Kees Tulleken lijkt een beetje in de war. ( over Friso )

( DE WEG KWIJT? )

Als jong meisje kocht ik ansichtkaarten van de prinsjes in hun doopjurk, heel lang heb ik die bewaard. Ze zaten in een doosje met mooie dingen. Jaren later zag je die leuke jongens ook op het bordes tijdens Koninginnedag, dat was genieten. Net als alle kinderen van de hele wereld genoten ze van al die kleuren, van de muziek en al die mensen en reageerden ze zoals alle kinderen doen. Soms zag je beelden van hoe de kinderen samen met hun ouders genoten van een vakantie of een dagje in de tuin.

En dan ineens zijn ze groot, hebben ze gestudeerd en zelf een gezin. Zijn ze helemaal niet meer zo jong, Friso is al 43 jaar hoorde ik en ik dacht waar blijft de tijd? Op straat zou ik hem niet eens herkennen. ( nu wel )

Vorige week moest ik voor mijn gezondheid veel in ziekenhuizen zijn en op vrijdagmiddag bij thuiskomst hoorde ik het bericht van Friso zijn ongeluk in de sneeuw, mijn dochter had me er ook al in een mail een link over gestuurd. Radio aan, op internet nieuws zoeken en de tv aan.

Ik was geschrokken, mam, doe niet zo dom, reageerde een van mijn jongere kinderen, het is gewoon maar een man. Van veel weet je het niet eens als zo iets gebeurd. Tja, dacht ik, dat kan wel zo zijn, maar deze man had ik vroeger in mijn doosje met doopjurken en andere schatten, ik ben opgegroeid met deze jongens, wel van een grote afstand, maar ik ken ze al vanaf dat ze waren geboren, het is ook een deel van mijn geluk en jeugd. En een ieder mag vinden wat hij vindt van het koningshuis, maar omdat je veel van hen leest en ziet, raken het toch min of meer lange afstand bekende van je. Zijn het mensen die altijd bekeken worden, nou dat lijkt me heel naar, iets waar je niet echt voor kiest bij je geboorte. Friso staat bekend als heel geleerd, leuk en normaal.

Dan nog maar te zwijgen over de familie, die arme kinderen en die arme moeder, de koningin. Ik wens hen allemaal veel sterkte en ik hoop dat het goed gaat aflopen, maar ik begin nu toch wel te vrezen. Gisteravond was de neurochirurg Kees Tulleken op de tv de arts die zijn beroepsgeheim heeft geschonden, wat een sukkel, die man is de weg kwijt, dit mag nooit. Ik vond hem ook niet zo sterk overkomen, wat is er met die man aan de hand? Ik denk eerder dat zijn vrouw hem in bescherming had moeten nemen, zo te zien en horen kan hij het al niet meer zelf. Hadden ze verwacht dat we met een vlaggetje naar hen zouden zwaaien? Ik vind wat ze gedaan hebben niet kunnen, het beroepsgeheim moet je als arts naleven, te allen tijde.

 

Zilvertje,

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

74 reacties op Kees Tulleken lijkt een beetje in de war. ( over Friso )

  1. Stefania zegt:

    mee eens. Een beetje heel erg dom.

  2. Zilvertje zegt:

    Stefania, ja, dom he? Maar die arts kwam op mij niet zo zeker over, er lijkt wel iets met hem, hij is een beetje de kluts kwijt, veel van wat hij bij P en W zei, raakten kant nog wal. ( opleving van een oude man die ziek aan het worden is/ziek is ? )

  3. Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. De man heeft uitdrukkelijk gezegd: als het slecht nieuws zou zijn geweest, zou hij het nooit gezegd hebben. Maar het was goed nieuws en bovendien heeft hij uiteindelijk nog zowat niks gezegd. Ik vind eerder dat ze bij de RVD de weg kwijt zijn. Er is wereldwijd belangstelling voor berichten over Friso, er zijn drie dagen lang hele legers journalisten en tv-ploegen geweest, iedereen zit met spanning te wachten hoe dit afloopt, maar de RVD vertelt niks. Drie dagen lang horen we niks anders dan: stabiel, maar niet buiten levensgevaar. Goed,. een arts heeft zijn beroepsgeheim, maar men mag ook wel eens van de regels afwijken, als dat een goede zaak dient. Nood breekt wet. Hij heeft hiermee de koninklijke familie totaal geen schade berokkent.

  4. reinejragolo zegt:

    Er is geen beroepsgeheim geschonden.
    Deze familie is toch van ons allemaal.

  5. Zilvertje zegt:

    Ridzerd, het ligt toch niet zo eenvoudig als jij denkt, de eed houdt in dat je ook goed nieuws onder de pet houdt.

    Als voorbeeld: stel ik ben in verwachting, dat zou goed nieuws zijn, als een arts dat aan de grote klok hangt, kan men mij in problemen brengen, want wat nou als het kind ongewenst is, dan moet ik me in allerlei bochten wringen.

    In het geval van Friso kan het zo zijn dat zijn familie straks moet besluiten om de behandelingen te staken omdat alles nog zinloos is. ( laten we hopen van niet, maar daar lijkt het nu wel op ) Dat moeten ze zich straks nog in hun verdriet verantwoorden, want Tulleken had toch via zijn vrouw laten weten dat alles oké was?

    Nee, deze eed heb je afgelegd en geldt voor alles, goed en slecht nieuws, het is alleen aan de patiënt zelf en zijn vertegenwoordigers om dit te horen en er verder wel of niet iets mee te doen
    Friso zijn kinderen moeten gewoon tv kunnen kijken, zonder al die speculaties.

    De man kan niet meer uit de BIG gezet worden want hij is geloof ik al gestopt, maar anders had het gemoeten.

    Ik verplaats me maar in de positie van de familie, ik zou razend zijn als men iets lekte over mijn zieke zoon, dat is niet aan hem/hen en zeker niet omdat hij arts is.

  6. Zilvertje zegt:

    Reine, dat is heel kort door de bocht, straks wil men nog een camera op hun wc, nee, Tulleken is fout, hij staat niet boven de eed of de wet.

  7. Zilvertje zegt:

    Dat er geen berichten komen via de officiële weg is slecht nieuws. ( in mijn ogen )

  8. Dirk Stam zegt:

    Ja wij moeten heel veel betalen voor de gezondheid daar kunnen de artsen dus niks over vertellen want dan zou er wel eens een opstand kunnen onstaan als ze dat wel doen.
    Vandaar dat Tulleken niks mocht zeggen over iemand die niet in het ziekenfonds is zich nu moet verantwoorden over het beroeps geheim want een opstand ontketenen is erg gevaarlijk voor het welzijn van het volk en ook voor de portemonee van al die ziekenfondsen

  9. Wat je zegt over als je in verwachting zou zijn en de dokter gaat dat vertellen, dat is een heel andere situatie. Ik heb helemaal niet beweerd, dat een dokter altijd goed nieuws wel aan de grote klok mag hangen.
    En Tulleken heeft helemaal niet gezegd dat alles ok is met Friso. Hij heeft alleen gezegd dat er bij de hersenscan geen zwellingen waren geconstateerd, meer niet.

  10. Zilvertje zegt:

    Dirk Stam, ik ben je spoor even bijster. Ik heb het over de eed, die je in medische beroepen aflegt, die heeft hij geschonden.

    Ridzerd, hij vond dat hij goed nieuws wel mocht vertellen via zijn vrouw en ook dat mag niet, ja, je hebt gelijk, het ging over de scan.

    Hij is niet eens behandelend arts, hij was gewoon nieuwsgierig en de arts die hem die informatie gaf, was ook fout, want ook al is Tulleken arts, in dit geval had hij er wat Friso betreft niks te zoeken. Allemaal dol op de media! Vond de man echt een aanfluiting.

    En nogmaals, de familie bepaalt wat wel en niet naar buiten komt, daar komt bij dat Friso afstand gedaan heeft van alles, dus laat hem dan ook de rust denk ik dan. Maar goed, zo heeft een ieder zijn mening. Maar in dit geval, is de man buiten zijn boekje gegaan.

    Dag allemaal, ik ga weer even de rust pakken, ben herstellende van een longontsteking en ben op de goede weg. Ik heb ook een eed afgelegd, maar over mijn eigen toestand mag ik dit melden. ;^)

  11. Aad Verbaast zegt:

    Die Tulleken lijkt last te hebben van breinrot.
    Net als de RVD trouwens, want wat moet je maken van “stabiel, niet buiten levensgevaar”?
    Om vervolgens geen enkele bericht meer te geven.
    Ook niet om geruchten in de pers (schedelbasisfractuur) te ontzenuwen.

  12. Zilvertje zegt:

    Aad, ik zag de man op tv en dacht: men ( zijn vrouw ) had hem moeten beschermen tegen zichzelf )

    Ik vrees dat het niet zo goed gaat met de prins en dat men gewoon op een wonder wacht, echt, ik zie het somber in en het raakt me, maar ik hoop zo dat ik ongelijk heb of het wonder nog komt.

    • De man hoeft helemaal niet beschermd te worden tegen zichzelf. Hij beseft donders goed dat hij met zijn uitlatingen het medisch beroepsgeheim overtrad. Dat heeft hij ook duidelijk gezegd. Het is trouwens maar de vraag of het wel de wens van de koninklijke familie is, dat er helemaal niks verteld wordt. Maar goed, wij weten niet wat er besproken is tussen de koninglijke familie en de RVD. Het lijkt mij sterk dat de koningin gezegd zou hebben dat er niets gezegd mag worden over die scan en over die schedelbasisfractuur.
      Welk doel zou er mee gediend zijn om dat niet te vertellen? Men onthoudt alleen maar miljoenen en miljoenen mensen nieuws waar ze met groot medeleven en spanning op zitten te wachten.

  13. Dirk zegt:

    He Zilvertje ik ben het helemaal met je eens misschien is hij nu al de weg kwijt of hij wilde eens een keer op de tv komen, en dan zijn vrouw dat is een journalist en die hebben allemaal een bord voor hun kop en denken dat ze alles kunnen zeggen en schrijven, ik weet er is pers vrijheid maar ze moeten ook weleens rekening met iemand houden maar ze denken alleen maar aan een primeur.

  14. Zilvertje zegt:

    Dirk, hij vergeet zijn voorbeeldfunctie en zijn eed, dom he? Ik ga weer even op de bank, ben vandaag weer wat stapjes terug, was mooi op tijd uit bed, zes uur, maar heb nog erg weinig energie. doeggggggggggggg, nog bedankt voor het plaatje aanvragen, was het al weer vergeten.

  15. Friso was niet zìjn patiënt. Geldt dan ook het beroepsgeheim?
    Kwalijker vond ik het dat daarvoor al verkeerde informatie was gegeven; zoals dat er sprake was van schedelbasisfractuur.

  16. wat ik wel weet. als iemand langer dan 7 dagen niet bij bewustzijn komt, dan is er sprake van grote hersenschade.

  17. svara zegt:

    Ik heb beiden gisteren op tv gezien en kan begrijpen hoe het is gegaan en ik geloof in zijn oprechtheid vanuit zijn beleving maar…..
    Het begint bij die Oostenrijkse collega. Die had vanwege beroepsgeheim niet zomaar info aan Tullenken mogen verstrekken, hij zat immers niet in het behandelend team.
    Tulleken had aan hem kunnen vragen of ze er als collega’s over konden praten, meer mensen weten er immers meer dan een.
    Dan was ook meteen helder geweest dat zijn vrouw er niet bij hoorde te zijn.
    Alleen al het feit dat hij van tevoren gemeld heeft dat zijn vrouw het zou gaan opschrijven maakt van hem ook een journalist.
    Hij had zijn collega erop attent kunnen maken dat er verkeerde info naar de pers is gegaan en hij had hem kunnen verzoeken dat recht te zetten, of dat in elk geval met familie en RVD te bespreken in belang van…… (ja van wat of van wie)
    Zou dat uiteindelijk niks opleveren dan pas zou zijn vrouw evt. in beeld kunnen komen (en dat is dan nóg discutabel)
    De NRC had ook contact kunnen opnemen met de RVD. Of ze hadden ervoor kunnen kiezen te schrijven dat ze uit betrouwbare bronnen info hebben gekregen en de indruk hebben dat de RVD ‘essentiële’ informatie achterhoudt.
    Want wat is de taak van wie op welk moment. Wie bemoeit zich vanuit welke belangen met wie.
    Die vraag wordt denk ik te weinig gesteld bij zoiets kwetsbaars. De vanzelfsprekendheid waarmee er wordt omgesprongen met dingen de wereld in te gooien zonder dat de betrokkenen erin zijn gekend.
    Alsof wij recht lijken te hebben op prive informatie. Het is toch verschrikkelijk dat zijn eigen kindertjes in een nog net niet geblindeerde auto via de achterkant van een ziekenhuis hun vader gaan bezoeken.
    Plaatsvervangende schaamte zijn de woorden die hier in huis de laatste week vaak zijn gevallen.
    En dat alles maakt dat ook de actie van de arts (hoe goed bedoeld ook) in datzelfde daglicht komt te staan.

  18. Zilvertje zegt:

    Dirk, ja doe ik, heb net een recept weggebracht, alsof ik een berg beklommen heb. Maar wel zelf gelukt! :^)

    Kitty, ja, ook dan geldt het, alles wat je ter oren komt, of het nu wel of niet je patiënt is, blijft geheim. Door je beroep hoor je nu eenmaal veel en is de weg makkelijk, bleek nu maar weer om aan informatie te komen, maar dan is het gewoon mond op slot.

    Ik ben bang dat zijn ademhaling niet zelfstandig op gang komt, ik heb met al die mensen te doen, zo vreselijk verdrietig.

    Svara, ja, de behandelend arts had zijn mond moeten houden en als er collegiaal overleg was, omdat mogelijk Tulleken hoopte twee weten meer dan een, dan nog had hij moeten zwijgen en als hij vond dat er verkeerde informatie werd verstrekt, dan kan hij dat melden aan het ziekenhuis en RVD, maar hij mag niet zelf handelen, juist omdat hij arts is en vooraanstaand, kreeg hij informatie, dat had hij onder deze omstandigheden niet mogen hebben, hij had er niks te zoeken.

    Zijn vrouw had beter moeten weten.

    Ik denk dat we met de geen informatie van de RVD en dat wat lekte we worden voorbereidt op erger en dat ze alleen maar hoop hebben.

    Tulleken hoeft de wereld niet te redden en erg sterk vond ik hem niet overkomen, de man heeft rust verdiend, die moet hij maar snel nemen en verder uit de publiciteit blijven, hij heeft een eed geschonden, dat is pijnlijk.

  19. lebonton zegt:

    even los van eed en tucht. er is gewoon sprake van overtreden van fatsoensregels. als hij niet de aangewezen persoon is mededelingen te doen (en hij weet dat hier een rvd een rol speelt) dient hij geen mededelingen te doen.

    • Maar hoe staat het eigenlijk met de fatsoensregels van de RVD? Als men bedenkt dat dit nieuws over de hele wereld gaat, dat het in Europa in elke krant op de voorpagina staat en dat miljoenen en miljoenen mensen meeleven en graag willen weten hoe het gaat met Prins Friso, is het dan eigenlijk niet onfatsoenlijk om nu al meer dan drie dagen niks anders te vertellen dan dat de toestand stabiel is, maar niet buiten levensgevaar? Zelfs als er geruchten gaan dat er sprake zou zijn van een schedelbasisfractuur, zwijgt de RVD nog als het graf.
      Het lijkt me sterk dat de koningin de RVD verboden heeft om ook maar iets te vertellen. De koningin is menselijk genoeg om te beseffen dat het volk graag wil weten hoe het met Friso gaat.

  20. Zilvertje zegt:

    Lebonton, eens, hij heeft geen recht van spreken in dit geval.

    Riszerd, soms is er gewoon niks te vertellen over een patiënt, dan hoop je op een wonder, maar om dat als familie te beseffen, hoe wij meeleven, dat is nu even te veel gevraagd, je leeft dan tussen hoop en vrees en je hebt dan al aan jezelf genoeg. Dan komt er een punt van mogelijk beslissen. Hoe pijnlijk dan als zo een Tulleken dan laat lekken via zijn vrouw dat er veel niet aan de hand is, want wat er wel aan de hand is weten we niet. Ze houden ook rekening met de kinderen, die luisteren ook mee. In dit geval gaat het volk niet voor en Friso heeft afstand gedaan dus de RVD hoeft ook niks. Gewoon meeleven op de achtergrond lijkt me het beste in deze tragedie.

    Een mens kan heel lang stabiel zijn en toch in levensgevaar, dat heeft er volgens mij me te maken hoe zijn lichaam de functies weer gaat oppakken en dat lijkt er nu niet op. Ik ben bang dat men hem nu in leven houdt.

    • Er was wel wat te vertellen, Zilvertje. Ik ben het helemaal met Riszerd eens. Jij gaf om Friso en leefde mee. maar je hoorde al een paar dagen dat hij stabiel was maar niet buiten levensgevaar. Meer had de RVD niet te melden. Jij hoorde dat hij een schedelbasisfracctuur had. De RVD is in gebreke gebleven, wij leven mee, maar mogen niks positiefs horen? Opn kaart spelen lijkt me heel normaal. En de familie verder niet lastig vallen.

    • p.s. Jij was ook al bang dat men hem kunstmatig in leven houdt. (je zegt ‘ik ben bang dat men hem nu kunstmatig in leven houdt’) Dat komt, omdat we verder niets hoorden dan steeds dezelfde summiere opmerking van de RVD en de toespelingen op een schedelbasisfractuur en wat we in de media verder horen van ervaringsdeskundigen.

  21. Zilvertje zegt:

    Er verdwijnen zonder mijn ingrijpen reacties, ze zitten soms bij de spam, soms zijn ze alleen op mijn eigen pc maar verschijnen niet hier, heel raar!

  22. Zilvertje zegt:

    Di Mario, ja, ik vind het goed nieuws, maar er zijn moeders die zijn niet blij, bv na een slippertje, te jong, na verkrachting enz.

  23. Rico ademde pas na 6 weken helemaal zelfstandig. Ik vind dat dus niks zeggend, na een paar dagen.

  24. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    We zijn zeker met ze opgegroeit, we keken thuis altijd mee naar de verjaardag op Soesdijk.
    Heb nog een limonadegals staan ter herinnering aan de geboorte van Willem.
    Zo zijn bekende mensen eem stukje van het land geworden.
    Het is voor de familie heel erg en verdrietig.oma

    ot, de foto is een fort bij Busendam, daar het van Eerde vroeger schapen lopen, als ik me niet vergis.

  25. Zilvertje zegt:

    Babeblegoegje, dank voor je reactie. Ja, er zijn twee kampen, maar ik houd het bij dat hij zijn eed heeft geschonden, ik zou ook niet willen dat alles van mij op straat lag, Friso heeft ook duidelijk gekozen om geen troonopvolger te zien in het geval dat. Hij en zijn familie hebben recht op privacy En natuurlijk ik hunker naar nieuws, maar het is aan de familie en die is nu al druk zat.

    Ik kon vandaag ook even bij jou, maar ik heb het nu nog te druk met ziek zijn en dingen die moeten, doeggggggggggggggggggg!

    Kitty, juist daarom, jullie hebben een keuze gemaakt, je weet zelf het beste hoe moeilijk dat was, ik denk dat de familie van Friso mogelijk ook voor deze keuze komt, dan moet een mens heel dapper zijn en wij dienen gepaste afstand te houden..

    Oma, ja, u herkent het dus, wat goed van het glas, ik ben alles kwijt, maar het zit wel in mijn hoofd.

    Ja, het is daar, klopt wat ziet u dat goed, ik was toen aan het fietsen naar de haven van Beverwijk, was een prachtige fietstocht, ik heb toen de hele dag op de fiets gezeten en ging ook nog naar Castricum aan zee, via allemaal mooie weggetjes.

    • oma zegt:

      Ha Zilvertje,
      Een bekende route over Busendam, als kind met pa en moe op de fiets naar Heemskerk, het strand, was een mooie tijd.
      Die beelden vergeet je niet, ben een plaatjes mens, een foto maakt veel herinneringen los.
      hoe gaar het nu met je, al weer een beetje beter. oma

  26. Guus zegt:

    De zogenaamde discussie van al dan niet -enigszins- medisch geschoold zijnd, keurig, ethisch, fatsoenlijk, intellectueel, Nederland over het wèl of niet aan de schandpaal nagelen van de arts Tulleken en zijn echtgenote Koelewijn komt me mijn strot uit. Toevalligerwijs was het echtpaar in Innsbruck, Tulleken kende de familie Wisse Smit persoonlijk, schijnt in zekere zin met hen bevriend te zijn, logisch dat hij zijn diensten aanbood. Er volgde een gesprek tussen vakgenoten met de gebruikelijke vaktermen en een zekere mate van vertrouwelijkheid zónder welk geen enkel gesprek kan plaatsvinden. Een gesprek waarin het manouvreren werd tussen het medische ‘afgeleid beroepsgeheim’ en het journalistieke ‘off the record’. Het aan de schandpaal nagelen van het echtpaar is niet aan de orde omdat de Oostenrijkse arts bekend met het feit dat de artsechtgenote journaliste was haar rechtsstreeks informeerde waarbij enkele keren de twee artsen het gesprek een wijle buiten het hoorveld van Koelewijn schijnen te hebben gevoerd. De kwestie betreffende het schenden van het beroepsgeheim dient dus niet door de Nederlandse maar door de Oostenrijkse medische tuchtraad te worden beoordeeld.

    Hoeverre is hier sprake van ernstig verwijtbaar handelen? Hoewel ik geen arts ben kan ik me voorstellen dat verkeerde diagnoses, foute behandelingen, onjuiste medicamenteringen, citeren uit confidentiële gesprekken, melden over het in desperatie verkeren van de patiënt, door een tuchtraad dient te worden getoetst. Is schenden van het ambtsgeheim ook het zónder details geruststellend melden dat de door een collega behandeld wordende geen schedelbasisfractuur heeft? In dat geval wordt de artseneed hèèl erg eng, willekeurig. Ter voorbeeld: Een goede vriend van mij is orthodontist, ik hoor dat één van zijn medewerksters de dag ervoor een appendixoperatie heeft ondergaan. Belangstellend vraag ik hem of de operatie goed is verlopen? Volgens de redenatie van dit blog, de nationale ophef, zou de vriend moeten worden getuchtigd want hoewel hij niet haar arts maar haar werkgever is mag hij niet “Alles is Goed Gegaan” antwoorden want als arts -uit een geheel andere discipline- heeft hij een ambtsgeheim, zo ook de chirurg die de medewerkster opereerde. Dezelfde belangstellende vraag gesteld aan de echtgenoot van de medewerkster heeft geen enkele consequentie want hij is geen arts, ook geen para-medicus, heeft nòòit een eed afgelegd, dat hij de kennis heeft gekregen van de een beroepsgeheim hebbende blindedarmpeuteraar doet de laatstgenoemde eveneens niet vervolgbaar zijn.

    Ergens las ik de reactie dat de Koninklijke Familie een aanklacht tegen Tulleken in zou moeten dienen. De consequentie daarvan lijkt me buitenproportioneel. Dd 25 november 2005 werd Tulleken met het standaardzinnetje “Het heeft hare majesteit behaagt…” benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Wanneer dezelfde majesteit nu een aanklacht in zou dienen zou dat de royering van zijn ridderschap betekenen. Dat is vèèl te zwaar gestraft voor een vooraanstaand arts die het volk wilde geruststellen, de zorgvuldige reputatie voorgoed naar de filistijnen. Mensen denkt voortaan goed na voordat men wat opschrijft. Langzaam maar zeker heb ik het gevoel dat in Nederland bepaalde groepen intellectuelen, ethici etc verwarren met bloeddorstigen, bloed aan de muur. In die geest vind ik dat de blogkopregel ‘Kees Tulleken lijkt een beetje in de war (over Friso)’ had moeten zijn: ‘Nederland lijkt een beetje in de war (over Friso)’ of ‘Zilvertje lijkt een beetje in de war (over Friso)

  27. Zilvertje zegt:

    Guus, dank voor je lange reactie! Maar ik vind de man echt in de war, ik heb hem bij P en W gezien en vond hem fragiel en een beetje zielig. Dan zou het zo zijn, als je iemand kent mag je zomaar artsen lastig vallen en dat wat je hoort wereldkundig maken, nee, hoor zo zit het niet.

    Ze hadden allemaal hun mond moeten houden en daar blijf ik bij.

    Ben je Guus de drummer en van het dekbed, hoe is het met je?

    • De man is denk niet zo heel jong meer, dan wordt men wel eens wat fragiel. Maar wat heeft dat ermee te maken? De man maakte op mij een zeer intelligente en welbespraakte indruk. Hij is neurochirug en emeritus hoogleraar neurologie. Wie zo iets bereikt, heeft beslist heel wat in zijn mars. Alleen al daarom stoort het mij een beetje dat jij hem hier de les zit te lezen alsof hij een schooljongetje is. De heer Tulleken heeft Prins Friso en de koninklijke familie totaal geen schade berokkend en ook totaal niet beledigd. Bovendien beseft hij heel goed dat hij wat zijn beroepsgeheim betrof buiten zijn boekje ging, dat heeft hij duidelijk gezegd. Dus dat hoeft er niet door half Nederland bij hem ingepeperd te worden.

  28. Zilvertje zegt:

    Nou ik blijf er bij ik vond hem in de war. En gelukkig mag ik met al hij deed ook zeggen wat ik er van vind en ik vind dat het niet kan.

    Juist omdat hij zoveel weet, moet hij een goed voorbeeld zijn. Denk dat we het hier niet over eens worden, maar dat hoeft toch ook niet? Maar ik weet wel dat ik als ik zijn vrouw was geweest, ik er niets over had geschreven en hem niks had laten zeggen. Hij hoeft toch niet voor Sinterklaas te spelen en ons gerust te laten zijn en ons zoet te houden. En als hij kennis had aan de familie had hij het ook aan de familie kunnen vragen.

    Ik hoop nooit beroemd te raken en dat men dan over mijn bed het volk inlicht, brrrrrrrrrrrrrrr.

    Goed nieuw, slecht nieuws, de eed is de eed en daar houd je je aan. AMEN!

  29. Guus zegt:

    @Zilvertje
    Hebben jij en ik niet naar dezelfde aflevering van ‘Pauw & Witteman’ gekeken. Absoluut vond ik Tullekens NIET in de war zijnd, fragiel, zielig, overkomend.

    “Dan zou het zijn, dat als je iemand kent mag je zomaar artsen lastig vallen…”
    Afgezien dat er in bovenstaand geciteerd zinnetje een komma te veel staat heb ik immense moeite met het in deze gebruikte begrip ‘lastig vallen’. Je blijft dus uitgaan van de kwade opzet van het echtpaar Tullekens-Koelewijn. Uitgaan van die kwade opzet is om te rillen.

    Zoals al in mijn eerste reactie uitgelegd was er geen sprake van een eed want het was niet Tulleken maar zijn Oostenrijkse collega welke de informatie aan hem en Koelewijn verstrekte. Dus niks AMEN.

    Die Guus ben ik niet, ik ben de Guus van v/h Het VK-Blog..!

    @Ridzerd Martinus
    Cornelis Antonius Franciscus -Kees- Tulleken werd op 4 november 1940 in Amsterdam geboren.

    Blogster Zilvertje schijnt in het dagelijks leven verpleegkundige of bejaardenverzorgster te zijn. Dat zijn mensen die ook een eed hebben afgelegd, menen dat zij de psychiatrische kennis hebben om zónder de betrokkene ook maar één seconde gesproken te hebben vanaf het beeldscherm de diagnose te kunnen stellen dat men in de war is. Mensen zoals blogster Zilvertje menen dat zij de deskundigheid hebben om vermaarde artsen de les te mogen lezen alsof het elfjarige schooljongentjes zijn. Zilvertje en soortgelijken moet men dat niet voor de voeten werpen want zij zijn het product van de Wet van Bomans waarin het ‘Doe Maar Normaal Want Dan Doe Je Al Gek Genoeg’ alles wat bòven het maaiveld steekt ogenblikkelijk wegmaait. Een prominent arts is in hun ogen in de fout gegaan, uitgegleden voor een bananenschil, hup daar komt een regiment verpleegkundigen/bejaardenverzorgsters/brancardièrs etc aangemarcheerd om de wereld kond te doen dat zij ethischer denken.

    Zoals geschreven komt de hele discussie mijn strot uit, het blog van Zilvertje, zo`n ‘artsen lastig vallen’-formulering, vind ik aanmatigend.

    • Dirk zegt:

      Guus ben jij er ook zo een die denk dat je het zelf allemaal heeft uitgevonden?
      En wat is er mis met een verpleegkundige,bejaarde verzorgster,of een brancardiers.
      U doet daar wel erg neerbuigend over en deze blogster is wel iets meer dan een bejaarde verzorgster namelijk Docent u moet maar een een college bij haar volgen dan schrijft u wel wat anders over haar.

  30. Guus zegt:

    ‘Uitgegleden voor een bananenschil’ moet uiteraard ‘uitgegleden over een bananenschil’ zijn. Sorry!

    • O, dus Tulleken is 71 jaar, zoiets had ik hem ook geschat, iets jonger nog misschien.

      Ja, ik snap niet hoe Zilvertje erbij komt om in dit verband te spreken van ‘artsen-lastig vallen’. Voor zover ik weet, was Tulleken in Innsbruck om een paar lessen te geven en zodoende kwam hij in gesprek met een arts van dat ziekenhuis in Innsbruck.

  31. Zilvertje zegt:

    Guus, ik ga er verder niet op in, verder ben ik veel en daar ben ik trots op, maar ook docent verpleegkunde, specialisatie psychiatrie. U bent waarschijnlijk blijven steken daar waar ik 20 was.

    Mmmmmm, Volkskrant, jaja!

  32. Zilvertje zegt:

    Oh, ja, als het u de strot uitkomt, wat trekt u dan hier naar toe?

  33. Zilvertje zegt:

    Hij vertelde op tv dat hij daar voor lessen geven/een congres was of zo iets en hoorde in zijn hotel van Friso, toen is hij naar het ziekenhuis gegaan en heeft daar aan een behandelend arts gevraagd hoe het nu was met de toestand van Friso, die arts had dit nooit mogen zeggen en de informatie die gegeven werd was vertrouwelijk. Allemaal ongepast.

  34. Zilvertje zegt:

    En waar maken jullie je druk om, hij weet zelf ook dat dit niet mag, maar hij dus wel volgens sommige omdat het nieuws goed is en hij heel geleerd is, nou dat stinkt dan toch! En dan zeg ik nog netjes dat hij in de war is, want ja, dat vind ik.

    Het lijkt me een heel aardige man, met veel kennis, maar dit mag niet, maar goed, soms mogen sommige mensen meer en denken ze dat ze meer zijn, daar zijn prachtige boeken over en daar schrijf ik zelf ook graag over.

  35. kitty zegt:

    Het gaat zeker moeilijk worden. Tenzij hij nu spoedig wakker wordt.
    Zoals met ons zal het zeker niet gaan, gelukkig maar.

  36. Guus zegt:

    @Dirk
    Hèlèmààl niets heb ik tegen verpleegkundigen, bejaardenverzorgsters en brancardièrs, eveneens niets tegen amateur-columnisten, burgerjournalisten, zo lang ze niet artsen, professoren, beroepsjournalisten aan de schandpaal nagelen alsof dat verstandsloze pubers zijn. Aangenaam om te vernemen dat Zilvertje in het dagelijks leven psychiatrieverpleegkundedocente is, ik hoor weleens door de media geïnterviewd wordende psychiaters zeggen: “Over het desbetreffende geval kan ik weinig tot niks zeggen want ik ken het dossier niet”. Doet Zilvertje in zekere zin niet hetzelfde wat zij Tulleken verwijt door op basis van zijn aanwezigheid bij ‘Pauw & Witteman’ en haar vakbekwaamheid te oordelen dat hij in de war zijnd, fragiel, een beetje zielig overkomend was? M.a.w.: Zoals zij vind dat door zijn arts zijn Tulleken de goegemeente niet heeft te informeren over de wèl of niet schedelbasisfractuur van prins Friso heeft zij vanuit haar docentschap etc ons niet te informeren over de volgens haar psychische toestand van emeritus-professor Tulleken.

    @Dirk
    @Zilvertje
    Ik ben een autodidact. Absoluut ben ik niet blijven steken daar waar u was op twintigjarige leeftijd.
    Alwèèr zo`n opmerking die men als een ander op zijn artseneed aansprekende niet hoort te maken. In de zestig zijnd heb ik zo ongelooflijk veel ontdekt omdat ik nooit de geijkte paden heb bewandeld, me nooit door anderen heb voor laten schrijven wat ik moet vinden, ik me nimmer heb laten leiden door kinnesinne etc.

    @Zilvertje
    De discussie over het “misdrijf” begaan door het echtpaar Tullekens-Koelewijn komt me mijn strot uit omdat er vèèl belangrijkere dingen in de wereld, Nederland, de gezondheidszorg, zijn. Dingen die men niet kan rangschikken onder de noemer ‘De Waan Van De Dag’. Enkele jaren geleden heb ik tegen een bevriend Tweede Kamer-lid gezegd: “Voorkom bezuinigingen in de psychiatrie want als die daklozen etc niet meer worden begeleid wordt het ècht gevaarlijk op straat”. Zie wat er hedentendage aan de hand is. Daarover blogs, columns, schrijven is zinvol, niet het opwinden over iets waarover binnen een week niemand meer spreekt. Van luchtigheid naar diepgang, van kortetermijndenken naar langetermijnprobleemoplossing.

    Wat is er mis met het VK-blog? Jij hebt er beduidend meer blogs geproduceerd dan ik…

  37. Guus, ik heb mijn mening gegeven als mens, moeder,meisje, medeburger, ik schrijf niet op titel, kom je ook nergens tegen en als jij probeert me weg te zetten als een doos, prima, maar dan vraag ik me af, wat is er mis met als die hardwerkende mensen die wel verplegen en verzorgen, hopelijk heb je ze niet nodig, maar die verdienen een karige boterham met heel hard werken, altijd vroeg uit bed, of rot diensten, in deze contextbeledig je hen, kijk dat is erg, zo een Oud-hoogleraar, die heeft geleefd in een wereld van heel wat meer luxe en welvaart, in hoor en wederhoor, die kan er wel tegen als ik hem in de war vind en dat zal hij spoedig zelf ook vinden als de schrik van Friso er wat uit is. En verder ben ik klaar en wat er mis is met het vK, daar kwamen ook regelmatig lieden die alles beter dachten te weten. Ik hoef voor jou mijn mond niet te houden.

    Plus dat de VK de stekker er uit trok zonder nazorg, weblog lag er ook uit en dat kwam niet meer goed, mogelijk voor sommige niet voor mij, ben veel kwijt..

    Het is welke lading je aan woorden geeft, een arts die zijn eed veronachtzaamd, mag je zeker in de war noemen, onder de omstandigheden, hij kent de familie zegt hij, mag je in de war zijn, maar als ik zijn vrouw was had ik hem in bescherming genomen. Nou wat vreselijk wat ik zeg!

    • Je moet wel lezen wat Guus schrijft. Hij zegt helemaal niet dat er iets mis is met verpleegkundigen en verzorgsters. Hij heeft alleen iets tegen mensen die ‘artsen, professoren, beroepsjournalisten aan de schandpaal nagelen alsof dat verstandsloze pubers zijn.’ En dat ben ik met hem eens.

  38. Nou lees het maar over, hij doet het natuurlijk heel bedekt. Verder ben ik klaar met dit blog.

  39. Oh, ja, ik kom hier niet voor mijn gelijk, ik geef mijn mening en een ieder mag die hebben, jullie ook. Verder verdoe ik er geen tijd aan. Ik schrijf op mijn blog zoals ik praat met mijn vriendinnen, inkijkjes van mijn leven en wat ik vind van bepaalde onderwerpen. Ik mag een mens een sukkel vinden en dan kijk ik niet naar inhoud beurs of hersenpan. Ik heb bv op de Vu waar ik ook heb gestudeerd nooit ondervonden dat dit niet mag, men juicht het juist toe, als je kritisch durft te zijn en de puntjes weer op de i zet. waar zouden we zijn met zoveel mensen op de aarde zonder afspraken? En op een blog, mag men wat scherper uit de hoek komen!

  40. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Vandaag kwam een duif op het voerplankje eten, maar hij had geen post meegenomen.
    Oma zei hij, je bent al druk genoeg en vloog weg.
    Nou dacht oma, dan gaat het met Friso niet goed, al zo lang wacht men op een teken van leven. oma
    Ot, Irene leest mee op onze welog.

  41. Dag lieve Oma, wat lief een duif. Vreselijk he, is had gehoopt op een wonder.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9644/Ski-ongeluk-prins-Johan-Friso/article/detail/3201313/2012/02/24/NRC-hoofdredacteur-vanavond-bij-P-W-om-berichtgeving-Friso.dhtml

    Nou waar blijft die Tulleken nou! Nogmaals, in de war en zijn vrouw had hem tegen moeten houden. Blijkt ook allemaal gelogen info. Hoe erg moet dit geweest zijn voor de familie van Friso.

  42. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Ook een prins is maar een mens, je bent zo broos als je wat overkomt.
    Voor familie heel droef. oma

    ot, Rob Hoeke was ik ook al vergeten, maar was wel een bekende boogie woogie speler, weet je nog waar hij in Krommenie heeft gewoond?

  43. oma zegt:

    ach oma vergeet weer te melden dat,
    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  44. Ernst zegt:

    Eerst zag ik mevrouw Kees Tulleken pedant bij DWDD. Dan later de zieke chirurg zelf bij P&W. Niet alleen een sukkel dan toch zeker een grootheidswaanzinnige. Van de meereizende vrouw zal de redding niet komen vrees ik. Youp had het kunnen en misschien wel moeten doen…

    http://www.nrc.nl/youp/2012/02/25/deja-vu/

    In onze onrust om snel nieuws te krijgen en maken wordt het moeilijk om keuzes te maken. We kunnen het niet aan. Helaas…

    Je hebt het goed gezegd Zilvertje. Ik word blij van je woorden

  45. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Wat Friso betreft komt het spreekwoord weer tot zijn recht; hoge bomen vangen veel wind.
    En er zijn lieden die daar een graantje van mee willen pikken.
    Wat een leuke herinneringen heb je aaa Rob Hoeke, de zaanstreek heeft wel meer goede zangers en groepen voort gebracht.
    De show is weer met veel plezier gemaakt, een speurtocht in het verleden en heden.
    Het plezier wat je er aan hebt beleeft is de mooiste beloning die ik kan krijgen.
    Zelf heb ik er ook veel schik in, zeker als je die oude juweeltjes weer aangevraagt krijg.
    Een fijne zondag, geniet van de goede dingen. oma

  46. Adri zegt:

    Neurochirurg Kees Tulleken zal dan wel een geweldige medicus zijn, als mens is het een ongelofelijke “HORK”
    Zijn vrouw, NRC-journaliste Jannetje Koelewijn, als verslaggeefster is natuurlijk altijd al “gesplitst” op meestal spectaculair nieuws, maar die zou ook ontslagen moeten worden.
    Wat een “onmenselijk echtpaar!”

  47. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    De journaliste heeft een aardige blunder begaan, ze zou wijzer moeten zijn.
    Voor jou is werken in de gezondheidzorg, net als velen geen makkelijke baan, erg zwaar en veel verdriet, zo zie ja maar mensen zijn maar broze wezens.
    Schreef jij voor de Zaankanter?
    Nu ben ik ook wel nieuwsgierig in welke bandjes je hebt gezonden zilvertje, een Zaansester op de weblog.🙂
    Je hebt het flink te pakken gekregen, eigenlijk meer dan ik door had, hopelijk ga je zo langzaam aan weer naar de goede kant van de gezondheid.
    Heel veel sterkte en geniet van de kleine dingen. oma
    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  48. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show en je hebt een plaat aangeboden gekregen van ……
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM. oma

  49. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    Gaat het weer een beetje de goeie kant op?
    Het voorjaar komt er gelukkig weer aan, je merkt het aan de vogels en planten.
    Het was vandaag een heerlijk tuin dag, de hondjes hebben geholpen. oma

  50. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Gelukkig gaat het weer goed met je, want je fietst weer lees ik.
    Zelf ben ik ook wel een fietser, zeker in de stad.
    Wel een fiets met wel 3 versnellingen. oma

  51. oma zegt:

    Ha zilvertje,
    Met zoon komt het wel goed, hij is al druk bezig met de toekomst.
    Ot. Wat een leuke ideen heb je gegeven, deze gaan we zeker gebruiken.
    Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show, mijn vader is een ster een heel gevoelig nummer. De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/ oma

  52. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show, en zal proberen om je nog een mail te sturen🙂
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM. oma

  53. Roger zegt:

    Beste Zilvertje, je verhaal begint leuk over prinsjes en prinsessen. De sprookjes hierover, die ik ook aan mijn kinderen vertel, lopen gelukkig altijd goed af. Kennelijk hebben wij en onze kinderen daar recht op.

    De realiteit is echter anders. Zoals ik in de verschillende fora lees, is Tulleken een van de beste hersenchirurgen die Nederland ooit heeft gehad en heeft deze man vele levens gered. Hij heeft meerdere malen Prins Bernhard Sr. geopereerd aan zijn hoofd zo is te lezen.

    Ik ben het helemaal met Wim Streep eens op Joop.nl, hij zegt:
    “De heer Tulleken stoorde zich aan het feit dat er in de berichtgeving sprake was van een schedelbasisfractuur, terwijl dat volgens Claudius Thomé niet het geval was. Er was een serieus probleem van asfyxie (adembood) onder de sneeuw en de tijdsduur van de reanimatie en lichaamstemperatuur. Zwelling van het brein zou de volgende fase kunnen zijn. Juist door de summiere berichtgeving komt de uit de handlopende ‘vrije’ nieuwsgaring op gang. De media verdringen zich hijgend voor de poorten en verspreiden het non-nieuws onophoudelijk in de media. Wij zijn slechts gediend met juiste, aanvullende informatie zoals hier achtergrondkennis hersenschade. Achtergrondkennis lawinegevaar, uitrusting, e.d. Omdat hier sprake is geweest van bewust of onbewust opzoeken van gevaarlijke situaties,( lawinegevaar schaal 4,) en hier uit levenslessen getrokken kunnen worden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en wil niet graag in slaap gesust worden. Dat noem ik ethisch correct handelen.”

    Dus je conclusie dat het zielig is voor de Koningin, Prinsen en Prinsessen klopt helemaal. Je conclusie over Tulleken is onterecht. De man redt nog steeds wereldwijd levens. Als je jezelf enigszins verdiept had in de man had dit je dit overal kunnen vinden, onder andere in de New York Times. http://www.nytimes.com/2006/12/19/health/19brai.html?pagewanted=all

    Liever een levensreddende Tulleken dan een heleboel sprookjes…….

  54. Zilvertje zegt:

    Over zijn vakmanschap in het verleden zal ik geen uitlatingen doen, hij is niet voor niets hoogleraar dus hij zal goed in zijn vak geweest zijn.
    Over zijn uitlatingen en de weg er naartoe, daar heb ik geen goed woord voor over, het is niet juist en dat heeft hij zelf ook toegegeven.

    Als het klopt, dan heeft hij nooit de behandelend arts gesproken, deze arts is op tv geweest en sprak alles tegen.

    In mijn ogen is het een geleerde man in zijn nadagen, beetje in de war, beetje dom ( in dit geval ) aangedaan omdat hij de familie kent. Ik vind dat zijn vrouw hem in bescherming had moeten nemen. ( mogelijk juist onder druk van zijn vrouw gebeurd, een scoop )

    Een beroepsgeheim is een beroepsgeheim, hij heeft een eed afgelegd, hij is volgens eigen zeggen gaan vissen naar nieuws over de prins, hij was alweer terug in zijn hotel en is weer naar het ziekenhuis gegaan.

    En waarom moeten WIJ alles weten, heeft een publiek persoon geen recht op een beetje privacy, is de hoogleraar plotseling God geworden en moet zijn engel de boodschap doen?

  55. Zilvertje zegt:

    vr 16 mrt 2012, 08:46 | 25 reacties
    Collega’s boos op Tulleken
    AMSTERDAM – Een collectief van artsen, advocaten en ethici is dusdanig ontstemd over het gedrag van neurochirurg Kees Tulleken, dat ze een wetswijziging eisen om herhaling te voorkomen.

    Tulleken zou zich bij de strafrechter moeten verantwoorden, zegt de groep in het AD. De arts was per toeval in het Oostenrijkse ziekenhuis waar Prins Johan Friso werd behandeld nadat hij onder een lawine terecht was gekomen. Toen hij informatie kreeg over de medische toestand van de prins, maakte hij deze openbaar. Hij vertelde zijn vrouw en NRC-journaliste Jannetje Koelewijn dat de prins geen schedelbasisfractuur had, terwijl hij een beroepsgeheim heeft.

    De huidige wetgeving geeft derden niet het recht om in deze zaak aangifte te doen. Volgens de initiatiefnemers is dit ongewenst en zij willen dat de politiek de wet wijzigt. De groep begint een burgerinitiatief, op internet kunnen mensen een petitie ondertekenen.

Geef een reactie

