Koninginnedag 2012

Het gaat gewoon door geen aanpassingen. Het bericht las ik ergens en hoorde het op het nieuws. Deed me dadelijk denken aan het jaar dat we met zijn alle voor het huis aan een tafeltje aan de koffie zaten spulletjes te verkopen. Het was zo knus en gezellig en achter me had ik zachtjes de radio aan en telkens als er nieuws kwam zette ik hem wat harder, gewoon om te luisteren hoe druk het overal was en toch iets van de koningin op te vangen, want we keken geen tv, al mis je dan vaak wel iets van die bijzondere dag.

Maar er kwam een raar bericht, ik had dadelijk kippenvel, er was een auto ingereden op de mensen langs de kant en het rijtuig van de koningin en haar familie was mogelijk ook aangereden, maar verder nieuws zou nog volgen ………

De radio ging harder, we bleven het volgen, het zoemde al tussen het volk op straat en per uitzending werd het erger, er waren mensen dood en gewond. Dit werd allemaal gezien door de koningin en haar gevolg, gelukkig waren de kleintjes er niet bij dacht ik nog. Dat jaar zou er een defilé zijn, de tijd had ik in mijn hoofd, dit wilde ik wel zien, zou een prachtig iets zijn, de kleinkinderen van de koningin zaten al voor de ramen van het paleis wachtend tot het gevolg terug kwam en het defilé zou beginnen en ik wist dat nog van vroeger hoe ik daar van kon genieten.

De berichten op de radio werden zo verdrietig, we haalden alles binnen, en hebben de tv aangezet, verslagen keken we naar de beelden. Een zwarte auto was langs het voertuig van de koningin geschuurd en in het publiek gereden, mensen werden gelanceerd, later kwamen de in en in trieste berichten los, veel leed op een zo mooi begonnen dag, het defilé werd afgelast en de straat voor mijn huis, was al snel leeg en zag er troosteloos uit, iedereen was snel naar huis gegaan, alleen aan de rommel zag je nog dat het een oranje dag was geweest.

Koninginnedag 2012 met Friso in het ziekenhuis, ik dacht het gaat niet door! Maar die dappere koningin die laat het doorgaan, hoe zwaar moet dit voor haar zijn, maar ik denk dat ze het ons gunt, een dag feest en ontspanning. Ik was nooit zo heftig oranje, maar ik begin al meer van die schat te houden, wat een moedige vrouw!

Zilvertje.

( VOOR DE OPLETTENDE KIJKER: UIT 2009 HET JAARTAL VAN HET DRAMA MET KARST T HAD IK GEEN FOTO, DUS DEZE FOTO KWAM VAN HET JAAR ER VOOR )

LINK BERICHTGEVING.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Koninginnedag 2012

  1. Stefania zegt:

    Verschrikkelijk wat er toen gebeurd is voor iedereeen. Nederland dat in mijn ogen altijd een veilig landje was waar geen rare dingen gebeurde en ineens hadden we dat en het Alphen a/d Rijn drama. De dood van ‘mijn Nederland’.

    Hulde aan de koniginin, een moedige vrouw.

  2. Zilvertje, voor jullie belangrijk, voor mij niet. Trouwens hier in Limburg is het koningshuis veel minder in tel, komt omdat we pas laat bij Nederland [1839] zijn gekomen, min of meer tegen de zin van de toenmalige bewoners. Als je de Limburgse geschiedenis leest [Wikipedia], begrijp je misschien waarom men hier toch anders tegen het Koningshuis aankijkt.

  3. Zilvertje zegt:

    Stefania, ja, mijn respect heeft ze zeker, ik begin haar al meer te waarderen.

    Antoinette, ik ga het lezen, begrijp me goed, ik vind haar moedig en zie steeds meer dingen in haar, die ik voorheen niet zag, er is veel op aan te merken, maar dit gaat over het stukje, dat ze toch maar de moed op kan brengen, ongelooflijk sterk moet je dan zijn. Ik vind het groots van haar.

  4. Di Mario zegt:

    Ik was net geland op schiphol van mijn vakantie in Israël. Daar net onafhankelijksheidsdag gevierd en dan een dag erna dit drama. Dat was wel even schrikken toen ik het hoorde. Sommige dingen blijven je altijd wel bij waar je was toch.

    Love As Always
    Di Mario

  5. Di Mario, ja, dat klopt, toen in New York het vliegtuig in de flat vloog, dat moment vergeet ik ook nooit, waar ik was en met wie en hoe ik me voelde.

  6. In zo’n geval zeggen ze altijd dat de koningin (of iemand anders die iets ergs meemaakt) zo dapper is. In bepaald opzicht zal dat zo zijn maar ik heb er toch gemengde gevoelens bij.
    Een mens van vlees en bloed zegt toch een keer: “tot hier en niet verder, het gaat even niet, ik trek me terug en vier geen feest”.

    Ben ik de enige die zo denkt?

  7. Ingrid, ik denk dat ze heel erg denkt aan al die mensen die zo lang zijn bezig geweest met voorbereiden en het loopt natuurlijk op zijn einde, maar ja, mijn overpeinzingen hoor. Ik denk hoe moedig, want bij elke vraag, schieten lijkt me de tranen omhoog en ik zou blijven denken aan het jaar er voor, alles zo anders……

  8. Ook ik denk dat de koningin het sneu zou vinden voor de oranjevereniging die zo haar best heeft gedaan, Zilver. Misschien is dat ook wel haar drijfveer. En ze geniet wel altijd erg van zo’n dag en misschien geeft het haar ook wat afleiding en een extra beetje warmte.

    Zo zie je maar, elke medaille heeft twee kanten.

  9. ejwblog zegt:

    Ik zou het niet op kunnen brengen als mijn kind nog maar zo kort geleden in coma was geraakt. En dan weten dat hij er zeer waarschijnlijk nooit meer uitkomt. Vraag me ook af of iedereen nog wel zin heeft in dit feest na het gebeuren.

  10. fulpsvalstar zegt:

    Het huis van Oranje is een lange geschiedenis van opportunisme en zelfverrijking maar het heeft uiteindelijk drie zeer te respecteren koninginnen opgeleverd.
    Haar besluit het feest te laten doorgaan is bewonderenswaardig.
    In haar gedachten zal het zeker geen feest zijn.

  11. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Ja een zwarte dag voor veel mensen, die er nu nog een geliefde door moeten missen.
    Ik lag op de bank te kijken, had last van mijn rug, als of ik een klap met een moker kreeg. oma

    ot, heb je berichtje gelezen. :))

  12. kitty zegt:

    Kan ik me ook nog goed herinneren, Koninginnedag 2009. Het was de eerste dag dat ik weer werkte. Vanwege het aansturen van de kindervrijmarkt. Rico lag nog in het ziekenhuis en ik zou in de middag naar hem toe gaan. Ik had een paar trommeltjes voor hem bemachtigd. Bij het koffiedrinken in het café zag ik op het grote TV-scherm wat er was gebeurd. Het was een mooie zonnige dag; niet te rijmen met wat daar gebeurde. Weerzinwekkend triest!

  13. joost tibosch sr zegt:

    Blijf toch denken aan een Friso in Londen..en aan Mabel en de kinderen..en aan een moeder en een familie die hier geen hemelse raad mee weet….

  14. Dirk zegt:

    Hoi Zilvertje,
    Ik kan mij heel erg indenken hoe jij er als moeder zijnde hier over denk ik als vader denk er best wel ook zo over als zoiets in je familie gebeurd, het is zeker dapper dat ze gewoon doorgaat haar positie is natuurlijk heel anders als de onze in de maatschappij maar ze zal toch net als ieder ander toch moeten doorgaan met haar leven met de rest van de familie ik ben zelf niet zo’n fan van het Koninklijk Huis maar het blijven toch maar gewoon mensen zoals jij en ik.
    En nog ff wat anders ik hoop dat je veel geluk heb met je nieuwe klus.
    ps en je weet het wat er ook gebeurd!!!!!!!!!!!!!

  15. Dirk zegt:

    Oh ja en op de foto die je geplaatst heb zie ik toch wel een heel lief meisje al is het een paar jaartjes terug.

  16. reinejragolo zegt:

    Iedere moeder die haar kind verliest vindt dat moeilijk.
    Beatrix is een sterke en vooral ook een realistische vrouw.
    Het leven gaat verder en ze geniet o.a. van 8 kleinkinderen die haar veel vreugde zullen bezorgen. wellicht nog meer dan 20 jaar.

  17. Dank voor alle reacties. Zelf had ik gedacht, het wordt dit jaar een concert of een ballet. Dit jaar feest met een rouwrandje, want ja, zo heel gelukzalig en onbezonnen zal het nu niet zijn.

    Arme Friso en zijn gezin, denk er vaak aan.

Geef een reactie

