar Bordewijk, de schrijver die met zijn boek karakter zorgde dat ik na een stagnatie in mijn leerproces toch weer ging leren. In het boek karakter trof mij het doorzettingsvermogen van een jonge man, de zoon van Dreverhaven en hij werd mijn voorbeeld op het gebied van studeren en doorzetten

Het grote geluk van lezen en een leven lang blijven leren hebben we te danken aan al die geweldige mensen die worstelen en wroeten en een strijd aan gaan om een mooi boek te maken, die ons dingen leren, vermaken en ons leven veranderen, rijker maken en daar wil ik ze vandaag heel hartelijk voor bedanken, ik wens ze een geweldig boekenbal.

Zilvertje.

Lees hier over Bordewijk.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Het grote geluk van lezen. ( Boekenbal )

  1. Ja, het leven zou saai zijn zonder boeken.

  2. Zilvertje zegt:

    Antoinette, nou zeker weten, vind het heel grappig dat ik mag meemaken dat je boeken nu ook op een scherm kan lezen, of dat je het voorgelezen krijgt, zo bijzonder!

  3. Aad Verbaast zegt:

    Sinds het bloggen (en blogs van andere lezen) is er wel een beetje de klad in gekomen moet ik toegeven. Maar tijdens de blogpauzes haal ik dat weer helemaal in. Heerlijk!

  4. laila zegt:

    Het boek dat je in de hand hebt heeft niets met Bordewijk te maken; misschien wel met karakter;-)

    Ik heb het ook: Ademtocht van Linda Wormhoudt met de prachtige tekeningen van Coby,die ik nog steeds wel mis als medeblogster.
    Bij de mailing van de uitgeverij A-3 las ik dat Linda haar 4e boek heeft geschreven. Nephilim.

    Hoor je nog wel eens iets van Coby?

  5. Zilvertje zegt:

    Hallo Laila, ja, dat heb je goed gezien, dat boek is het, was je er die dag ook, er waren heel veel Volkskrantbloggers.

    Coby stuurt nog steeds lieve kaarten, maar ik laat niks meer van me horen besef ik me nu tot schik, Coby is erg lief en attent!

    Linda heeft de vaart er in, geweldig!

  6. Dirk Stam zegt:

    Het is leuk om te lezen maar om het zelf op te schrijven is zeker zo leuk en dan als het kan je fantasie gebruiken soms heb je dan in eens van die gedachte kronkels,zoals nu het over lezen gaat;In de bijbel staat dat Ruth Aren kon lezen op de akker van Boas en daar dan bij denken hadden die mensen toen dan nog geen boeken dan.
    Maar het beste met het boekenbal en de groeten van Dirk Stam

  7. Zilvertje zegt:

    Dirk, ja, schrijven is ook leuk. Nou ik mag niet op het boekenbal komen hoor, ik mag het alleen maar op het journaal zien. Je moet boeken op je naam hebben, die heb ik wel geschreven, maar die zijn niet uitgegeven en dan telt het niet. :^( Fijne dag!

  8. Heerlijk verhaal zilver; ik ben er vanavond ;-))) zie mijn blog van vandaag

  9. Zilvertje zegt:

    Simon, wat fijn! Veel plezier, ik ga naar je zwaaien op de tv!

  10. Dirk zegt:

    Het maakt mij blij dat je weer lekker aan het schrijven ben Zilvertje ga zo door.
    Groetjes.

  11. rikus zegt:

    Ik lees via http://www.aangepast-lezen.nl/home via een player dus ik blog en luister. Heerlijk zo heeft mjjn handicap ook zijn voordelen en op dat apparaat zit een knop waarop ik kan drukken waardoor er een bladwijzer geplaatst wordt en ik dat fragment nog eens terug kan luisteren.
    Erg handig

  12. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    Tjonge wat heb jij veel talenten, je gebruikt ze allemaal met veel plezier.
    Lezen is voor mij altijd een last geweest, door mijn dyslexie, maar door doorzetten ben ik er wel gekomen.
    Nu kun je me wel porren voor een goed boek of iets over historie.
    De Zaanse schans, het bouwen en verplaatsen van de huisjes en molens, de hele zaanstreek liepuit en de kranten stonden er mee vol.
    Dat was een heel spektakel in die jaren. oma

    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  13. Prachtig geschreven, Zilver. Je neemt me mee vanaf je jeugd tot nu.
    Wat een mooi eerbetoon aan Bordewijk (ik las Bint).
    Jij bent de ster op je eigen (uigelezen) boekenbal.

  14. tiekje zegt:

    ik heb nu 2 kinderboeken geschreven die al in omloop zijn
    “De doldwaze avonturen van Gijsje eigewijsje”
    ,, over een jongetje van een jaar of 7, dat zonder alle electronische snufjes van vandaag de dag samen met zn beste vriendjes allerlei avonturen beleeft, en
    “Rex en de dieren van het Woenderbos”
    over een boswachter die een hond neemt, en samen met de hond de dieren uit het bos beschermt.
    beide boeken zijn naar Biblion om ze te laten keuren voor de nederlandse bibliotheken en/of scholen.
    Nu maar hopen op goed nieuws en dat ik die fantasieën met de kinderen kan delen.

  15. Zilvertje zegt:

    Tiekje, wat geweldig, oh, ik hoop het zo voor je, ik vind het waanzinnig knap. Ik ga kijken of ik ze kan kopen.

  16. tiekje zegt:

    hi zilvertje de boeken zijn via internet te koop
    Gijsje bij boekscout.nl./ http://www.boekscout.nl/index.php?pagina=Etalage&actie=bekijken&id=2570&subid=De_doldwaze_avonturen_vanGijsje_Eigenwijsje
    Woenderbos via freemusketeers.nl/ http://nieuwsbrief.iwes.nl/index.php?id=MjE5NjM0OTk5NjAw
    Gijsje is een boek dat vooral streken en avonturen uit onze tijd( jaren 60) afspeelt
    gewoon lekker ondeugende streken.
    wel met lessen over lief en stout, en goed en slecht
    heb deel twee van gijsje nu bij een gewone uitgever neergelegd zodat het boek ook in de winkel te koop kan komen.
    en ben zelfs ook al aan deel 2 van woenderbos begonnen.
    ik heb buiten het lezen , lees ongeveer 4 boeken per week, nu ook het schrijven gevonden dus.
    en geloof me maar ik beleef er ontzettend veel plezier aan.
    het lijkt me dan ook hartstikke leuk als kinderen van nu ook eens lezen dat ze zonder pc of mobieltje veel meer uit hun leventje kunnen halen, leren om met elkaar om te gaan door elkaar op te zoeken ipv te bellen of smsén.

Geef een reactie

