De man die nooit meer terug kwam…….

 
Ze had ramen van wit kant, ijsbloemen, een wonderlijk mooi gezicht, met haar adem maakte ze een kijkgaatje om de wereld te zien. Ze had geen dubbel glas en een kachel die alleen in de kamer stond en die verwarmde niet voldoende om het huis warm te stoken. Vroeger toen ze nog jong was, was het geen probleem, het huis tochtte nog niet zo, nu slaan alle muren door, de voegen zijn bejaard en de kleding was vroeger dikker, berekend op koude tochtige huizen, met alleen een kolenkachel in de woonkamer. Klusjes werden gedaan door haar man, maar nu had ze niemand meer, ze was ook al 96 jaar. Ze had iedereen overleefd.

Bij die winter die ook zo koud was als deze, zo een vijftien jaar terug was ze nog fit, ze fietste nog en kookte elke dag een voedzame maaltijd en zeemde nog haar ruiten met veel liefde en spiritus, maar nu kon ze alleen nog naar buiten met een rollator, maar met deze gladde wegen was het onmogelijk.  Haar eten kwam uit blik of uit de diepvries, kant-en-klaar, maar het werd al vaker brood gedoopt in bliksoep. Gelukkig had ze voldoende blikken in huis, maar toch, elke week was er wel iets op en nu had ze geen wc-papier meer.

Tuurlijk, ze had de oorlog nog meegemaakt, dus zo snel zou ze niet bij de pakken neer gaan zitten, ze nam haar billen af met een Margriet in reepjes gescheurd en waste haar bips met een washandje, maar toch….. ze miste ook de mensen, als ze even buiten was, deed dit haar altijd goed, al was het maar het praatje met het meisje van de kassa en de wind op haar kreukelige wangen.

 
Op haar stoel zat ze naar buiten te staren door het kleine ijsbloemengaatje, de sneeuw kleurde de straten wit, de auto’s gleden en slipten, de kinderen joelden en de moeders met kinderwagens, doken diep in hun kraag en duwden en duwden de wagens door de sneeuw. En toen ging de bel, een wildvreemde man stond voor haar deur en vroeg: kan ik boodschappen voor u doen? Ze was zo blij! Ze gaf 50 euro mee, ze had niet kleiner. Waren er toch nog mensen die aan haar dachten. Het lijstje was kort, wc-papier, koffiemelk en een zakje drop voor haar zere keel. Eindelijk een mens die zich om haar bekommerde, vast een buurman. Ze ging na het deurbezoek snel koffie maken voor als die aardige man terug zou komen, ze zocht de koekjes en kamde haar grijs en stug krullende haar…….

Maar het is nu al drie dagen geleden en de man is nog niet terug. De koffie is oud en haar vertrouwen in de mensheid is weer geschonden, het was het briefje van 50 waar ze de hele maand mee moest doen…… en het was nog maar de eerste week van de maand. Of zou de man iets zijn overkomen? Dat wordt deze maand geen wc-papier, koffie zonder melk, een zere keel en karige maaltijden, zou het dan toch tijd worden voor een bejaardentehuis?

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op De man die nooit meer terug kwam…….

  1. Muis zegt:

    Mooi en triest tegelijk xx

  2. Zilvertje zegt:

    He, lieve muis, ik zag gister bij iemand een foto van een ruit met ijsbloemen, en omdat ik elke dag iets voor mezelf moet doen, heb ik vandaag dit gemaakt, ik voel me niet lekker, ik ga weer liggen, dank, love you.

    • Inderdaad, een mooi en tegelijk triest verhaal. Ik voel me ook niet lekker, ik heb vanmiddag al twee keer gelegen, eerst op bed en later op de bank. De jaren gaan tellen, die kou krijg ik ook hoe langer hoe meer en hekel aan.

  3. Dirk Stam zegt:

    Ja oud worden is 1 maar oud zijn is 2 maar erg oud zo 96 als in jou verhaal en dan van 50 euro per maand moeten leven zou ik toch gaan emigreren en naast de supermarkt gaan wonen.
    Maar als je dan ook nog bestolen wordt is wel triest,maar wat is nou triester? Het bejaarde huis is ook niet veel meer dan een pakhuis vol oudjes dus ook triest dus als je te oud ben moet je iets leukers verzinnen ik denk dan aan gewoon jong blijven maar ik kan nu nog vooruit ik ben pas 84 maar ik ben nog steeds jong en ik loop nog als een kieviet en zonder rollator.

  4. Zilvertje zegt:

    Dirk Stam, door jou zal ik dat ik een l was vergeten in de rollator, dank, ja, het scheelt hoe je je voelt, ik vind het fijn dat jij nog fit bent, ik hoop dat ook te zijn als ik 84 ben, men zegt dat er een hoop zelf aan te doen is, ik rook niet, drink zelden. Maar toch ben ik al krakkemikkig, maar gewoon actief blijven is denk ik het beste, ik hoop altijd thuis te blijven wonen, maar, ja. je hebt het niet voor het zeggen. Ik hoop het maar. Nou wens je veel gezondheid en ik hoop dat je het binnen lekker warm hebt, want het is goed koud he? Veel groetjes.

  5. Dirk zegt:

    Uit het leven gegrepen Zilvertje erg aangrijpend.
    En weet je wat mijn soep is klaar en hij smaakt prima tenminste voor mij is het prima.

  6. Zilvertje zegt:

    Dirk wat fijn, soep is nu heerlijk. Het is maar goed dat ik een ban heb uitgedeeld, in mijn spammelder heb ik erg gemene post gevonden van die rare vogel, nou toch jammer, maar net op tijd een ban gegeven.

    Ja, je leest bij mijn reactie bij muis ( dochter ) hoe het tot stand kwam, zag zo een mooie foto op een weblog. xxx Dank voor de kaart.

  7. ejwblog zegt:

    Mooi geschreven. Ik kan me altijd verschrikkelijk kwaad maken als ik zoiets hoor of lees. Oud zijn valt al niet mee en dan word je ook nog eens opgelicht. Lafbekken eerste klas.

  8. Zilvertje zegt:

    EJW dankjewel, ja, erg zulke dingen he, soms slaan ze oude mensen gewoon dood voor geld, de helden!

    Ridzerd, er heerst van alles en die kou is niet best voor oude botjes, ik voel het ook aan die van mij, hier in huis eerst de griep, ik moet evengoed bedienen, dat valt niet me, ik heb nu het even klaar, na de afwas, ga ik snel weer op de bank, beterschap.

  9. joost tibosch sr zegt:

    Tja, die vrouwen die met liefde en veel spiritus(!) de ramen wasten..Zo’n lot hebben ze niet verdiend!
    Dat moet gewoon door jouw nog te jonge mistroostige fantasie op een hele koude winterdag komen! Gelukkig maar, je moet er niet aan denken dat het echt is…en toch, hé!

  10. Dirk zegt:

    Graag gedaan hoor en dat van Muis had ik al een vaag vermoeden wie het was.
    Weet je nog dat ik je nieuwe Deka simkaart in je mobiel deed in Egmond toen zei je dat ze onder Muis stond is al weer een tijdje geleden maar het schoot ineens te binnen.

    En wat die rare vogel betreft zolang die je adres en geen tel. nummers niet weet maakt je eigen maar niet te druk daar over anders zit ik zo in de sprinter.

  11. kitty zegt:

    Ik zou zeggen de tijd is al eerder geweest voor het bejaardentehuis.
    Mensen vereenzamen anders maar wat.
    Mooi verhaal Zilver. We hebben geen betrouwbare maatschappij meer en dat merk je ook aan hoe ze met ons om gaan.

  12. Zilvertje zegt:

    Joost het verhaal kwam door een mooie foto die ik op een weblog zag en ik moet verplicht schrijven om mijn hoofd leeg te maken en tijd voor mezelf vrij te maken en andere dingen te vergeten, en het helpt. Dan zie ik ineens zo een heel verhaal voor me en dan schrijf ik het snel op en zo ontstaan al die verhalen, om zelf te vergeten……

    Dat je het nog wist Dirk, ja, dat klopt, helaas ben ik nu die telefoon kwijt en ik juist juist zoveel beltegoed op die Simkaart, zo jammer.

    Nee, hij weet verder niet mijn adres of telefoonnummer, maar lief van je, wan het is wel eng, brrrrrrrrrrrr een wolf in schaapskleren.

    Kitty, ik hoop er nooit in te hoeven hoor, ik heb er te veel gezien, de zorg, vaak mooie gebouwen met veel ellende achter de gesloten deuren. Ja, ik vond het ook een mooi verhaal toen ik het in mijn hoofd zag gebeuren, maar soms weet je niet of het overkomt he, dat is de kunst. Bij jou ook zo koud?

    Nou mensen ik ga weer op de bank, weet niet of ik er nog af kom, ik voel me een vaatdoek.

  13. selmasalo zegt:

    Ik kan de ‘like knop’ niet gebruiken, want: ‘not like’…
    Jammer dat het geen kerstverhaal is, want dan had het een happy end moeten hebben (dat moet bij kerstverhalen!)

  14. kitty zegt:

    ook zo koud, jazeker. ik ben er vandaag niet uit gegaan. we hebben meditatiegroep maar ik had alles ervoor min of meer in huis(stokbrood, kaas, drinken koekjes, thee) geen zin om in de kou te lopen. Een beetje minder kan best. Komisch ook: twee vriendinnen zijn naar Barcelona gevlogen omdat eentje zich vergist heeft in de datum. Waarschijnlijk wilden ze met carnaval weg en dat is pas volgende week.dat is toch om te lachen, vind je niet?

  15. Zilvertje zegt:

    Kitty, het hangt ook erg van het huis af, in Zaandam is een huis, dat huis kreeg ooit erg veel geld van een overleden bewoner, nou daar is het altijd feest, daar zouden wij ook wel heen willen, maar op sommige plekken is het heel erg. Ik weet het uit ervaring, de mensen werden uitgeknepen. Ben blij voor je moeder.

    Selma, ja, als je het zo opvat, dan past het niet, ik kijk altijd of ik er van genoten heb, of er om moest lachen, of het me op gedachten brengt enz. En ik ben niet zo van regeltjes, ik doe gewoon mijn eigen ding, ik zat juist aan jou te denken, ik dacht: ze zal vast mooie foto’s hebben gemaakt van deze witte wereld.

    Kitty, groot gelijk, ik moet blijven lopen of met het been omhoog, maar ik moest ook boodschappen doen, heel voorzichtig ben ik gegaan, hier doen ze niet de weg voor de wandelaars, super oneerlijk, alleen voor de auto’s strooien ze, dus ik moest heel voorzichtig doen, maar op mijn nieuwe laarzen heb ik goed grip. Jeetje wat hebben ze zich vergist, het is wel een giller, zou zo een liedje kunnen zijn.

    Liedje voor de vriendinnen van Kitty.

    Daar gingen Truus en Mien
    Hielden de carnaval voor gezien
    Maar ze hadden verkeerd geboekt
    en zaten met hun billen in de zon
    en een week later giet de carnaval gewoon on

    Dansten ze toch nog in de polonaise
    Hadden ze elke avond een dronken prins in bed
    Ze begrepen niet hoe het kon
    en zongen uit volle borst
    Gooi het maar in mijn pet.

  16. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Een verhaal dat maar al te vaak gebeurd, ouderen verpieteren voor het raam en dan worden ze nog bestolen ook, wrede werled hebben we.
    Maar voor onze buuf zorgen we goed, Benno is gek met haar hondje wat we uitlaten.
    Een luisterend oor en een kopje thee doen wonderen. oma

    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  17. oma zegt:

    Ach vergeet ik je nog sterkte te wensen, dat alles maar goed mag komen, je hebt het verdiend. oma

  18. kitty zegt:

    hahahaha! Ze heten Truus en Leny trouwens!!
    Zal ik ze laten lezen als ze weer opduiken.
    Die prins is niet zo’n goed idee want Truus is gelukkig getrouwd en Leny is 72( of zoiets).
    Ze gaan lekker voor hun eigen plezier. We waren al eens met ze in Berlijn afgelopen jaar.
    Ik heb me zelf ook vergist want carnaval is over 2 weken pas , pffffff.
    Nou ja, ik vier het dus ook niet.

  19. Zilvertje zegt:

    Oma, wat zal jullie buurvrouw rijk zijn met jullie. Dank!

    Kitty had ik toch de helft goed! Nou volgens mij heeft heel het zuiden met carnaval een prins in bed ( Prins Carnaval wanen ze zich allemaal die mannen met een neut op )

  20. kitty zegt:

    ben je mal! het is meer grootspraak dan wat anders😦
    Limburgse vrouwen hebben niet zo’n zin in dronken mannen, net als elders😉

  21. lebonton zegt:

    triest, triest, triest. en ik had net zo’n goede bui toen ik las dat ze de ramen deed met liefde en spiritus.

  22. Dirk zegt:

    Nou Zilvertje ik heb gister dokter Deen gezien en ik vindt het een leuke serie.Zijn jullie a weer een beetje opgeknapt?

  23. joost tibosch sr zegt:

    Onszelf vergeten, Zilver? Daar zijn we veel te waardevol voor! Of we nu schrijven of niet? Maar ik snap je best! Want zo af en toe…

Geef een reactie

